Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 17757 ggr
[SarahOhrn]
1

Känner mig sjuk ofta! - Vätskebrist?

Jag är och har sällan varit sjuk.Det är jättesällan jag smittas av något! Men vissa dagar (tyvärr ganska ofta, oftare o oftare) får jag en dag när jag bara mår dåligt. Jag ÄR inte sjuk men jag mår illa, känner mig nästan som att jag har influensa (ingen feber dock men det känns så) och torr/svider i ögonen. Allmänt hängig och lite svimfärdig för minsta lilla!

Någon som vet vad det kan bero på? Det är jättejobbigt att ha det såhär, kanske en gång i veckan eller varannan vecka i snitt, jag mår ofta illa osv men tror det är magkatarr men just det här att känna sig så dålig, jättejobbigt om man ska få ett jobb och känna sig så här så ofta, jag har ingen ro att sitta för jag känner mig bara kass! Vill ju kunna göra saker när jag ändå inte är sjuk. Oftast kommer det när jag haft ångest över något (som idag har min sambo åkt iväg till på söndag) eller vaknat tidigt (vaknade när han gick 05:40) som idag, likadan blev jag sist han åkte iväg så här, första dagen han åkte! Men det kommer även ändå, oftast när jag har något jag ska göra, har jag inget att göra kommer det sällan men har jag nåt planerat eller gör saker då kommer det direkt. Idag hade jag inget planerat men blev att jag vart ute i solen med grannen och hunden hela dagen, suttit på café och så vidare och känt mig så här kass! Var inte riktigt så när jag vaknade i morse, men kanske kan det bero på för lite sömn i kombination med för lite vätska och, nånting annat.

Det svider i näsa och ögon också. Rinner dock inte! Har hund men har aldrig känt av honom innan och detta kommer även när jag är nånstans det är djurfritt, och borde inte må dåligt av honom förutom känna i öga o näsa i så fall, eller? Jobbigt o känna sig som man har influensa med feber typ när man inte har det, SÅ FORT jag har nåt att göra!

Vet att jag har mkt psykiskt men detta försvinner verkligen inte. Har även gjort allergitester o dom såg nåt litet men trodde inte alls det skulle va så jga blev påverkad av något. Har även tänkt att det är för jag är överviktig jag känner mig kass men de verkar inte som att andra mår dåligt hela tiden för att dom är övervitkig. Vill bara ha en dag då jag känner mig HELT bra, främst utan illamående och utan detta, liksom känna ingenting. Det händer, sällan, men det händer och det är så jäkla skönt! Sen får jag panik när jag mår minsta lilla dåligt också

Men läkarna har tagit blodprover, EKG, osv osv när jag haft jobbigt med detta, hjärtklappning o andra saker att jag mår allmänt dåligt jämt men det finns inget, som syns. Och han tycker inte det ska va nåt när det inte ens syns nåt på blodprover.  Att nåt är fel. Magkatarren har jag inte vart med men jag äter receptfria medel o dom hjälper  ett tag, finns ju ändå inget som TAR bort det.Men nu är illamåendet nästan borta men mår lite illa när jag känner mig hängig så här så klart men det tar ju dom tabletterna bort men just detta, jag orkar inte!

[SarahOhrn]
0

Är liksom torr i hela ansiktet, ögonen, näsan, läpparna… Känner mig lite yr men ändå inte så att jag svimmar… Mår inte jätteilla, bara lite molande men känns ändå om jag ska spy… :S

Svettas rejält också. Ibland svettas o fryser jag på samma gång…

[SarahOhrn]
0

Börjar undra lite om det är vätskebrist ändå, men det känns som att man bör j inte få såna här symptom av vätskebrist om man ändå dricker lite vatten.. Jag har vart dålig på det innan men dricker nu vatten till maten och nåt glas till under dgaen så det blir i alla fall 1-1,5 liter. Kan man få vätskebrist-symptom av detta ändå??

Maria
0

Vätskebrist lär det inte vara då du dricker bra.

Snarare så är det alla sina psykiska besvär som orsakar att du mår dom du gör. Sedan pratar du om illamående men du har varit ute hela dagen och suttit på café bland annat så det måste väl ändå vara ett ganska milt illamående eller?

Kan det rent av vara så att du känner efter för mycket och att du dessutom är rädd för att må illa?

Du kan ju ha någon infektion i kroppen också

Dessutom så är det inte ovanligt att må illa vid magkatarr heller.

