Halsbränna!
Undrar om någon har någon bra huskur för hur man kan lindra besvären. just nu är det så illa att jag inte orkar ligga ner eller orkar sova när det sätter igång. snälla hjälp mej!
Prova att dricka lite mineralvatten med bubblor eller tugga på 1 msk havregryn. När jag har varit gravid så har jag haft jätte stora problem med halsbränna ( aldrig annars ) och då vill man ju inte ta mediciner men om jag då drack mineralvatten så att jag rapade lite så minskade besvären betydligt. Det här med havregryn har jag hört hjälper framför allt mot magkatarr men kanske värt att prova även mot halsbränna.
Tänk på att inte dricka kaffe eller äta kryddig, fet mat eftersom de kan öka besvären.
Vanliga mariekex kan hjälpa
Pepsid Duo finns receptfritt på apoteket, hjälper i 12 timmar. Mycket bra!
Annat som också hjälper är vanlig sötmandel. Tugga sönder minst 4-5 st och svälj.
Detta fungerar för mig men kanske inte för alla.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har också hört att detta med sötmandel ska göra underverk. Tack och lov så har jag aldrig haft halsbränna själv.
/Maria
Samarin kan hjälpa tillfälligt. Annars är Pepsid Duo eller liknande preparat bra. I största allmänhet kan det hjälpa att äta något.
Har jag fått halsbränna av att äta sött så kan lite salt mat hjälpa, men är det halsbränna av vanlig kost så kan det hjälpa att äta något sött. Så efter julbord och liknande så ser jag alltid till att äta något sött, gärna en banan som är bra för magen.
Jennie
Tag en ½ tsk bikarbonat och skölj ner med vatten, ska vara väldigt bra har jag hört många säga.
En banan kan göra underverk också enligt vad jag hört men det är något jag inte testat själv.
Jennie

När du ligger ner ska du ligga på vänster sida, då har magsyran svårare att komma upp.
Pepsid duo är superbra, lite dyrt kanske. Samarin hjälper lite men är billigt…
Vitt bröd med bra sugförmåga som får suga upp en del av magsaften är en huskur som fungerar hyffsat.
Ingen huskur men…
Gå med halsbränna är inte bra, så ett besök på vårdcentralen kanske?
Be att få Omeprazol Mylan utskrivet, så slipper du besvären
Så gjorde jag och det hjälpte!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ta något som är basiskt (med kalcium t.ex), banan borde ju av den anledningen kunna vara gansa så bra eller ett glas mjölk. Men samarin och pepsid duo är bra alternativ det med.
Det första man ska göra när man ofta har halsbränna är att se över sin kost. Att äta regelbundet är a och o samt givetvis till viss del vad man äter, till det är det neklast att kontakta en dietist.
Får man ändå inte bukt på det så ska man absolut söka för det då det ökar risken för cancer betydligt, så det är något som måste årgärdas.
Hakuna matata!
Ingen huskur men Losec mups (effekt upp till 1 dygn) och Rennie (effekt ett par timmar) funkar jättebra på mig.
Jag kan också rekommendera Losec mups.
Jag kan rekomendera Zantac.
Jag vet inte varför, har aldrig testat, men jag kan tänka mig att mjölk kan hjälpa. Det är ju så neutraliserande.
Mjölk är slembildande
#16 Ja det bildar en hinna spom lite skydd + att calciumet neutraliserar
Hakuna matata!