Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5728 ggr
Salladshataren
0

Läkarbesök

Var på läkarbesök den 15:e mars på grund av min mage. Jag har också nyligen bytat till annan vårdcentral, Capio.

Gick dit för första gången, läkaren var 10-15 minuter för sen! Han ställde några frågor, tryckte lite på min mage och ställde några frågor igen och sa tack och adjö!

Han stressade igenom hela besöket, fick knappt någon syl i vädret, han var utländsk så han förstod knappt vad jag sa eller vad han sa. Han berättade inget om vad han trodde att det var, fick en medicin utskriven utan att veta vad han skrev ut. Tror besöket tog 5 minuter, och då skojar jag inte.

Vet att läkarna inte behöver berätta vad de skriver ut och vad de tror, men det ligger väl patienters intresse att få reda på vad de lider av och vad för medicin man får? Obestämd

Har skrivit till kliniken om att jag är väldigt missnöjd, snart har det gått en månad utan något svar ifrån dem. Jag har inget förtroende till läkarna längre. Hoppades på att få en vettig läkare men icke! Drar mig för att gå till läkaren.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
0

Har gått över en månad sen jag skickade brevet till dem Obestämd Så fruktansvärt dåligt gjort av dem att inte ens svara på mitt brev Skrikandes Nu byter jag vårdcentral igen!

bluemary
0

*1 Om du inte har fått något svar så kan det bero på att det
har hamnat hos fel person.
Det bästa är att ställa brevet direkt till den som är chef på
vårdcentralen. Om du känner dig osäker så är det bara att
ringa till växeln, sköterskorna eller sekreterarna och
fråga vad han/hon heter.

Men det kan  vara svårt att få svar. Jag skrev en
gång och klagade, ville byta läkare eftersom jag blev
så ledsen. Efter 2 veckor fick jag ett brev där det stog
att jag skulle få en telefontid 14 dagar senare.
Fick med andra ord vänta i 1 månad för att få min
kritik bemött.

mongu
0

Ta kontakt med patientnämnden. Dom hjälper dig att få tag i rätt person.

Sen så kan jag tycka att man som patient måste ta för sig lite och säga stopp och belägg varför ska jag ha detta? Vad tror du att det är? osv.

Sen om man inte får de svar man vill så varför vänta så länge? Jag skulle tagit kontakt via telefon eller personligen på mottagningen och sagt att jag vet inte vad läkaren ansåg så jag vill ha en ny bedömning.

Tror inte det hjälper att byta VC utan man måste börja med att ställa krav där man är. Och att bli tydlig själv i sin kommunikation.

Vet att det är lättare sagt än gjort men jag tror ändå att det är så man måste göra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#3 Jag är nog benägen att hålla med dig mongu. Att ta emot ett recept som man inte vet var det är för någonting är lite märkligt men samtidigt kan det kanske vara svårt när man väl sitter där.Obestämd

Oftast ska man framföra kritik direkt och ett skriftligt klagomål är nog ganska svårt att få svar på om det just bara är ett klagomål.

/Maria

Salladshataren
0

Det är lätt att säga åt andra vad man ska göra…

[Tassy]
0

#3 Jag håller också med. Man måste själv som patient kliva fram och vara delaktig, annars får man nöja sig med att ta det man får.

[Tassy]
0

#5 Du frågade ju, och fick svar… Vad menade du med ditt inlägg då om du inte ville ha råd?

Salladshataren
0

#7 Jag har knappast frågat om råd. Så vitt vad jag vet så har jag inte ställt några frågor i mitt inlägg.

Ni kan låsa denna tråde. Jag är trött att höra ifrån folk om vad man ska göra, så himla lätt att veta allt i efterhand då.

Jag lämnar denna sajten också.

[Tassy]
0

Förlåt för att man försöker hjälpa då..

Du vet att det är ett diskussionsforum va?

Snäs inte åt mig är du snäll.

Maria
0

På ett diskussionsforum så får man precis som Tassy säger höra andras synpunkter på vad man skriver.

Vill man bara ha medhåll så kanske man ska låta bli att skrivaFlört

Det är jättelätt att vara efterklok men får man höra andras erfarenheter så kanske man gör på ett annorlunda sätt nästa gång.

/Maria

Mainebusters
0

Behöver inte läkaren berätta vad de skriver ut för mediciner?

Anders 50
0

Om inte annat så står det ju på receptet.  Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mongu
0

Visst ska dom väl säga vad men som patient så ska man fråga om man inte uppfattat vad det är.

Dels varför ska jag äta detta nu? Vad är det bra för? Vad blir konsekvensen om jag inte äter detta?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Anders 50
0

Ibland är det inte lätt att vara patient heller, blir man illa bemött så kanske man inte kommer sig för att fråga det man skulle.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mongu
0

Nej det är inte lätt att va vare sig patient eller vårdersonal. Det ska funka från alla håll.

Men ändå måste man själv ta ansvar och fråga varför ska jag ha detta läkemedel.

Ha en bra dag! Mongu.

Karmatarerskanise
0

Men hörreni, om man redan tappan tron på läkare, känner sig illa bemött och mår dåligt, då är det inte alla som frågar frågor. Det ska man få veta av läkaren UTAN att fråga!

Tur för er som alltid vet vad ni ska fråga, men det är långt ifrån alla som klarar det!!

TS, jag hoppas du hittar en läkare du kan lita på och som BRYR sig om dig!

mongu
0

# 16 Det är inte lätt att fråga, jag vet. Men samtidigt så skulle jag inte ta nån medicin om jag inte vet anledningen.

Om man inte kommer sig för att fråga när man är där går det att ringa VC och fråga i efterhand.

Ha en bra dag! Mongu.

Bella-R
0

Lite sent svarat men, fasen vad trist att du inte hittat någon bra läkare. Grymt dåligt av detta samhälle, att många läkare verkligen inte tar sitt jobb på allvar.

/ Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Rasmusmatte
0

Jag har en toppenläkare som alltid tar den tid jag behöver för mina läkarbesök. 10 Stjärnor ********** för honom!!