Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 22976 ggr
Saga85
0

Hugger i lungorna/bröstet

Lite då och då får jag "attacker" där det hugger/krampar till i lungorna, särskilt när jag försöker andas in. Jag tror det är lungorna iaf, det är precis under bröstet - oftast på vänstersidan, men det växlar ibland. Det håller oftast inte i sig mer än ett par minuter. Är rätt så sällan (några gånger i månaden kanske), och har varit så i flera år. Är inte orolig, utan mer nyfiken på om det finns någon förklaring till det.

Jag är både rökare och något psykiskt instabil, men har inte märkt av att det tenderar att komma oftare när jag rökt mycket eller mår dåligt. I övrigt är jag helt frisk.

Någon som har någon som helst aning eller gissning?

Kaninisen
1

Händer mig med, är dock inte rökare men astmatisker men tvivlar på att det har något med det att göra. Kan heller inte avgöra om det känns som hjärta eller lungor, lite småläskigt är det ändå när det händer!

nyborjare08
0

Jag har läst någonstans att tillfälliga "hugg" kan vara att lungan fastnar lite i lungsäcken. Eller något liknande. jag minns inte exakt. Men att det är helt ofarligt och kan hända de flesta.

[Tassy]
2

Det kan även vara gaser som sitter högt i magen och klämmer på lungspetsen. Kan vara ett alternativ om man vet mig sig att magen stökar ibland.

Saga85
0

Det är en fras att använda nästa gång - "Aj, nu vart det lite gasigt i lungan" Tungan ute

Tack för svaren. Kroppen är allt en mystisk sak.

[Tassy]
0

Nja, gasigt i lungan blev lite tokigt, men "aj, nu klämmer en fis på min lunga" är inte helt fel, haha Cool

MissGT
0

Spända andnignsmuskler kanske? Hade detta fenomenet för 10 år sedan dagligen i 3-4 år. (var också rökare och med psykiskt instabil då) Men det försvann när jag började göra svslappnande andningsövningar. Nu kan det komma tillbaka ibland när jag är stressad eller suttit och spänt mig. Vet inte om det kan vara till någon nytta att veta

Saga85
1

#5 Men det är ju inte riktigt lika kul som gasig i lungan Tungan ute Fast det var också kul. Bättre än "aj, nu hugger det i bröstet"

#6 Hmm, det kan det definitivt vara värt att tänka på. Jag är en väldigt spänd människa överlag - blir ofta arg/ledsen/irriterad/frustrerad, men visar/agerar aldrig ut det. Vilket leder till att jag spänner mig nästan hela tiden utan att tänka på det. Har aldrig tänkt på att det kunde påverka detta också, men det låter rätt så logiskt.