Mållös!
Vet inte om jag ska gråta, skratta eller vara tacksam..
Sedan 14 års åldern har jag lidit av rådnade, fjällande, lätt kliande fläckar över så gott som hela kroppen, dock inte ansiktet. Gick till vårdcenrtalen efter de allra första utslagen utan nämnvärt resultat, de kunde inte säga vad det var och inte heller rådge om behandling..så vi gick lika tomhänta därifrån som när vi gick dit.
Med åren blev de aningen värre, det var mest utseendemässigt de besvärade mig. En naturläkare gav mig en kräm som hjälpte ibland. Jag märkte att de försvann då jag solade några timmar om dagen i en vecka eller så, men när de återkom efter en vacker solbränna såg man mest ut som en fläckig leopard..Därav döpte jag mina fläckar till 'Leopardfläckarna'.
Min sambo brydde sig inte så mycket om fläckarna som kom och gick med tiden, men jag skämdes och gör det fortfarande..
Den senaste tiden har varit stressig till tusen och vad händer..Jo, en megafläck i form av en 4,5cm stor rosa fjällig ring dyker upp på mitt baklår. Besvärad som jag blev sökte jag nu på nätet och får fram namnet "Fjällros". Allt stämde och där stor att det är en helt ofarlig hudsjukdom som självläker på 6-8 veckor, men om den inte gör det är det PSORIASIS!!
PSORIASIS kan uppkomma i puberteten (jag var 14), är en ärftlig kronisk sjukdom (detta vet jag inte hur jag ska smälta) och det finns ingen effektiv behandling (inte värst oväntat, men nedslående).
Jag vet inte om jag ska vara glad över att det bara är en lindrig form av psoriasis , ofarlig i den mån jag har den, kronisk vilket menas med att utseendefixerade jag kommer få dras med mina lätt kliande leopardfläckar för alltid och skämmas på stränderna/badhusen eller om jag ska gråta och vältra mig i självömkan.
Nä, jag tror jag tar mig samman meddetsamma! Nu har jag iaf bekräftat vad jag har, behöver inte vara rädd och kan i den mån det bara går försöka 'behandla' mina leopardfläckar och försöka hålla mig stressfri så det inte blir värre.
Men det är verkligen inget man vill upptäcka när man är 23 ½ att man har en ärtflig kronisk hudsjukdom. Jag är visst inte frisk som en nötkärna. Tur i oturen är att jag än så länge bara har detta..några fläckar att skämta om..
God natt allesammans och var oändligt tacksamma ifall ni inte lider av något!!
Nu får du ju inte glömma att du har fortfarande ingen diagnos utan du tror att du har psoriasis.
Nu låter ju dina besvär onekligen som psoriasis men jag tycker absolut att du ska söka hjälp för även om det är kroniskt så finns det lindring.
Jag tycker att man ska göra en ordentlig utredning på dig så att man kan utesluta andra hudåkommor.
Det finns en liten procent av de med psoriasis som kan utveckla ledvärk men det har du säkert redan läst om därför är det viktigt att veta vad du är drabbad av för att kunna behandla rätt.
Konstigt att ingen tidigare på vårdcentralen eller naturläkaren har nämnt psoriasis.
/Maria
Det är inte alls ovanligt att man inte tämker på psoriasis på vårdcentralerna
Och det är som bumlebo säger att vissa ned psoriasis kan drabbas av ledvärk i varierannde grad och i olika delar av lederna
Nan kandrabbas av både stora och små ledbesvär så därför ska man verkligen vara uppmärksam på detta
Nånga får ont i fötter ohänder samt höfterna och detta kan sälla till med stora problen ned att kunna röra på sig och att kunna öppna förpackb´ningar sant knäppa knappar i kläderna
Men det är långt i från alla som har psoriasis som drabbas av ledvärk
Det finns en del att läsa om det här på nätet om man söker på Psoriasis artropati
Jag är själv drabbad av ledvärk som beror på detta
Det är viktigt att man ser till att hålla alla leder i gång så att man inte stelnar till i lederna
Tack för era svar!
Jag har bestämt mig för att gå till en läkare och få det bekräftat, något säger mig att om man själv delvis vet vad det är man lider av så kanske det blir lättare för läkaren att sätta en diagnos istället för att gå genom en massa tester, läkarrädd som jag är.
Får ringa runt imorgon till olika mottagningar här i Landskrona.
Det du ska söka är en riktihudläkare
#4 Det hade jag tänkt,så jag slipper att bli skickad överallt.

Jag har haft psoriasis sen jag föddes, föddes med det… Är 20 år och har haft riktiga problem med det under en period 
Så stressa inte, försök må bra (psykiskt), rök inte och försök hålla dig frisk. Sen kan du sola mycket, bada i saltvatten, det finns en klinik i Malmö med speciella fiskar som äter upp den överflödiga huden. Har hört att det ska vara jättebra!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Hej.
Kanske har jag något här som kan vara till hjälp för er med psoriasis.
Jag har själv psoriasis på foton, hittade detta inlägg på nätet och testade salvan. Maken till bättre resultat har jag aldrig förr upplevt. Jag ångrar mig riktigt att jag inte tog foton på mina fötter, före och efter behandling. Salvan kan dock inte läka psoriasis, bara lindra symptomen. Men snacka om vilken lindring den ger… Det vita „fjället" på psoriasisen försvann efter cirka en vecka Den röda konturen runt psoriasisen bleknade bort och själva fläcken blev betydligt mindre, samt att det inte är så argsint rött mer utan bara lite rosa och det slutade att klia.
Tyvärr finns salvan bara att köpa i Tyskland, Österrike och Schweiz. Kanske går den att beställa från nätet, eller så kan man testa att göra den själv. Reseptet står ju skrivet i inlägget jag länkar till. Är man allergisk mot avokados ska man inte ta den eftersom det är avokadoolja i den. Vem som är allergisk mot valnötter, kiwis, bananer, eller latex kan också reagera allergiskt på avokadoolja.
#6 Oj, va hemskt. Tack, jag ska försöka att inte stressa, men stör mig ändå på att jag omedvetet undviker vissa sorters kläder och sammanhang då man visar mer av sin kropp. De som knorrar i bakhuvuder just nu är ett bröllop vi ska till på lördag = urringat = pinsamt med fläckar på hals och byst..men vad kan jag göra, det får bli täckstift deluxe.
Röka har jag aldrig gjort, hälsan är så bra den kan bli, motion får jag på jobb och kosten är väldigt blandad. Simma och sola..det ska jag verkligen göra.
#7 Tack för tipset, jag ska kolla in det närmre ikväll, för det låter som en superbra kräm.
Övrigt: Hudläkare i Landskrona hittad, ska bara boka tid.
Nu sa min mor i telefonen att det är ingen i vår kända släkt som haft psoriasis..visst kan en sjukdom hoppa över så många generationer att vetskapen om det går till intet?
Min gammelfarmor hade Fjällros en gång, men det försvinner efter max 2 månader.
Jahapp.. 
Nu är det bara läkarna som kan lösa mitt 'mysterium'.
Vi får verkligen hoppas att de kanlösa det åt ig

#9 Min mammas och pappas släkt har psoriasis, men hoppade just över mamma och pappa. Så både jag och min bror har det 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Man kan få psoriasis även om ingen i släkten haft det. Nån är ju den första att få det, tyvärr.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!