Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 21692 ggr
Tatsja
2

Bältros eller helveteseld

Bältros eller helveteseld(lat. he´rpes zo'ster)
är samma virus som orsakar vattkoppor. Har du haft vattkoppor, så ligger det latent i kroppen. Vissa får aldrig bältros och andra kan efter många år få den.

Det börjar med lite värk som kan misstas för muskelsträckning. Sen kommer det blåsor som gör ont och värken går som ett bälte runt kroppen. Därav namnet bältros.
I vissa enstaka fall kan bältros ge en kronisk smärta och finns kvar även när infektionen läkt ut. Smärtan kan då sitta i flera månader.

Vid beröring är smärtan intensiv och även kläderna gör ont på kroppen.

Blåsorna som man får, är vattenklara och går lätt sönder. De är omgivna av en smal rodnad. När blåsorna blir grumliga så torkar de ut och bildar skorpor. Blåsorna, som är vattenklara och lätt går sönder, är ofta omgivna av en smal rodnad. Med tiden blir de grumliga, varefter de torkar in och bildar skorpor.

Det finns vissa komplikationer om blåsorna infekteras av hydbakterier, som till exempel stafylokocker.

En annan ovanlig komplikation är lunginflammation och hjärnhinneinflammation.

Speciellt om man har nedsatt immunförsvar eller nyfött barn till en mor, som just i anslutning till förlossningen insjuknat i vattkoppor.

Bältros ses framför allt hos personer över 50 år,

_Smitta _Man smittar inte bältros till bältros och har man vattkoppor, kan man inte smitta någon till bältros.
Däremot kan man smitta bältros till vattkoppor, vilket kan vara bra om man umgås med barn som inte haft vattkoppor. Men undvik att träffa spädbarn, då det inte är bra att de får vattkoppor.

_Behandling _Misstänker man att man fått bältros, måste man börja behandling med medicin inom 72 timmar för att det ska kunna hjälpa och förhindra att det sprider sig mer på kroppen

Inkubationstiden
för vattkoppor anges vanligen vara 14-16 dygn (10-26 dygn). För bältros kan någon inkubationstid inte anges, eftersom det är kroppens "egna", latenta vattkoppsvirus som aktiverats och ger besvär

_Förebygga bältros _Eftersom det ligger latent i kroppen om man haft vattkoppor, så finns det inga sätt att undvika bältros. Men alla drabbas inte av det.

_Vaccin _Det kommer komma ett vaccin mot bältros i Sverige i början av år 2012 och det vaccinet är avsett för personer som är 50 år och äldre, eftersom det är den åldersgruppen som löper störts risk att få bältros.

Detta vaccin har i forskning visat sig kunna minska risken att få bältros till hälften och den långvariga smärtan till två tredjedelar.

Vaccinet blir - när det blir tillgängligt - ett stort tillskott för att kunna förebygga just bältros.

_Egenvård _Har du drabbats av bältros, måste du hålla hudområdet torrt och rent. Använd bara tvål och vatten ett par gånger per dag. Duscha svalt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
1

Jag förstår varför det kallas helvetessjukan. Har drabbats av just bältros och tack och lov såg jag blåsorna efter en dag.

Nu har jag ätit den medicinen som kan hjälpa i fem dagar. Fem tabletter om dagen i sju dagar. Sen sa läkaren att det bara är att hålla tummarna att den hjälper.

Idag är det lite bättre, men jag har fortfarande värk. Det känns som om något tagit ett bälte och satt under bysten, sen dragit åt den tre nummer för mycket.

Andningen och magen är påverkad.

Blåsor under byst och halva ryggen. Lovar det gör ont med kläder på kroppen. Ligga på rygg, är inte att tänka på.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Maria
0

Tack för din informationGlad

Din stackare som drabbats av detta. Vi får hålla tummarna att det hjälper dig med tabletterna.

De flesta kommer försent till doktorn för behandling.

Själv har jag aldrig haft bältros men fick vattenkoppor som vuxen och det var inget trevligt det heller.

Jag hade blåsor i halsen, underlivet och hela stjärten, inne i munnen och till och med under fotsulorna. Satt i badkaret ett par nätter och spolade svalt vatten på blåsorna för att inte klia sönder dem.

/Maria

Bergspuman
0

Min mormor hade bältros. Hon såg ytterst plågad ut när hon nämnde det, trots att det då var länge sedan hon hade det.

