Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 13123 ggr
Anna
2010-03-03 14:18
9

Magnetröntgen

Om ett par veckor ska jag genomgå en magnetröntgenundersökning (helrygg) pga min skolios. Eftersom jag haft skolios (deformerad ryggrad) sedan 11 års-åldern (är 17 nu) så har jag röntgat ryggen oändligt många gånger, däremot har jag aldrig behövt genomföra en MR. Nu ska jag dock steloperera ryggraden så jag antar att MR är nödvändigt för kirurgerna när de ska göra utlåtanden m.m.

Men, jag undrar helt enkelt lite hur en MR går till? Hur är era erfarenheter? Har lite svårt för små utrymmen, är det lätt att bli beviljad lugnande innan?

Hade svårt att placera detta inlägg, flytta det gärna om det behövs!

Tacksam för svar! Glad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Bergspuman
2010-03-03 15:37
1

Jag har gjort en sån för mitt diskbråck, anno 1995. Det är ju en del år sedan, så det är möjligt att saker ändrats sedan dess.

Men man åker in i ett ganska litet utrymme, det stämmer. I taket på det utrymmet (påminner om en sån där japansk sovkabin) finns en glad bild man uppmuntras att titta på för att fokusera. Själv har jag inte såna problem så jag bara låg och funderade på allt möjligt.

Innan man lägger sig på britsen som skjutsas in i kabinen, får man svara på lite frågor och uppge vikten. Den är nödvändig för inställningar och sånt.

Lugnande vet jag inte om man får. Men det bör inte vara några problem. De är ju vana vid att hantera patienter med tendenser till cellskräck.

Röntgen tar inte så lång tid. Den går ganska fort.

Utlåtandet kan ta viss tid att få, uppemot en månad.

Anna
2010-03-03 15:38
0

Tack för svaret!

Har läst endel om det, har man cellskräck kan man tydligen få lugnande. Får se hur det känns när jag är där :)

annaattlid.se

RuiXue
2010-03-03 16:53
0

Jag har fått gjort en MR för 5 årsen snart. Bara att ligga och slappna av och man behöver inte ens hålla andan som vid vanlig röntgenGlad Själva scanningen tar bara någon minut.

Jennie

Anna
2010-03-03 17:07
0

#3 Bra det där med att inte hålla andan, jag står ju och skakar vid vanlig röntgen för att jag spänner mig och slutar andas, haha.

annaattlid.se

RuiXue
2010-03-03 17:10
0

Man ligger bara så stilla man kan och slappnar av vid en magnet röntgen. Rätt så behagligt faktisktGlad

Jennie

[Tassy]
2010-03-03 17:38
0

har för mig att man kan få både lugnande och en mp3spelare med sig in, tror det var magnetröntgen iaf.

Betty
2010-03-03 22:48
0

du får säkert lugnande om du vill, men då bör du säga det innan ditt besök så de kan förbereda.

[SvenA]
2010-03-04 10:29
1

När jag genomgick det för ett år sedan så fick jag hörselskydd med musik i

Det slamrar en hel del så det är därför man får hörseskydd i dessa har man även kontakt med personalen

När själva undersökningen pågår så kan man uppleva att det känns lite varmt

Annars är det pricis som en vanlig datortomografi

Fördelen med manetkameraundersökning är att i denna ser man även mjukdelarna vilket man inte gör på samma sätt i en vanlig röntgen

Och du har all rätt att få lungnansde om det behövs det är bara att säga till

Anna
2010-03-04 13:26
0

Tack för era svar!

annaattlid.se

Branneli
2010-03-04 20:22
0

Jag gjorde 2 mr under dec-jan.

Jag fick hörlurar med radiomusik i, fick välja kanal själv.

Det tog ca 30 min.

Massor av skrammel & konstiga ljud i denna maskin.

Jättevarmt om ryggen, fullt normalt sa de, skönt tyckte jag.

Jag blundade & koncentrerade mig på radio-underhållningen.