Blir inte din mage bättre trots att du äter receptfria mediciner så ska du nog söka hjälp.

Kropp och själ hänger ju väldigt samman så mår du bättre psykiskt så mår du oftast bättre kroppsligt också så det är kanske den vägen du ska börja.

/Maria

[SarahOhrn]
0

#3 Njä, det va inte milt! :/ Det torra i ögon osv gick över när jag hällde i mig 4 glas vatten… Men illamåendet satt i, supersur i magen och mådde så kasst! Jag stod KNAPPT ut men jag försökte för att slippa sitta hemma… Kom hem vid kl 6 och somnade till nu, mådde illa igen när jag vaknade vilket jag visste, även innan jag somnade mådde jag sjukt illa. När jag vaknade va det jätetsurt o äckligt i halsen, munnen osv. Som sura uppstötningar fast det komemr inte upp med kväljningar eller så utan bara kommer… :/ Ändå har jag ätit flera Rennie och en sån som losec mups typ (O nånting…) NU har det börjat släppa lite.. Kunde inet ens äta idag utan att det kom tillbaka men nu har jag vågat i mig ett par mackor och hoppas jag slipper börja må lika illa igen… Jag har fått för mig att sura uppstötningar är när man nästan "kräks" upp lite men detta bara kommer i halsen liksom… Diarré hade jag också vissa gånger :/

Jag vet att jag ofta har psykiska besvär men detta va verkligen inte psykiskt! Det händer att det blir sämre vissa gånger såhär men ibland får jag såna här dagar och jag vet att det inet är psykiskt, det är såå sjukt jobbigt. Hade liknande förra gången jag hade mens, första dagen. Och nu igen! Har dock haft det däremellan en gång också… Så 3 ggr på en månad nu… Sen är vissa saker fysiskt som att jag mår dåligt alla andra dagar men när det här kommer vill jag bara dö! Jag har aldrig mått så illa, inte ens vid magsjuka och då får man iaf spy! Och så surt så de svider överallt, halsen, näsan, osv.

Får väl söka hjälp ang. detta ändå! Dessvärre kan ju läkaren bara ge mig samma medicin fast recept, typ, lite starkare kanske, men det försvinner ju aldrig har jag hört utan kan bara lindras… Suck! Jobbigt att sova och vakna med illamående och att det smakar surt i munnen! Nu efte mackorna är jag lite mer illamående igen men inte alls som innan… Det har hållt på nu sen jag vaknade i morse! Hoppas verkligen det är borta imorgon… Inga tabletter funkade ju ens! :/

Maria
1

Du borde kanske äta lite bättre mat än mackor. Din mathållning påverkar ju din mage jättemycket.

Om du söker hjälp för dina magbesvär så kanske du kan få en remiss till någon dietist som kan hjälpa dig både med rätt sorts mat och på längre sikt även vikten.

/Maria

[SarahOhrn]
0

#5 Alltså, jag äter annan mat, jag går efter Viktväktarna nu o äter hyffsat nyttigt! Fuskar nån gång, som alla andra och trist att man aldrig ska kunna äta nåt annat. Men vanligtvis äter jag bra mat och det blir macka eller smoothie eller annat som kvällsmål helt enkelt! =)

Maria
0

OK

/Maria

[SarahOhrn]
0

Men jag får väl gå helt enkelt med magkatarren och se om dom kan göra något… Hoppas dock inte dom tänker sticka ner nån kamera i magen på mig, då får jag må såhär, heh… Tack för svaren iaf =)

Maria
0

Hoppas någon annan kanske har lite bättre tips till digGlad

/Maria

[SarahOhrn]
0

#9 Nja, det handlar nog mest om att jag måste ta mig till läkaren ang detta. Sen jobba på det psykiska men i det här fallet behövs nåt mer, läkemedel.. Hehe! Ska försöka ändra kosten ännu mer o vaa mindre psyksikt stressad som säkert påverkar… Men trist att aldrig kunna fuska utan att bli dålig för minsta lilla! Måste ju gå att få ordning på om man sköter maten rätt annars.. :) Och så är jag ju på väg neråt i vikt, hittills 10 av 32 kg, övervikten i sig påverkar ju också =)

[SarahOhrn]
0

Men tack för att du alltid svarar på mina nojjiga trådar =) Jag borde egentligen inte ha tillträde här, haha!

Maria
0

#11 Man kan inte alltid hjälpa om man blir orolig över någonting. Oro och ångest är nog bland det svåraste att komma till rätta med.

