Magkatarr
Kom nyss hem från läkaren och fick redan på att jag har magkatarr. Hur botar man det på bästa sätt?
Magkatarr botar man genom att undvika mat som är jobbig för magen, så som stark mat, mycket fibrer, hårdsmält mat som ägg, bönor och sånt, och minska på lök. Kokt mat är snällt mot magen, stekt är jobbigt.
Magkatarr brukar man komma i ordning med rätt snabbt om man sköter om magen. Yoghurt med aktiv bakteriekultur är också plus i kanten.
På apoteket finns receptfria läkemedel mot magkatarr, så som losec och omeprazol.
Omeprazol äter ja nu, ska äta de i 14 dagar. Ska försöka ta bättre också 
#2 Jättebra 

Man kan få magkatarr av stress och för mycket alkohol. Tror själv jag har magkatarr, men håller på att byta vårdcentral nu, så det kommer ta tid innan jag kan gå till en läkare 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag har haft magkatarr under många år av och till, men är långt ifrån ofta jag har problem av det. Brukar ta Omeprazol när jag får problem.
En sån enkel sak som att undvika svart kaffe och att inte äta mycket för sent på kvällen är det enda som behövs för min del för att undvika problem. Kaffe kan jag dricka, men måste ha massor av mjölk eller whitener i.
Jennie
Har också haft det, ett riktigt litet helvete rentut sagt.
Jag botade det genom vila, sova, rörelse och motion i lugn takt samt mycket yoghurt.
Och ett antal några Pepcid Duo…
Men tenderar att få känningar av magen om det blir för stressigt omkring mig. När magen protesterar, vet jag därför att det är dags att dra ner på tempot, lägga i en lugnare växel. Säga nej till och avboka vissa saker.
Ja fy det är inte roligt, har haft mkt besvär med min mage, fick sådan magsyra så det slog upp som sockerdricka när man sov och fick svälja fullt med saliv. Då var omeprazolen bra, annars fick man sitta och spotta hela tiden, för det tog ngn dag innan den fungerade.
Sedan är det ju vila, sova och undvika för mkt "måsten" som man egentligen inte har lust med men som man tvingar sig själv med. Sedan oro gjorde min mage värre och oftast kom magbesvären när den jobbiga perioden var lugnare igen.
Köp ut Vita Biosa för den har hjälpt mig vid besvär efter viss mat. Mkt ljust bröd, mjölkprodukter gjorde min mage värre. Kaffe gjorde varken från eller till.
Lycka till, lyssna på din kropp vad den vill och inte vill, inte på vad andra tycker du ska göra.
Kram Jile
Oh, precis en såndär bra tråd som jag letat efter rätt länge här. 
I vanliga mataffärer finns det något som heter VETE-DIET.
Det är typ små flingor/pulver som man blandar ut i valfri vätska och till valfri konsistens. Rena undermedlet för olika sorters magproblem.
Rekommenderas! Har alltid en förpackning hemma.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#9 Vete-diet hade jag nästan glömt bort. Det sålde vi i Hälsokostbutiken jag arbetade i för 100 år sedan
/Maria
#10 Vete-diet botade syrrans hund som hade magproblem. De hade kostat på den 1000-tals kronor hos veterinärer, mediciner och specialfoder, men så tipsade jad dem om vete-diet, det gjorde ju inget att prova!
Nu är hunden helt ok och har varit så länge!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!