Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 4427 ggr
Sehvrin
2010-05-11 12:14
0

Börja springa?

Jag planerar att börja springa nu i sommar då jag inte kommer kunna träna lika mycket som jag gjort under terminen (tränar kendo tre-fyra gånger i veckan).

Mitt största problem är att jag har haft problem med benhinneinflamation av och till de senaste tre åren (men har varit rätt okej det senaste året, förutom i påskas då jag råkade springa med dålig teknik på asfalt).

Så jag undrar om någon har tips på vad jag ska tänka på när jag börjar springa? Finns det nån löparteknik som är bäst?

Jag har specialgjorda inlägg, men vet inte riktigt hur bra mina skor är (men vill inte lägga ut massa pengar på nya om det visar sig att jag inte kan springa utan att få ont).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-05-11 12:32
0

Nu är jag helt fel person att skriva om springa eftersom jag sällan tar några skutt överhuvudtagetFlört men jag läste för ett tag sedan om en löpare som hade börjat springa med "barfotaskor".

Det var särskilda löparskor som var som en handske på foten med små tår i.

Han menade att man avlastade benen mycket bättre på detta sätt i och med att som barfotalöpare så sätter du i främre foten först och får ett mjukare steg på så sätt.

Springer man med vanliga löparskor så sätter man i hälen ganska kraftigt och det blir en stor stöt för benen varje gång.

Jag tyckte i alla fall detta lät ganska logisktGlad

/Maria

Maria
2010-05-11 12:51
0

Här hittade jag en länk om dettaGlad

/Maria