/Maria

[Tassy]
0

Har bara skummat igenom, men är kan konstant orolig, har ångest och sådär så hamnar kroppen i ett spänningstillstånd som ställer till det så som du beskriver. Det kan vara tillfälligt, eller så kan det vara fibromyalgi.

Maria
0

#13 Jag är inte så väldigt insatt i fibromyalgi men vilka symtom skulle i detta fallet tyda på att det kan vara det?

/Maria

[SarahOhrn]
0

#13 Tror inte det är fibro… Dels finns det ingen i min släkt som har det och har inte ont så där i kroppen jämt… Men mitt stora problem är att jag ofta är trött, illamående allmänt hängig. Trött o det kan nog ha att göra med min överivkt och den jobbar jag ju med nu…

Ringde i alla fall läkaren ang. magkatarren/sura uppstötningar idag eftersom det va såå jobbigt igår, när jag låg ner hade jag magsyra i munnen när jag vaknade liksom! I morse va det en aning bättre men illamående fortfarande. Ringde föfr att boka en tid men dom tyckte inte att det borde va nåt och förklarade vad man kan göra för att undvika, att jag är så pass ung och att det nog är mkt pga psykisk stress och oro och troligtvis inget farligt så sett. Fick en tid i alla fall men det är några veckor dit, fick tips på Pepcid duo, har ju redan en massa olika men ska testa den också! =) Så hoppas det hjälper då och får försöka ännu mer med att undvika detta… Hoppas det lugnar sig när jag gått ner i vikt o magen läkt ihop lite…

Måste få bort den här ångesten/stressen/oron som nog gör mycket stor del i detta och allt annat! Den ständiga oron, ångesten och deppiga, tänkandet osv…

Betty
0

Vitaminbrist? Det kan leda till trötthet,ångest, deppighet osv…

[Tassy]
0

#14 Känslan av att ha influensa är typiskt för fibro.

#15 Jag tror inte heller att du har fibro, utan bara är väldigt spänd och att kroppen har hamnat i ett spänningstillstånd för tillfället. Glad

[SarahOhrn]
0

#16 Nä, tror inte det. Äter "Mitt val kvinna" så bör få i mig det jag behöver… Men deppighet, ångest osv har jag haft väldigt länge… Är nog psykiskt… Ändå är det bättre nu än innan men fysiskt är jag fortfarande "hängig" till o från

[SarahOhrn]
0

Blir ju lite nojjig då många symptom på fibro stämmer på mig, men åh andra sidan är det symptom på många olika saker så det är svårt att veta. Och fibro är väl sällan "smärtfritt", det är väl en av dom vanligaste symptomen att man har värk och sen kommer det andra av detta, illamående osv. Jag kan visserligen få ont i ryggen och ibland benen om jag går mkt osv men jag är ju överviktig också så det är inte så konstigt, aldrig haft ont nånatans innan jag blev övervikig men hade ändå en del av dessa problem. Så tror inte det är det, hoppas inte! :'(

En hypokondriker som mig, hur ska jag nu kunna sova… Hehe! Och bara för det har jag huvudvärk just nu (ett av symptomen) vilket jag i stort sett ALDRIG har annars =P

[Tassy]
0

Fibro går i skov, och när man ä rdålig, ja då vet man verkligen att man lever så att säga. Många får så ont i kroppen att de ej kan ha normala kläder på sig på grund av smärtan. Så du kan vara lugn tror jag, ville mest peka på en möjlig likhet, att ditt tillstånd kan liknas vid den diagnosen, men att du nog inte är drabbad, utan jusst spänningstillståndet i kroppen och vilka symptom det ger, det var det jag ville åt.

[SarahOhrn]
0

#20 ah okej! nä, hoppas inte jag har det i alla fall =) ingen värk så, sambons mamma har det och hon har ju vattensamlingar o verkligen ont till o från.. så det stämmer i alla fall inte på mig! =) tror det är nåt annat… psykiskt och magkatarren typ… om jag har tur =P

mongu
0

Sara!

Mycket i det du beskriver gör att jag tror att du dels mår så dåligt psykiskt att du hamnar i spänningstillstånd som i sig gör att du blir väldigt trött och att du mår illa.

Din sambo har åkt iväg och kommer inte tillbaka på några dar, där har du en anledning till att du mår dåligt.

Sen undrar jag hur du äter? Du skriver att du varit ute med grannen hela dan och suttit på cafe, åt du mat då eller blev det macka?

