Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 9786 ggr
Maria
2010-03-16 22:34
0

Värktabletter

Numera finns det ett ganska stort utbud av receptfria värktabletter.

Vilka föredrar ni? Är det olika medel för olika åkommor?

/Maria

Maria
2010-03-17 12:17
0

Själv tycker jag att medel med Acetylsalicylsyra som Bamyl, Treo, Magnecyl med mera fungerar bäst.

Panodil och liknande tycker inte jag hjälper och jag får faktiskt mer ont i magen av dem även om det borde vara tvärtom.

/Maria

[SvenA]
2010-03-17 14:55
0

Jag föredrar vanliga alvedon men vi är alla olika och reagerar väldigt olika på samma preparat

Maria
2010-03-17 14:58
0

Därför är det många gånger svårt att komma åt smärtproblematik eftersom vi reagerar så olika.

/Maria

[SvenA]
2010-03-17 15:02
0

Det där med smärta är likadant vi reagerar väldigt olika och upplever smärta väldigt olika och vi har alla olika högsmärttröskel och samtidigt är det en subjektiv bedömning

Maria
2010-03-17 15:07
0

Det finns en sjuksköterska som i sin avhandling tar upp hur vi definierar orden smärta, ont och värk. Ganska intressant.

/Maria

[SvenA]
2010-03-17 17:34
0

Det är ju fortfarande en subjektiv upplevelse och det är ingen annan än du själv som kan tala om hur du upplever smärta även om vissa inom vården tror att de ka tala om attdu inte har någon smärta

Smärta är ingen exakt sak som man kan mäta med ett instrument så därför ska man vara väldig aktsam för att säga att du imte har smärtaupplevelser

[kvasthilda1972]
2010-03-17 19:32
0

Massage och värme kör jag i första hand och naturligtvis healing… Är det allmän smärta typ spänningshuvudvärk tar jag alvedon… Ha jag inflammation i tex muskelfäste eller annan inflammation så tar jag antiinflammatorisk medecin typ voltaren….

Mainebusters
2010-03-17 23:22
0

#1  Är man astmatiker så ska man helst undvika dessa mediciner. En del kan tåla dem ändå, men jag tål inget av dem eller antiinflammatoriska.

Då får man använda Alvedon och liknande.

#5  Något som man kan ta del av?

Maria
2010-03-18 19:25
0

#8 Just nu har jag hjärnsläppSkäms Kommer varken ihåg hennes namn eller titeln på avhandlingen men jag ska försöka kolla upp detta.

/Maria

Anders 50
2010-03-18 23:48
0

Äter sällan receptfria, kräver starkare.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Tassy]
2010-03-18 23:55
0

Alvedon/panodil mot lindrigare besvär som huvudvärk och så.

Ibumetin tas mot mensvärk och inflammationer.

Diklofenak tar jag mot de allra värsta värktopparna från whiplashen, vilket inte har förekommit på snart 5 år nu. (är osäker på om diklofenak är receptbelagt fortfarande, men jag tror inte det. Diklofenak och voltaren är samma sak).

Anders 50
2010-03-18 23:59
0

Diklofenak är receptbelagd.

Mainebusters
2010-03-19 00:03
0

Diclofenac T ratiopharm, är receptfri i den svagaste styrkan, annars receptbelagd. Likaså Voltaren T.

[Tassy]
2010-03-19 00:05
0

Jag har den svaga, 25mg Glad

Anders 50
2010-03-19 00:12
0

Den räknade jag inte med när det gällde riktig värk och iflam. Flört

[Tassy]
2010-03-19 00:17
0

När jag åt 50mg diklofenak blev jag som en slapp geléhög Foten i munnen snacka om muskelavslappnande!

Mainebusters
2010-03-19 01:20
0

#16  Den är ganska bra mot smärta, men jag får astmabesvär av den. Tyvärr.. Annars kände jag inget, jag jobbade som vanligt när jag tagit den.

mongu
2010-03-19 06:47
0

Diklofenak är en sån sort som man ska va försiktig med om man har astmabesvär.

Man ska inte förakta en lägre styrka som är receptfri. Många gånger kan den hjälpa. Däremot så blir det dyrt om man måste ha medicinen en tid då är det bäst att få den på recept även den styrkan som egentligen är receptfri.

Samma gäller ju med t.ex. Alvedon, står man på det så ska man ha det på recept.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
2010-03-19 08:39
0

#18  Man ska vara försiktig med allt antiinflammatoriskt då man har astma. Man får prova sig fram, vilket jag har gjort. Kan inte ens använda Ipren..

