Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 9899 ggr
9crimes
3

HJÄLP, osmickrande prickar i massor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir så fruktansvärt vansinnig på mina prickar! Och nu när solen kryper fram vill man ju gärna kunna sitta ute barbent. Känner mig väldigt begränsad. Jag har haft dom så länge jag kan minnas och tror alltså inte att dom kommer av typ rakning eller liknande. Har dom på baksidan/ustidan av låren och smalbenen och även på rumpan. Lite lagom fint sådär.. Någon som har nåt förslag på hur man kan reducerad dom någorlunda? Bifogar en grotesk bild, förlåt 

Tacksam för alla svar!

(visste inte i vilken grupp jag skulle tråden i, chansade lite Cool)

Maria
0

Det låter som Keratosis Pilaris.

Det är ganska vanligt (har det själv) och det enda jag vet som hjälper något är peeling och att smörja.

Här kommer en länk.

/Maria

[Tassy]
0

Jag har samma sak, för mig påverkar luftfuktighet och sol en hel del. Blir alltid sämre på vintern när jag går i heltäckande kläder, då huden blir varm och fuktig.

Luftiga kläder och sol torkar ut, sedan peelar man bort "plopparna" och smörjer med mjukgörande efteråt.

9crimes
0

Okej tack!

Har dock inte så mycket "ploppar", huden är rätt slät. Det är bara på vissa ställen man kan känna dom. Så jag vet inte om peeling funkar så bra när det bara är själva utseendet man vill förbättra? Eller? Obestämd

[Tassy]
0

Nej utseendet förblir oförändrat, tyvärr. Jag hänger också läpp över att det inte går att förbättra Rynkar på näsan

Maria
0

Mina armar blir i alla fall bättre om jag blir lite brun på sommarenGlad

/Maria

Mitralis
0

Aha, då får jag lägga till Keratosis Pilaris på listan, viste inte namnet på det tidigare. Har redan Vitaligo.
Har röda och vita fläckar på benen och "pluppar" på armarna.

Min Keratosis Pilaris blir bättre om jag är riktigt ofräsch en vecka, eller så. Märkte det förra året när jag var i stugan en vecka och inte hade rinnande vatten. Badade bara i en tjärn några gånger. Blev len som en barnrumpa på armarnaGlad Kommer inte ihåg hur det blev med fläckarna på benenObestämd

[Tassy]
0

Ja solbränna får mina ben snyggare också, och lenare. Brännan döljer ju prickarna ganska bra, och solen torkar ut, och med solkräm så blir det mjukt och bra Glad

9crimes
0

Det värsta är att jag inte KAN bli brun, inte det minsta. Dumma gener. Rynkar på näsan *Uppgiven suck* Men tack ändå