Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 5055 ggr
Torskbagaren
0

Fråga om ägg och kosttillskott

Tjenare!

Jag har lite funderingar om ägg. Är det "farligt" att käka en större mängd ägg i veckan? Hela det här snacket om att det bidrar till en alldeles för hög kolesterol halt i kroppen, är det sant? Jag har hållit mig till bara max 5 ägg i veckan (oftast blir det bara 1 eller 2).

Sen har jag även kollat på kosttillskott, men ännu inte använt mig utav något. Väldigt många produkter innehåller mycket av fett, kolhydrater och protein (och många andra ingredienser som färgämnen, aromer osv. Nåt tips på någon produkt som man kan använda sig utav om man endast vill få i sig protein? (vassle, ev kasein).

Tack på förhand, gott folk!Glad

Cawolina
0

One egg contains over six grams of protein and several important nutrients, which is good. Unfortunately, one eggs also contains about 212 mg of cholesterol. Since the recommendation for cholesterol consumption is about 300 mg per day, the large amount of cholesterol in eggs may prevent many people from eating them.

Så det beror väl på vad man äter resten av dagen… Sedan vet jag inte vad skillnaden är på bra och dålig kolestorol.. Frågan är om det är bra kolesterol i ägg…

piri-piri
0

Kroppen reglerar kolestrolet själv, äter du mycket kolesrolrik mat producerar den mindre och tvärtom.

Holistics har ett vassleprotein utan sötningsmedel och andra tillsatser.

Branneli
0

Jag äter 2 ägg varje frukost, ibland fler under dagen och jag märker inget illa .

Ägg är "bra mat".

Cawolina
0

#3 man märker nog inget illa förrän efter flera år antagligen

nyborjare08
0

Ägg är ett av de bästa livsmedlen du kan äta! De innehåller alla mineraler och vitaminer du behöver, utom c-vitamin. Det är helt ofarligt att äta ägg och du kan lugnt äta så många du vill och orkar.

Vad gäller att ägg skulle öka kolesterolet i kroppen så är det en myt som numera är avlivad av vetenskapen.

Cowboy
0

#4, Vad skulle man märka efter flera år? Jag äter minst ett ägg till frukost och gärna ägg under dagen. Eftersom jag gjort det i flera år undrar jag vad du menar.

Totalkolesterol 5,0 vilket jag tror är normalt för min ålder.

Branneli
0

Jag har ätit ägg till frukost, sen februari 2009.

Sen beror kolestorolet på vad du äter/dricker mera under dagen.

Mitt motto; bra råvaror, som  tillagas hemma. (det vill säga ingen pizza/färdigrätter/burkmat)

Eventuellt fika/godis på helgen

Maria
0

Ägg är en jättebra proteinkällaGlad

Här kommer en bra länk om vad ägg innehåller.

/Maria

Cawolina
0

#6 jaha! jag menar mer till exempel om man börjar dricka 10 liter läsk om dagen så märker man det inte med en gång.

Jag kan ingenting om ägg, och jag är kanske efter i forskningen så ägg kanske är det bästa man kan äta. När jag var liten sa mamma och pappa alltid att man inte fick äta fler än två om dagen. Och jag har alltid litat på gammal forskning typ som "tallriksmetoden"

Därför menar jag att om det är farglit att äta ägg märker man det nog inte förrän man ätit 10000 st

Torskbagaren
0

tack för svaren! =)

[Tassy]
0

Det är väl främst taurinet man är oense om, hur bra det är egentligen. En del säger att man bör begränsa sig, andra i princip lever på ägg.

nyborjare08
0

Intressant, vad är taurin? Avidin har jag hört om och att man pga det bör begränsa mängden råa ägg man får i sig. Men är äggen bara tillagade så är det ingen fara med avidinet.

nyborjare08
0

Jag blev nyfiken Tassy så jag kollade upp taurin och frågade runt lite. Ingen har hört talas om att en sån diskussion pågår. Länka gärna till det du vet.

Taurin finns i alla animaliska livsmedel och tillsätts i mycket hög dos i vissa energidrycker. Detta står på Livsmedelsverkets hemsida:

"En kost där fisk- och köttprodukter ingick innehöll 120-130 mg taurin per dagsintag. En lakto-ovo-vegetarisk kost innehöll 17 mg taurin per dagsintag och en vegankost inget taurin alls. Energidrycker innehåller ofta 4000 mg taurin per liter, en burk på 2,5 dl innehåller då 1000 mg taurin."

Från Wikipedia:

"Ämnet är en populär ingrediens i energidrycker, såsom Red Bull och liknande. På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor [1]. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet, men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder, tex. Frankrike. Taurin har också en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån."

Det verkar ju vara en väldigt stor skillnad i innehåll av taurin i ägg och energidrycker, så om det är vad som diskuteras så tror jag inte att det är någon risk alls med ägg. Men du kanske vet något annat, tassy?

[Tassy]
0

Vad gäller människor så har jag ingen koll, det är taurinet man disskuterar vad gäller utfodring med ägg inom djurvärlden, så jag generaliserade och antog att det måste vara samma här då, då det är det enda jag kunnat finna. Diskussionerna finnes främst bland de som barfar sina djur.

Personligen tror jag inte att det är någon fara med äggen, iallafall inte för människor, men jag vet inte. Äter själv 0% ägg pga allvalig allergi.

mongu
0

Detta med att det skulle va farligt att äta för många ägg pga kolesterolet är gammal skåpmat. Det var för ca 30 år sen som det talades mycket om det.

Vet inte om det var då som allt farliga med kolesterol kom men jag minns att just ägg skulle de som hade för höga värden va väldigt försiktiga med.

Men idag är det inte så.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!