Ryggskott!
Har nu för ungefär 30 minuter sedan fått mitt andra ryggskott sedan i fredags, på samma ställe i ryggen- nere i svanken. Gör så ont att jag håller på att bli tokig och ändå är går jag redan på relativt starka receptbelagda värktabletter!
Vad kan jag göra?
Jag SKA jobba imorgon!
För att skriva på ren svenska och ursäkta ordvalet men. Fan vad ont det gör i ryggen!
Jennie
Det bästa man kan göra är att vara igång. Alltså ska man inte ligga och vila utan försöka göra vad man brukar i den mån det går. Värktabletter som lindrar. Det går i allmänhet över av sig själv.
Många blir hjälpta av kiropraktor, naprapat eller sjukgymnastik.
/Maria
kiropraktor eller naprapat svarar jag alla gånger. Läkare ger ju bara piller, och inget åt problemet. Sjukgympa kan kanske vara bra efteråt eventuellt, men ja.
Fortsatte med det jag höll på med efter att det högg till. Dock inte med samma kraft som det hade vart utan ryggont. Höll på att städa när ryggskottet slog till. Går redan på Orudis Retard så fler värktabletter gör nog varkens till eller från. Sjukgymnaster har jag tyvärr ingen bra erfarenhet av så det lägger jag helst inga pengar på
Får höra med mina kollegor på jobbet imorgon om de känner till någon bra Kiropraktor eller Naprapat inärheten
Jennie
Placera 2 kylklampar innanför byxlinningen i 10-12 min.
Det har alltid lindrat mina ryggsmärtor.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Får göra det på jobbet imorgon
Hemma har jag inga kylklampar. På jobbet har vi däremot massor av dom eftersom vi sänder ut temperaturkänslig testutrustning.
Jennie
När jag får sånt, brukar jag köra följande kombo:
* Värktabletter
* Ett varmt bad
* Försiktig rörelse, töja o böja lite
Ryggen är något bättre idag
Rör mig fortfarande som en gammal tant på 100 år, men har klarat att arbeta om än med lättare uppgifter. Varmt bad blir lite svårt då jag bara har tillgång till dusch, men har tagit längre och varmare dusch än vanligt sen i Fredags
Jennie
Jaha, så sitter man här en vecka efter senaste ryggskottet och har fortfarande ont i ryggen! Ryggen var bättre under några dagar i denna veckan, men nu är det nästan lika illa igen. Vet inte om det kan ha att göra med att jag fick en 3 dagars kur med kortison för min allergi i tisdags och att det kanske påverkade ryggen också, eller om det bara går upp och ner med ryggen. Hur som helst så rör jag mig som en 90 åring igen
Jennie
Kanske dags att söka hjälp?
Kiropraktor eller napaprat tycker jag är det enda som fixar grundproblemet = det som hamnat snett. Ju längre man går med det onda desto svårare är det att fixa till det med bara ett besök, då kan man behöva flera besök, min kiropraktor säger kom direkt då det gör ont då går det lättast att rätta till + man repar sig snabbare efter besöket än om man gått i veckor med det onda.
Efter att man fixat till det sneda är det stretching av ländmuskler regelbundet som gäller + man måste träna musklerna i ländryggen regelbundet. Man får lättare ryggskott i ländryggen ifall man inte använder musklerna där tillräckligt mycket (ex. om man har stillasittande jobb, transporterar sig med bil och liknande), själv går jag promenader varje dag för att stärka ländryggen. Om jag börjar slarva och gör någon dum rörelse blir det ryggskott direkt.
#10 Håller fullständigt med! Och att ta en promenad kan faktiskt hjälpa när man har ont i ländryggen.
Promenerar gör jag rätt så mycket plus att jag har ett fysiskt krävande lagerarbete. Även nu över påskhelgen har jag vart igång en hel del med utflykt till Hornborgasjön och så
Jennie
#12 Det kan ju vara så att du belastar fel i ditt arbete. Det är väldigt lätt att lyfta fel och göra rörelser som oftast är omedvetna.
Håller också med om att du ska kontakta en kiropraktor eller naprapat.
Dessutom är det bra att du rör på dig och inte vilar för mycket.
/Maria
Lustigt nog har vi precis haft en Ergoterapeut ute på jobbet och vi har fått både Theraband, ribbstolar och tips och råd, så nu om någon gång borde man inte få ryggskott på jobbet
Jennie
#14 Sådant är säkert bra, men hjälper inte om du har nån kota som ligger i fel läge.
Men jag tycker ändå att du skulle försöka få några röntgenplåtar på din rygg och sen gå till en duktig kiropraktor.