Munsår
Hur undviker man munsår samt hur behandlar man det pa bästa sätt?
År det herpes så ska man undvika argininrik mat som triggar viruset och äta mkt lysinrik mat som då hämmar virustillväxten.
Det finns kapslar med lysin på hälsokosten som man kan äta för att förhindra nya utbrott.
Undvik stress, sov ordentligt, var försiktig i solen och se till att du får i dig bra med näring.

Tack. Hur vet man om det ar herpes eller nagot annat? Har haft det tva ganger och bada gangerna har det varit sol. Under hela tiden jag har haft det nu sa har jag varit forskyld.
Det låter som herpes. Det brukar dyka upp vid förkylning, kallas även förkylningsblåsor. Använd cerat med hög solskyddsfaktor.

Tack! Vad finns det for "Kannetacken" a herpes?
Bästa behandlingen jag testat för munsår är Compeed plåstrena för munsår. Har haft ett antal munsår under åren
Annars finns ju de där krämerna på apoteket om man gillar att gegga med sånt
För mig så är det inget speciellt som får det att bryta ut, inte vad jag kan tänka på så här på rak arm i alla fall. Men visst, är jag på väg att bli förkyld eller känner mig stressad på något sätt så händer det oftare än annars att jag får munsår.
Kännetecken? Börjar pirra i läppen för att sedan bli en vattenblåsa som gör ont, sen blir det ett sår som såsmåningom torkar och spricker några gånger innan det läknar helt. Försvinner oftast på mindre än en vecka.
Jennie
Ett gammalt knep är att stryka tandkräm på munsåret…det hjälper, jag lovar…

det kilar och sticker tydligen om det är herpes. trodde jag hade det för några år sedan då jag fick en spricka i mungipan. detta spred sig till ett större område som blev rött och irriterat. hade det så en månad och när det kom i andra mungipan oxå fick jag nog.
gick till läkaren och det visade sig vara en infektion med streptococcer. fick antibiotika och sedan blev det bra.