För även om det är matiga mackor så behöver din kropp lagad mat också. Framför allt mat på regelbundna tider.

Du har fått göra en hel del tester och prover som inte visar så mycket. Det talar också för att du mår psykiskt dåligt.

Hur mycket av den receptfria medicinen mot magkatarr äter du? Tar du en sort eller blandar du flera? När jag läser det du skriver får jag en känsla av att du tar flera sorter, det tycker jag inte du ska göra utan om dina besvär är så svåra ska du söka för dom.

För har man magkatarr och inte kan få den att ge med sig så ska man söka för den.

Det bör utredas för att få fram orsaken och den utredningen är med gastroskopi. Då kan man se hur magen mår och gå på med medicin efter det.

Du är överviktig skriver du och det är inte ovanligt med reflux när man är det. Att inte den övre magmunnen sluter riktigt tätt utan att den släpper igenom lite maginnehåll.

Ser att du skriver att du inte vill genomgå en gastroskopi, har du varit med om den undersökningen?

Det låter värre än vad det är.

Det är ju så att vill man ha hjälp så krävs vissa undersökningar. Det är ju vad det än handlar om.

Visst har man som patient rätt att neka till undersökningar. Men då ska man också veta vad det kan ha för konsekvenser.

Vill man få rätt behandling men inte göra utredningar så är det så gott som omöjligt att få bra hjälp. En undersökning går oftast snabbt och man får svar på vad man ev. lider av.  Den tid med obehag pga undersökningen är ändå en bråkdel av tiden som man har besvär. Så blir du erbjuden en gastroskopi så ta emot det.

Sen är det inte bra att fokusera allt för mycket på hur man känner sig, det är lätt att man framkallar mera symptom och mår mer illa osv. man hamnar i en ond cirkel som kan va svår att ta sig ur.

Vätska är en sak som många av oss är dåliga på att få i oss. Om du dricker till maten  och nåt mer glas så får du knappast i dig 1,5 liter. Ett glas är ca 1,5 - 2 dl

Att dricka alltför mycket på en gång är inte helt bra det är bättre att dricka mer fördelat under dagen.

Hela den dagen du har beskrivit har du förutom symptom talat om att du vet att detta inte är psykiskt.

Men att va så fokuserad på sitt mående är också psykiskt. Man granskar lite för mycket och kan på det sättet framkalla hur man mår.

Så om jag får råda dig så tycker jag att du ska söka för din mage och dess symptom, då ska du också berätta att du testat med mediciner och att du tagit flera olika sorter samtidigt. För så har du skrivit i alla fall.

Sen måste du se över hur du äter, få in rutiner på när och vad du äter och hur mycket vätska du får i dig.

Kanske lägga in en del motion i nån form som du gillar. Promenader, osv.

Sen försöka sätta fokus på nåt annat än kroppen och hur den verkar och hur du mår av det.

Få nåt annat i tankarna.

Om det är svårt så råder jag dig att söka en samtalskontakt. Det är bra att få prata av sig till nån utomstående.

Det behöver de allra flesta av oss.

VC brukar ha bra rutiner för detta.

Så börja med att ta kontakt med VC för att reda ut detta en gång för alla.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SarahOhrn]
0

#22 Jag tycker att jag äter hyffsat bra, äter ju efter Viktväktarna nu, någorlunda bra tider och mestadels lagad, nyttig mat. När jag var på café här om dagen blev det bara thé (åt frukost innan och va hem o åt lunch däremellan) och igår åt vi lunch där på stället, riktig mat.

Jag brukar inte blanda utan äta en sort men som i förrgår när det va som värst fick jag ta en sån långtidsverkande och någon snabbverkande som lugnade det just då, för dom långtidsverkande tog först dagen efter… Annars har jag fått tips om en ny sort nu men blandar dem inte, ska testa om den funkar bättre sen bara.

