Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2556 ggr
[tililili]
0

vad är nyttigt?

Anser du att du lever nyttigt, hälsosamt?

Är nyttigt och hälsosamt samma sak?

Hur ser en bra dag ut, när du känner att du varit nyttig/hälsosam?

Är det kosten, rörelse eller att du trräffat dina vänner och ätit en god middag tillsammans som gör dagen hälsosam?

Vad anser du är häsosam mat?

Vilket är dit favoritlivsmedel för att vara nyttigt?

Maria
0

Anser du att du lever nyttigt, hälsosamt? Både ock skulle jag vilja svara. Jag äter nyttigt men rör mig för lite och så röker jag.

Är nyttigt och hälsosamt samma sak? Ordet nyttigt hör för mig ihop med maten och det man stoppar i sig. Hälsosamt kan vara att bara vila eller koppla av.

Hur ser en bra dag ut, när du känner att du varit nyttig/hälsosam? En sådan dag så har jag varit utomhus ganska mycket och rört mig normalt och jag har ätit kanske en god sallad eller någon god maträtt med mycket grönsaker och att jag dessutom har njutit med trevligt sällskap.

Är det kosten, rörelse eller att du träffat dina vänner och ätit en god middag tillsammans som gör dagen hälsosam? Jag måste nog säga att jag tycker en god middag tillsammans med vänner slår allt. Då mår man både bra i själen och kroppen.

Vad anser du är hälsosam mat? Jag älskar grönsaker och rotfrukter och är övertygad om att det är hälsosamt. Jag äter gärna fisk, skaldjur och inte så mycket kött men då gärna från gårdar i närheten. Jag tror att det är bra att variera kosten och gamla tallriksmodellen passar mig bra.

Vilket är ditt favoritlivsmedel för att vara nyttig? Får jag bara välja ett så blir det utan tvekan vitkål som jag använder till mycket. Råriven i sallad, stuvad, i grytor, i kålpudding, med mera.

/Maria

Bella-R
0

Anser du att du lever nyttigt, hälsosamt? Ibland, skulle jag nog svara

Är nyttigt och hälsosamt samma sak? Ja, det tycker jag.

Hur ser en bra dag ut, när du känner att du varit nyttig/hälsosam? Då har jag varit ute och rört på mig mycket, tex spelat fotboll eller varit aktiv med hunden (långpromenader, freestyle etcetera) och sedan ätit mycket och bra (grönsaker, ris, bönor etcetera)

Är det kosten, rörelse eller att du trräffat dina vänner och ätit en god middag tillsammans som gör dagen hälsosam? En kombination skulle jag säga! Men mest kosten plus rörelse.

Vad anser du är hälsosam mat? Grönsaker, frukter och bönor. Även pasta och ris och annat vegetariskt.

Vilket är ditt favoritlivsmedel för att vara nyttigt? Hmm.. grönsaker skulle jag nog säga. Just nu har jag mat-inspirations-brist, då jag precis gått över från "demivegetarian" till helvegetarian, så jag kan nog inte svara så mycket annat, haha!

/ Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"