Får man Alvedon på recept så blir det bra mycket billigare än att gå och köpa 500mg receptfritt. Då får man oftast 1g, men de är lite för stora tycker jag, så jag brukar be om de små.

Betty
2010-03-19 09:08
0

En alvedon+en ipren är en lyckad kombo.

Mainebusters
2010-03-19 10:22
0

#20  Har inte tänkt på att man kan kombinera dessa. Tänkte på övriga i familjen.. Tack för tips!

Mitralis
2010-03-19 11:34
0

#20 Jag har kört 2 Alvedon och 1 Ipren i många år för det var någon doktor som sa det till pappa. För några år sedan så sa barnmorskan att jag skulle ta det vid riktig mensvärk.
Jag hör till dom som inte gärna tar tabletter så när jag tar så har jag ont, och då tar jag denna kombination.

[Tassy]
2010-03-19 11:37
0

Killen fick 2 alvedon, 1 ipren och 1 diklofenak ordinerat när han hade hemskt ont en gång, så jag antar att dessa går bra att kombinera Flört

Mainebusters
2010-03-19 13:28
0

Sedan är det väl så att tar man 1 Alvedon = 1g, och 2 st = 2*500mg. Så det inte blir några missuppfattningar. Glad

Mitralis
2010-03-19 14:23
0

#24 Sant. 1 Alvedon 1g eller 2 st 500mgGlad.

mongu
2010-03-19 14:28
0

# 19 Givetvis är det så men nu var det diklofenak som det skrevs om.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Bergspuman
2010-03-19 20:00
0

Jag tål inte Treo längre, magen säger ifrån. Så vid huvudvärk blir det Panodil brus. Vid mensvärk blir det 600 mg Ipren. Har jag ont av min gamla ryggskada kör jag en kombo av antingen Voltaren och Alvedon, eller Voltaren/Alvedon/Ipren 600 mg. Den är väldigt effektiv.

Hade förut Paraflex Comp, men den blir jag direkt hög av.

Den är narkotikaklassad numera.

För några år sen fick jag ett recept på Citodon eller Treo Comp eller vad det nu kunde vara, men det är också en sådan där otäck sak jag blir hög av, så den plockade jag aldrig ut. Gillar inte att bli lullig av medicin.

Maria
2010-03-19 20:05
0

#27 Jag tror att Paraflex comp har utgått om jag inte har fel.

Jag får väldigt ont i magen av diklofenak och det är många som får det men konstigt nog så klarar jag Treo och BamylFlört

/Maria

Bergspuman
2010-03-19 20:27
0

#28 Det hoppas jag den har! Man såg ju skära elefanter av den! Oskyldig

Maria
2010-03-19 20:30
0

#29 Jag vetFlört Jag har också ätit den en period och minns att den inte hjälpte utan bara var obehaglig.

/Maria

mongu
2010-03-19 23:20
0

Det stämmer att Paraflex comp är borta. Däremot finns Paraflex kvar och då utan dextropropoxifen som det var i Paraflex comp.

Ha en bra dag! Mongu.

marinelady
2010-03-20 23:00
0

Vid migrän tecken tar jag bamyl i kombination med ibumetin, det brukar fungera om jag hinner ta det i tid, vid "vanlig" huvudvärk räcker ibumetin oftast.. men försöker hålla mig borta från värktabletter förutom vid migrän, hade tidigare en dålig vana att ta värktabletter vid ren "misstanke" på morgonen, och visserligen stämde misstankarna tidigare men min huvudvärk berodde helt på att jag behövde glasögon! Nu mera har jag bara migrän vid dåliga dagar, annars är jag ganska befriad

Maria
2010-03-21 09:25
0

#8 Avhandling

Här kommer en länk till avhandlingen

/Maria

Mainebusters
2010-03-21 10:01
0

#33  Engelska.. inget för mig. Flört

Maria
2010-03-21 10:16
0

#13 Ledsen men jag hittar den inte på svenska.Rynkar på näsan

/Maria

Mainebusters
2010-03-21 11:27
0

#35  Asch, det är säkert andra som har nytta av den! Flört

[Jeremina]
2010-03-22 17:17
0

Jag äter bara Alvedon på grund av min mage men ofta kan jag få ta Tiparol till..

Bella-R
2010-04-23 10:51
0

Jag gillar Ipren & Voltaren.

Alvedon tar inte på mig.

/ Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
2010-04-23 10:53
0

#11 Diklofenak är receptbelagt.

Stämmer att Voltaren & Diklofenak är samma sak, skillnaden är att Voltaren är i mildare grad, så Diklofenak är mycket starkare, därav receptbelagt.

Mainebusters
2010-04-23 11:00
0

#39  Diclofenac T ratiopharm finns receptfritt i 25mg.

