Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: motion-och-rörelse
Läst 3468 ggr
Bergspuman
0

Hur ladda för motionspass?

Jag borde egentligen veta nästan allt om träning, som hållit på med t ex styrketräning i så många år. Tränat detta sedan 18 års åldern, och mer eller mindre som huvudsaklig träning fram till ca 36-37 års ålder, då jag bytte till stavgång istället. Vid ca 40 skaffade jag istället en innecykel, som jag kombinerade med utecykling och stavgång som utomhusträning.

Lite bakgrundsinfo:

I samband med min skilsmässa för 4 år sedan tappade jag mina motionsvanor. Hela mitt liv förändrades radikalt. Jag har inte kommit mig för att ta fatt i dem, förrän nu, ca 4 år senare. Först var jag tvungen att få ordning på nya tillvaron, bostaden, ekonomin och så har jag bytt jobb ett par gånger och skaffat ny partner.

På något vis är träningen det sista som jag nu "återtar".

Innecykeln är ett himla bra hjälpmedel. Jag har gradvis ökat belastningen och längden och intensiteten, tycker att jag har fått markant bättre kondis. Men nu, när jag kan ha pass när jag håller på mer än 1 timme, märker jag ett problem: mina kolhydratdepåer räcker inte!

Jag vågar inte sätta mig och cykla när jag är för mätt, det känns obehagligt. Men å andra sidan försvinner depåerna ganska snabbt, jag blir rätt och slätt HUNGRIG.

Hur ska jag ladda bäst för att klara ett cykelpass på ca 1,5 timme som är mitt mål?

Säg bara inte gröt, för jag är den typen som bara inte äter gröt eller müsli.

Pasta? Skinka och ägg? Ris med tonfisk? Känner mig villrådig. Måste mätta utan att mätta för mycket, och måste räcka så jag klarar 90 minuter.

Hjälp!

Betty
0

jag skulle rekomendera långsamma kolhydrater kanske två timmar innan du tränar, om du behöver fylla på precis innan så ät en banan. Efteråt är det oxå viktigt att äta ngt senast en halvtimma efter avslutad träning. DEtta mål ska innehålla både kolhydrater och protein.