Jag har herpes genitalis, dessvärre, tack vare en partner som ej berättade. Lovar att förstagångsinsjuknandet var helvetiskt. Feber, frossa, illamående, plus att blåsorna gjorde att toabesök var en grym pina, sitta var jobbigt och ha underkläder på sig var hemskt.

Efter det har återfallen varit lindrigare och lindrigare, till sist upphörde de helt. Det är nu 15 år sedan. Mycket tacksam för att det fick det förloppet, somliga har ju återfall livet ut!

Min f d make fick det aldrig, jag gissar att även smittorisken avtar i takt med att skoven klingar av.

Betty
0

Usch det låte skitjobbigt med bältros. Hoppas att du blir bättre snart. Intressant läsning, jag trodde nämligen att man inte fick bältros om man kade haft vattkoppor.

Själv hade jag det när jag var liten, men hade bara tre små koppor och var pigg. Mina syskon däremot hade det jobbigt.

Maria
0

#4 När jag hade vattenkoppor som vuxen så fick jag faktiskt ganska olika besked vad det gäller smitta vattenkoppor-bältros och tvärtom.

Olika läkare sa olika sakerObestämd

/Maria

Pyttelite
0

Nu finns det vaccin mot bältros. Är det någon som vaccinerat sig?

Funderar på om jag själv ska göra det.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

MonicaLagerquist
0

Har haft vattkoppor som barm. Klarat mig ifrån bältros och har inte vaccinerat mig.

Stolt ägare till tre La permer

Pyttelite
0

#7: Funderar du på att göra det?

Maria
0

Jag har också funderat på vaccinering.

/Maria

Lona
2

Jag funderade på det - tills jag upptäckte kostnaden.
5000:- för fullvaccination!😧
Jag vet inte hur ofta den behöver förnyas och den ger inte garanterat skydd så nej, den sprutan avstår jag!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pyttelite
0

#10: Det var dyrt - har inte kommit så långt än i tanken.

Liz85
0

#10: Det där är ju dyrare än att öppna munnen hos tandläkaren.
Kan tänka mig att många pensionärer inte har så stor lust eller i vissa fall ens möjlighet att lägga ut den summan på bältrosvaccin.

Pyttelite
0

Finns tydligen två varianter men är fortfarande dyrt.

Det finns två typer av vaccin mot bältros. Dessa minskar risken för att du ska få bältros och för att du inte ska ha ont länge om du får sjukdomen.

Z*stavax (1550 kr/dos)

1 dos behövs Får inte ges till dig med nedsatt immunförsvar 70% skyddseffekt i åldrarna 50 till 59 år, lägre i högre åldrar Skyddseffekten kvarstår under 3 till 5 år och avtar därefter successivt Erbjuds på alla apotek som erbjuder vaccination

Sh*ngrix (2400 kr/dos)

2 doser behövs för ett fullt skydd. Doserna tas med 2-6 månaders mellanrum Fungerar även för dig med nedsatt immunförsvar 90% skyddseffekt i alla åldersgrupper Vaccinet är avsett att skapa ett starkt och långvarigt skydd under många år Erbjuds på alla apotek som erbjuder vaccination.

• Redigerat 2021-11-23 21:13 av Pyttelite
Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min pappa var med i bältros studien för test av vaccin. Han fick högst troligen den aktiva substansen dessutom för han fick extrem frossa på kvällen.

Själv fick jag bältros för nio år sedan (när jag var 28 år). Jag hade det lite ovanliga att jag fick utslagen först (trodde först det var loppbett då det såg lika dana ut som en tidigare gång jag fått kattloppor) och inte förrän efter något dygn kom smärtan så fick medicin lite sent. Det satt precis vid byxlinningen så kunde inte ha byxor alls! Var extremt hemsk smärta (som om någon högg en kniv i en och vred om) och jag blev jättedålig (feber och svag och fick dålig balans). Tog lång tid innan smärtan försvann även efter att blåsorna försvunnit men kan fortfarande känna av lite pillrande på stället ibland.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
1

#14: Det låter hemskt - funderar återigen om inte vaccinering är en bra sak - hoppas att det går över så småningom.

Maleficum
0

#15: Är inget jag skulle önska min värsta fiende vilket nog säger allt om hur illa det är!

Varje gång jag känner pillrandet så är jag orolig det ska komma igen men, peppar peppar, så har jag sluppit det och förhoppningsvis slipper jag få det igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maria
0

Jag har funderat på vaccinering men det har inte blivit av.

Jag fick vattenkoppor som vuxen när sonen var liten och vet hur sjuk jag blev.

/Maria