Maria
2010-04-23 20:45
0

#39 Det verskamma ämnet i Voltaren liksom Diklofenak heter just diklofenak. Det finns receptfritt precis som Mainebuster skriver och det finns starkare doser på recept.

/Maria

RuiXue
2010-04-23 22:49
0

Är rätt resistent mot värktabletter även fast jag brukar undvika att ta några. Tack och lov så ger min allergirelaterade tunga andning inga problem för mig vad gäller antiinflammatoriska mediciner.

Har jag ONT så hjälper inte något i stort sett. Fick Tiparol för ett nästan avslitet ledband i foten för 5 årsedan nu, det hjälpte inte alls så fick Paraflex Comp av mormor och det fungerade utan att jag ens blev påverkad av tabletten i övrigt. Inga rosa elefanter där inteFlört

När jag låg inlagd på sjukhus för några årsedan med värk så var det ketogan sprutor som gällde, alternativt suppar som jag inte minns vad de heter. Inga rosa elefanter då heller utan blev bara mer människa igen.

Nu de senaste månaderna har jag haft ont i magen i stort sett konstant och fick först Tradolan för det. Kunde ta 4 sammanlagt på få timmar och ändå inte kunna somna! 8 på en dag var inte ovanligt, och det var min förskrivna maxdos. Fick sedan Orudis Retard och det har fungerat helt okej. Inte perfekt men okej. Har fortfarande värk i magen nu men har lärt mig leva med det, tar inga tabletter längre.

När jag får migränanfall så är det 2 sumatriptan antingen Imigran eller receptfritt, plus en Ipren som gäller, eller Maxalt om jag har det, då räcker det med den.

Kort sagt, det mesta man kan köpa receptfritt är ungefär lika effektivt för mig som en tesked socker. Knappt ens värt att ha hemma.

Diklofenak hör till kategorin verkningslöst skräp i mitt fall också, oavsett om det är med eller utan receptSkrikandes

Jennie

Bergspuman
2010-04-23 22:56
0

#42 Du är en högmetaboliserare alltså. Jag läste en artikel om sådana för inte så länge sedan. Intressant.

Om man t ex alltid mätte halten av medicin i blodet på deprimerade människor, skulle förmodligen en stor andel av självmorden kunna undvikas. Tydligen var det ganska många av de som begått självmord, som befunnits vara högmetaboliserare. Alltså, medicinen de fått, bet inte, eftersom de bröt ner den så snabbt!

Maria
2010-04-23 22:56
0

#42 Jag måste bara få säga att din mormor verkar vara otroligt aningslös då hon ger sitt barnbarn Paraflex comp. Att överhuvudtaget ge någon annan människa av sin medicin är helt oaceptabelt.

Paraflex comp är förövrigt borttaget från marknaden numera.

Man ska heller aldrig ta emot medicin som är utskriven till någon annan.

/Maria

RuiXue
2010-04-23 23:15
0

#44 Jo det var rätt dumt gjort men jag var i alla fall 19 år då. Men jag läste på ordentligt på fass innan jag tog en och situationen var rätt så desperat då jag hade så ont att jag inte ens kunde röra marken med en tå utan att skrika högt, och än mindre ha täcke över fotenSkrikandes Kunde heller inte vända mig när jag sov eller alls röra på foten utan att börja gråta av smärta.

Tiparol gjorde ingen som helst skillnad även om jag tog två åt gången. Läkaren på akuten tog mig inte alls på allvar varkens när jag kom in precis efter att jag ramlat, eller dagen efter när jag kom in igen för jag hade så ont att jag var tvungen att få något starkare än Alvedon. Fick inte ens värktabletter utskrivna när jag var inne första gången trots att jag inte ens kunde sätta ner en tå på golvet! Jag fick till och med begära att få låna ett par kryckor!

Jennie

Maria
2010-04-23 23:19
0

Jag förstår men jag blir bara så upprörd för jag har varit med om två gånger att människor avlidit av anafylaktisk chock på grund av att de fått medicin av någon vän eller granne.

Helt livsfarligt.

/Maria

Bella-R
2010-04-23 23:29
0

#41 Det var ju det jag sa  det är samma sak, bara det att diklofenak är starkare och ofta i större doser.

Mindre doser finns receptfritt ja, men det är väldigt små.

Ska man ha starkare och större tabletter måste man gå till läkare.

Maria
2010-04-23 23:35
0

#47 diklofenak finns receptfritt 25 mg. Högre doser från 50 mg är det recept på.

