Pantoten, någon som provat?
Tjoho
I många, många år har jag haft problem med min hy, acne. Jag har provat Apotekets produkter och lagt ner många tusenlappar på det, försökt med olika märken, olika behandlingar men inget har hjälpt. Igår var jag hos en läkare och fick Dalacin utskrivet och tänkte kombinera den lotionen tillsammans med Vitamin b5, även kallat Pantoten som finns i bland annat LIFE-butiker, vilket jag har hört ska vara väldigt effektivt.
Har du provat Pantoten?
Hur har du tagit dom? (De är nämligen hemskt äckliga och sträva så de går inte att svälja med vatten).
Har det hjälpt?
Jag arbetade för länge sedan i Hälsokostbutiker och det är ett väl beprövat medel mot bättre hy. Så jag tycker absolut att du kan prova.
Har själv aldrig haft några problem men vet att kunder var nöjda
/Maria
Åh, vad kul att höra! Jag hade aldrig hört talas om Pantoten förrän nu. Önskar jag hade gjort det tidigare, men nu hoppas jag på förändring
Har hört att det kan ta några månader så jag ska prova över sommaren
Gå in på nätet och läs om det, rekomendationen i början ligger ganska högt, upp till 9 gram uppdelat jämt över dagen. När man fått en förbättring så kan man gå ner i dos till runt 4 om dan. Något att tänka på är att om man tar så stor dos av ett enskilt B-vitamin så kan det vara bra att ta ett B-vitamin komplex också för balansens skull.
Har också hört att många blir riktigt bra i huden av att äta pantotensyra.

Jag testade med vitamin B5 ett tag, hjälpte faktiskt ingenting.
Och precis som du har jag försökt med ett flertal medel bland annat zink, nattljusolja, en slags antibiotika jag inte minns namnet på som jag fick utskrivet av läkare etcetera inget har hjälpt.
Har försökt med en massa olika serier ansiktsrengöring, det har heller inte gett någon effekt på mig.
Så nu har jag gett upp med det, orkar inte bränna upp pengar på massa tabletter och ansiktsrengöringar som inte funkar.
/ Bella
Hej, tack för ditt svar.
Jag måste bara berätta om något som jag har läst om de senaste dagarna och pratade även med min läkare om det; Roaccutan. Har du hört talas om det? Har man provat Tetralysal och inte det hjälper har man rätt att få prova just Roaccutan som är en tablett som tas under ett viisst antal månader.
Här kan du se Blondinbellas resultat. Jag har hört att biverkningarna kan vara jobbiga, såsom torr hud, håravfall osv. Men det hjälper tydligen långsiktigt och det är faktiskt just Roaccutan jag vill börja med eftersom det är en långsiktig lösning.
Hör dig för med din läkare, bara ett tips
Nu får vi se om det hjälper på mig, jag hoppas innerligt att det blir en förbättting. Men i höst vill jag börja med Roaccutan,

#5 Ja, jag har läst om Roaccutan. Bland annat en 22 åring som tog livet av sig efter att ha börjat använda sig av Roaccutan som en läkare skrev ut åt honom mot acne.
En av dom stora biverkningarna är just depression, och på grund av den djupa depression som Roaccutan orsakade var Jimmy en av dom som inte klarade den medicinen.
Man ska vara försiktig med att ta en massa medicinska piller, särskilt om man har ärvsanlag för depression. Om det finns i släkten etcetera.
Jag tar just nu 2 antidepressiva mot depression i väldigt höga doser dessutom.
Så att börja med Roaccutan skulle för mig vara döden.
Mitt tips är att verkligen tänka igenom och tänka om det verkligen är värt att offra en depression för en fin hy.
Dessa piller kan vara farliga, det är inte alla som klarar dom.
Så ren varningssignal, tänk efter
Jag förstår. Dock tror jag att allvarliga depressioner som leder till självmordstankar och kanske även självmord är ovanligt. Jag har inga som helst antydningar till depression nu så jag hade nog velat prova det. För har man inte det sedan innan märker man väl om man får det, till skillnad från om man faktiskt har en deprission och det blir stegvis värre är det ju svårt att kanske peka på just tabletterna.
Jag är redo att ta risker för att bli av med det här nu. Jag är 23 (och ett halvt
) nu och jag har tampats med detta tillräckligt länge.
Tack för upplysningen, det är viktigt för andra att få info om detta också. Hörde från min läkare att om man råkar bli gravid under tiden man äter Roaccutan måste man abortera barnet eftersom det garanterat blir missbildat. Bara det är ett tecken på hur vansinnigt starkt det är.

#7 Vad bra att du känner till biverkningarna!
Jag själv tycker att dom verkar vara läskiga, jag vill hemskt gärna bli av med mina finnar som pluppar upp hela tiden, men jag vill nog inte offra mitt liv för det
jag vet ju att jag skulle bli benägen att verkligen ta mitt liv.
Hoppas att du blir av med din acne, och jag hoppas du mår bra av det & inte får några allvarliga biverkningar.
Det har ju funkat för exempelvis blondinbella, så det finns ju dom som tål.
*håller tummarna* 
/ Bella
Roacutan är inte att leka med men det är under väldigt stor kontroll som det skrivs ut, endast hudläkare som har licens för det får skriva ut Roacutan. När det gäller depressioner så ska man nog inte äta det då men annars brukar man må bättre psykiskt när acnen försvinner.
Jag har två söner som ätit Roacutan så jag har verkligen tänkt och kollat för och emot. Leverprover tas också flera gånger under kuren och om de förändras så måste man sluta äta tabletterna.
Min man tog Roacutan under ett annat namn ett tag. Efter att jag kollat upp vad det var så förbjöd jag honom att ta dem längre! Det är rena rävgiftet och för hans del så gjorde det bara huden torr, men finnar hade han ändå! Hade jag behövt välja mellan finnar eller Roacutan så hade jag helt klart valt finnarna! Finnar ser bara tråkigt ut, men de är i alla fall inte farliga.
Det bästa med finnar är om man kan finna roten till problemet. Alltså om det finns något som gör att man får outbreaks lättare. Jag och min man har kommit fram till att stress och dålig sömn gör att han får fler finnar, alltså jobbar vi med att minska stressen och ser till att sova ordentligt.
Kanske att jag skulle gå och köpa Pantoten till honom också
Har faktiskt aldrig hört talas om innan att det går att använda mot akne
Jennie
Roacutan är farligt av vad jag fått veta. Levern kan ta stor skada. Min kompis fjällade i hela ansiktet, halsen och öronen. Sprack lite överallt också.
Jag har finnar, men aldrig att jag vågar mig på det.
Dalacin är det jag använder, men inte var dag då det torkar ut mycket. Tvättar mig med ansiktstvätt som är mild och djupregörande var dag, och använder ansiktskräm 2 ggr om dagen, för problem hud. Fungerar ganska bra, men nu är jag 25 år gammal. Har aldrig fått bukt på det innan. Så det kan ha med ålder att göra.
Av vad jag har förstått så kan acne ha med hormoner att göra så en hormonreglerande kost kan göra susen. Här kan du läsa om en som har blivit hjälpt av att ställa om kosten. På Kolhydrater i Fokus finns det flera. Besök sidan och sök på "acne" så hittar du flera trådar om det.

#12 Hm intressant! Vad är LCHF för nåt egentligen? *aldrig hajjat*
#13 Low Carb High Fat. Alltså lite kolhydrater och mycket fett
/Maria