Lycka till Flört

I förebyggande syfte kan du ju öva på att ligga

helt still & lyssna på tex radio, andas lugnt Tungan ute

Mitralis
2010-03-04 20:50
0

Jag gjorde en MR av hjärtat förra året och ska göra en till före april i år. Det var ingen fara tycker jag. Tog dock långt över en timme för mej för dom kunde bara knäppa när jag höll andan och hjärtat var still. Har så mycket extraslag så det var aldrig still.
Låg och lyssnade på musik och tyckte mest att det var jobbigt med dånandet från maskinen för det är ganska högt.
Dom frågade inte om lugnande när jag var där så det är nog bäst att göra som Betty säger och ringa och säga det före så du kan komma och få lugnande före tiden för MR. Annars så blir det ju att det tar längre tid innan ni kan börja.

Maria
2010-03-05 12:14
0

Jag har gjort 12 eller 13 Magnetröntgen av huvudet och det brukar ta cirka 40 minuter. Övrigas beskrivningar stämmer bra. Maskinen dunkar som en fiskebåt emellanåt. Trots detta brukar jag somna.

När jag ligger inne i den så fäller de alltid ner en liten spegel så att jag liggandes kan se personalen i kontrollrummet. Det känns ganska bra faktiskt.

/Maria

Mitralis
2010-03-11 10:38
0

Nånting som kan vara bra att tänka på är att du inte har några detaljer i metal på kläderna som du har på dej när du gör en MR. Jag tänker ta en klänning/tunika eller långtröja, leggings/strumpbyxor och läskigt nog ingen bh, för jag har bara med byglar. Inget smink får man ha heller.

Mysan59
2010-03-11 18:14
0

Jag har också gjort en sådan undersökning för många år sen och för mig tog det också lite tid. Dock fick jag panik när jag låg där inne så hon fick ta ut mig igen och jag fick lugna ner mig lite.

Hade också hörlurar och jag blundade hela tiden, för det var när jag tittade som jag fick klaustrofobi (heter det så).

Så tror du att du kommer få lite panik så borde du ta upp det med dom om att du kanske vill ha lugnande.

Lycka till!

Jennifersthlm
2010-03-12 10:22
0

Ring till dem och prata.

MillaJ
2010-03-12 22:22
0

Jag har också skolios, hade korsett mellan att jag var 9-16 år (är 22 nu). Gjorde datortomografi (inte säker på om det är samma sak?) på nacken 2008 för att kolla ett par kotor där som läkarna missat under alla röntgenundersökningar jag gjort tidigare (kotor som saknar disk emellan och är dessutom sneda). Då låg jag på en brits och åkte saaakta fram och tillbaka genom en grej som såg ut som ett stort hål.

[SvenA]
2010-03-12 23:05
0

Båda apparaterna ser likadana ut men den ena arbetar med magneter och den andra mera tradionellt

Anders 50
2010-03-12 23:16
0

Visst är det skillnad på datortomografi (CT) och magnetröntgenapparater. I alla fall på de jag har röntgats i.

CT är inga problem för mig, men MR då blir det en spruta!

Sedan går man därifrån på lätta steg! Glad Och blir skjutsad hem!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2010-03-13 08:50
0

#18 Det är magnetröntgen som ofta upplevs som klaustrofobisk då man mer åker in i apparaten.

Datortomografin är oftast utformad som en stor båge eller ring men som är en bra bit från kroppen så att man inte åker in i någon apparat. det är själva bågen som åker fram och tillbaka över dig.

Hoppas någon förstår förklaringenObestämd

/Maria

Anders 50
2010-03-13 11:18
0

#19 Jo, det kände jag till!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mitralis
2010-05-04 13:53
0

Hur har det gått?

Anna
2010-05-04 13:58
0

Det gick jättebra! Fick lyssna på radio hela tiden. Fick lite panik av ljudet i början men det kunde jag koppla av sedan.

Det tog 1,5 timma så jag var rejält stel när jag kom ut sedan Flört

annaattlid.se

Maria
2010-05-04 14:00
0

Så skönt att det är över och att det gick braGlad

/Maria

Mitralis
2010-05-04 17:07
0

Vad bra att det gick braGlad Fick du nått lugnande?

Anna
2010-05-04 17:55
0

Nej det behövdes aldrig Glad

annaattlid.se

Mitralis
2010-05-04 20:19
0

Bra, man klarar oftast mer än man trorGlad

Karmatarerskanise
2010-05-07 23:37
0

Mamma berättade att hon låg och fantiserade om att hon låg på en fiskebåt i thailand och lyssnade på musik när hon var på magnetröntgen :) Hon har också jättesvårt för trånga utrymmen.