Sedan har ju inte storleken på tabletten någon betydelseFlört

/Maria

[Tassy]
2010-04-23 23:35
0

Oj bumbleboo, det lät verkligen illa. Känner du för att posta ett litet varnande inlägg på allergier om hur viktigt det är att inte lämna ut/ta emot medicin?

Maria
2010-04-23 23:36
0

AbsolutGlad

/Maria

RuiXue
2010-04-23 23:40
0

Kan dock säga att jag inte har några medicin allergier utöver vissa antibiotika, så efter nogrannt läsande så var det inte värre än om jag fått samma tablett av en läkare. Jag tar aldrig något utan att läsa FASS grundligt, och då läser jag inte patient delenFlört

Jennie

Maria
2010-04-23 23:44
0

Det spelar ingen roll om du läser Fass för förskrivare eller Kalle Anka. Det är fortfarande lika illa att ta medicin som är utskriven till någon annan eller att ge bort till någon annan.

Jag är ledsen om jag låter hård men det sker dödsfall varje år på grund av människors oförsiktighet.

Oftast går det bra men någon gång så går det riktigt illa och då är ansvarsfrågan ett fruktansvärt dilemma både rättsligt och för samvetet.

/Maria

RuiXue
2010-04-23 23:50
0

Det var ett svårt beslut att ta, men tillslut tog smärtan överhanden den gången. Bestämde mig för att det var pest eller kolera. Det var att ta en risk men kanske bli av med smärtan, eller att inte ta risken och varkens kunna sova eller vara uppe ur sängen. Skulle det hända igen så kommer jag helt enkelt sittstrejka på akuten tills jag får något som fungerar!

Nu bor jag tack och lov nästan 40 mil ifrån de där byfånarna på DEN akuten, för där har de aldrig vart speciellt hjälpsamma tyvärr.

Jennie

Maria
2010-04-23 23:52
0

Ja, då får du hellre sittstrejkaFlört

/Maria

Bergspuman
2010-04-24 00:00
0

Minns nu en inte helt igenom angenäm händelse, relaterad just till Paraflex comp!

Detta var innan den försvann från marknaden, jag hade några stycken kvar. Det var en stressig period på jobbet, det skulle slutfaktureras för månaden. Jag hade naturligtvis fått känningar av min gamla skada i ryggen och hade så grymt ont. Visste inte hur jag skulle klara av resten av dagen.

I med 2 st tabletter således. Tyvärr glömde jag i stressen att tänka på att det hade gått ca 4 timmar sedan lunchen, jag var alltså tom i magen och ergo blev jag hög som ett hus!

När allt var fakturerat och klart, hur nu det gick till! - så troppade jag in till min chef som satt på sitt rum. Där satt även VD'n, men det såg inte jag bums. Jag stack in huvudet och sa hej.

Hur har det gått? frågade min chef. De väntade på månadsresultatet. Jag fnittrade glatt och vevade med armarna och sa att det gått fint som smör, eller nåt sånt där klatschigt.

Det kom en kommentar från min VD, som jag såg först då. - Jaså är du här? sa jag med ett flin. Jag tyckte det var rosa elefanter, ha ha! slapp det ur mig.

Ja, nu tänkte jag pysa hemåt! fortsatte jag, och dansade ut igen. Hann se en skymt av deras förvånade miner. Undrar vad de tänkte!!!

Efteråt skämdes jag och sa till mig själv att det där aldrig fick hända igen. USCH!

RuiXue
2010-04-24 00:20
0

#55Å du milde, någon borde ha filmat chefernas minerSkrattande

Jag har aldrig blivit hög av värktabletter, eller ens Ketogan. Minns när sköterskan skulle ge mig ketogan första gången, hon sa till mig att ringa på dom ifall jag behövde gå upp på natten för man kunde bli lite ostabil på benen av ketoganet. Märkte inte det minsta annat än att jag kunde sova utan att ha ont. Kände inga som helst bieffekter av det ens på dagtid.

Jennie

mongu
2010-04-24 06:26
0

Bumbleboo jag håller helt med dig med detta att ge andra av den medicin man själv har fått utskriven. Eller att ta emot av andra, det är lika illa.

En aspekt som jag tror många inte tänker på är att händer det något. Om du reagerar negativt t.ex. med en allergisk reaktion så finns inte det i din journal att du har denna medicin.

Det i sin tur gör att det är svårt för de som tar hand om dig att veta vad du tagit för nåt, för det är inte alls säkert att du är medveten och kan tala om det. Kanske inte har nån anhörig som vet vad du har fått i dig heller.

Så oavsett om man brukar tåla allt så kan just den gången du tar nåt som du får av nån annan va den gången du inte tål det. Kanske får en  svår reaktion som äventyrar ditt liv.

Ha en bra dag! Mongu.