Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 22480 ggr
[SarahOhrn]
11

Magkatarr = Illamående?

Jag har under ett par år nu (men det blir sämre o sämre), mått illa i stort sett varje dag! Ibland håller det i sig men oftast är det på morgonen när jag vaknar och ibland på kvällen och om jag somnar på dagen och vaknar, när jag är trött helt enkelt. Jag mår också illa så fort jag äter något onyttigt… Det är dock inet så jag vill spy oftast utan bara, ett molande illamående men ändå sååå jobbigt!

Det är möjligt att jag förstört magen av allt onyttigt och då är det ju trist om det alltid kommer vara så. Men funderar även på magkatarr, magkatarrtabletter hjälper nämligen oftast mot detta! Men jag har ingen direkt smärta uppe i magen, det händer bara någon enstaka gång. Det är illamåendet som är det jobbiga… Läkaren kan inte komma på något heller! Så är det någon som känner igen sig?

Det är nog inte heller laktos då jag sällan dricker mjölk längre och äter inte mjölkdprodukter ofta…

Men vad gör man mot magkatarr som inte går över, kommer det i så fall försvinna någon gång eller finns det receptbelagd medicin som "tar bort" det eller gäller det bara att äta nyttigt och så kan jag aldrig "läka ihop" och äta onyttigt igen utan att må illa?? :S

Eller om det nu är något annat… Men jag kan ju säga att ja är överviktig (håller på att gå ner i vikt dock) och jag är ofta stressad (trots att jag inte har nåt att göra, alltså är det psykiskt), har panikångest och allmänt kasst psykiskt välmående…

Maria
0

Precis som du skriver så påverkar stress magen och mår man psykiskt dåligt är det inte ovanligt med illamående.

Kommer du tillrätta med de problemen i första hand ska du se att din mage också blir bättre.Glad

/Maria

[SarahOhrn]
0

#1 Jag hoppas det. Undrar lite om magkatarr påverkas av det psykiska också… Känns ju lite surt att alrig kunna äta nåt gott utan att må illa nånsin igen liksom… Då det påverkas av trötthet, onyttig mat och när jga mår dåligt. För ett par veckor sen hadej ag 5 bra dagar (!!!! helt otroligt) då jag mådde bra psykiskt, det har inte hänt på många år att jag haft så många bra dagar och jag mådde inte illa på 5 dagar!! Dock åt jag inte heller nåt onyttigt direkt… Men nu kom det bara jag ätit en liten hemgjord chokladboll, så blir jag dålig hela kvällen! Lagom surt…

Vill gärna höra fler som har erfarenhet av magkatarr, symptom och liknande…

[Tassy]
0

Jopps, jag har kronisk magkatarr, då är det omeprazol/losec till det har lugnat sig som gäller, och tänka på stressen. Se till att sova gott och försöka att inte oroa sig för mycket (inte så värst lätt).

[SarahOhrn]
0

#3 Får väl försöka med det. Är omeprazol receptbelagt? Funkar dom receptfria lika bra? Är det inte farligt att äta dom någon vecka då och då?

Tog en losec mups för en 40 min sen och nu är illamåendet borta som suttit i sen igår kväll.

[Tassy]
0

losec och omeprazol är nästan samma sak, så har du losec så använd dem. Glad

[SarahOhrn]
0

#5 Okej!  Undrar vilka som är billigast, rätt dyrt med losec som bara räcker i en vecka.

[Tassy]
0

omeprazol på recept kostar inte mycket när man får i större förpackning. Nån hundring.

[SarahOhrn]
0

#7 Okej. Ska kolla med läkaren kanske…

Konstigt att det inte finns nåt mot magkatarr som "tar bort" det lite mer och inet bara tillfälligt..

miaa-80
0

Ångest, panikattacker, stress, illamående allt går ihop i varandra. Är man stressad får man kanske lättare ångest och har man ångest blir man automatiskt trött o stressad.. Får man panikattacker börjar man ju plötsligt oroa sig för det vilket i sin tur ger ångest som sen skapar stress.. ja det psykiska är komplicerat.. Man får helt enkelt ge det tid, försöka lära sig varför man får ångest/panikattacker etc läsa på, arbeta med sig själv o hoppas de blir bättre Glad

Vad gäller illamåendet kan du ju bota det tillfälligt som du gjort tidigare men det är ju själva orsaken till det som du måste komma tillrätta med, o de är ju det svåra!

Själv har jag gett upp tanken att ta huvudvärkstabletter mot min dagliga spänningshuvudvärk då det endast bedövar tillfälligt. Jag satsar mer på varma bad, avspänning, promenader, kanske e nåt att prova Glad Ja inte för illamåendet i sig men för det vanliga välbefinnandet e klartFlört

mongu
0

Det är kanske så att du ångrar att du ätit denna chokladboll eller godis eller vad det nu är för onyttigt. Det i sin tur gör att du mår illa. Osv. sen är det hela igång.

Oro, stress, ångest det finns många aspekter som gör att magen reagerar.

Du såg ju när du mådde bra psykiskt så var du också bättre i magen.

Ska man gå vidare med utredning pga magkatarr så bör man göra en gastroscopi för att kunna ta prover på magslemhinnan.

Men det låter som du behöver försöka slappna av och inte oroa dig så mycket.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SarahOhrn]
0

#10 Nä, sån ångest får jag inte av just det. Inte när det ryms i mitt dagliga intag som nu. Det är alltså varje dag i flera år jag mått illa och inte bara när jag ätit onyttigt men bland annat då och jag vet ju att magen kan reagera på onyttig mat när man har magkatarr. Så jag känner skillnaden på när det är av ångest, jag får ont i magen alltså.

Magen va bättre när jag mådde bra men å andra sidan var jag inte heller speciellt onyttig då..Det kom efter jag gått upp i vikt, efter ett par år. Och då har jag mått dåligt psykiskt innan så jag vet att nåt är fel i magen och inte bara psykiskt.

Usch, vill verkligen inte göra en gastro.

yoanna
0

Jag har magkatarr själv och fått det tack vare att jag stressat i ca3 år och när jag blev stressad fick jag ont i ryggen, då tog jag Ipren tabletter 2x500 och tog dom typ 2ggr om dagen, så tack vare stressen och dess följder så har jag fått magkatarr. Blev även tvungen att äta ipren när jag hade höftproblem, då läkaren rekomenderade mig att äta 3ipren om dagen i 3veckor.

Men jag har kommit på att jag får det av alkohol och energidryck, men försöker också att undvika sånt som kan påverka att man kan få magkatarr.

Men det man kan äta är ju knäckebröd, banan och saker som inte är sura tex citrusfrukter m.m.  Har själv bara provat samarin som läkemedel men det tar ju 30min innan det börjar verka och verkar då bara i 15min.