Jag har ju sökt hjälp nu men sköterskan tyckte inte att det skulle vara någon fara utan att jag ska försöka låta bli kaffe, fet mat, stress osv… Och att jag är så pass ung att hon inte trodde det skulle vara så farligt… Är det magkatarr finns det ju inget som "tar bort" det, inte heller om det är sura uppstötningar, då är det ju detta som gäller, receptfritt när det är som värst. Finns ju recept också lite starkare men, får testa det i så fall. Har ju fått en tid i alla fall… Och äter inte den medicinen hela tiden men det blir ungefär en vecka i månaden för att få det att ge med sig…

Har inte gjort någon gastro nej… Men vet inte ens om dom vill göra det, lät inte så på henne utan att dom kunde ta det på symptomen liksom! Dom har inte nämnt det det är mest jag som är orolig…

Ja, jag har hört om det "reflux" nu nyligen, dock aldrig tänkt på det. Det verkar som att dom kräks ofta och jag kräks aldrig :S Men kanske därför man mår illa, vet inte riktigt. Få se vad dom säger där nu… Konstigt bara att det blir värre nu när jag gått ner 10 kg snart. Men har åh andra sidan 20 kg kvar =)

Jo, en del av det är psykiskt det vet jag men syftade just på detta med magen, liksom när jag la mig o sov o vaknade med magsyra i munnen typ… Och så illamående så det gick verkligen inte att koppla bort! Och jag mår väldigt, väldigt ofta illa men ofta är det ju när jag spänner mig, mår psykiskt dåligt och att jag tänker på det och vissa dagar är det så att det inte går att tänka bort. Men jag har ju mycket tid att tänka eftersom jag är arbetslös också samtidigt som jag blir orolig att jag inte ska kunna klara av ett jobb om ja mår såhär varje dag jag vaknar, speciellt när jag vaknar tidigt o är väldigt tröt måt jag illa! Jag har ångest och sover dåligt då min sambo jobbar natt och kommerh em kl 6 då har jag jättesvårt att komma up sen kl 7 liksom… Så det är ju mycket sånt jag måste jobba med! Och just nu är det så mycket saker jag oroar mig för som ska hända som jag inte vet hur jag ska lösa liksom och det gör väl inte saken bättre så sett… Tror det är stress/ångest/oro som är den värsta boven till den här "magkatarren" i så fall…

Kan ju tiillägga att jag tar promenader dagligen med hunden också =) Och har kontaktat VC igår och fick en tid om 3 veckor… Funderar dock på att ringa på måndag för en "akuttid" då det inte är säkert att jag kan eftre den 8:e då jag ev får jobb på annan ort och behöver ha detta innan…

Tack för svaret! =)

[Tassy]
0

Får du upp magsyra i munnen så låter det mycket troligt att det är reflux som spökar. Magsyran kan då skada slemhinnor och sådant eftersom den hamnar på ställen där kroppen inte klarar att hantera det starkt frätande.

Man behöver inte kräkas mycket för att få reflux, vanligast är just övervikt som är problemet.

Jättebra att du ska träffa läkare med detta, för det är ju inte roligt att gå och dras med.

[SarahOhrn]
0

#24 Ja, när jag ligger ner… Men har även läst att det kan bli så av magkatarr/sura uppstötningar just när man ligger ner att det kommer så… Annars kommer det inte upp direkt men känns lite i halsen o näsan när det är som värst ( i förrgår ) men oftast är det en dags en mår jag illa ett par dagar sen är det ganska okej, sen kommer det en dag igen och mår illa någon dag efter…

Får se vad dom säger då! :) Hoppas det försvinner ju mer jag går ner i vikt nu då…

Kaninisen
0

För 2 somrar sedan mådde jag jättedåligt, efter att jag ätit ute (aldrig hemma) eller hos någon kunde jag må jätteilla, få feber och springa till toan för att spy. men spydde gjorde jag aldrig.

Har en farmor som är väldigt duktig på allt som har med hälsa och hon föreslog att jag skulle kolla mitt pH-värde i kroppen, och lite sur var jag. Tog bastabletter, har lagt av med läsk och ätre mindre friterat och mår mycket bättre nu. Kan det vara något sådant tror du? Ett surt pH-värde? De kan ge många biverkningar,

[SarahOhrn]
0

#26 Det är möjligt. Mår dock alltid illa, när jag är trött (när jag vaknar speciellt), när ja ätit vare sig det är fett eller inte osv. Men det blir ju värre då! Men kan vara nåt med pH-värdet eller om det är magkatarr/sura uppstötningar. Men ga mår ju liksom illa "kroniskt" kan man säga…

Har ju alltid en "inflammation" i kroppen också då jag har inflammerade blodkärl (rosacea) vilket kanske kan bidra lite till hur man mår, vad vet jag! Det är ju kronisk inflammation… Kanske kroppen jobbar på det, jag vet inte… Får se vad läkaren säger!

Har också extremt dålig andedräkt, jämt! Borstar tänderna, skrapar tungan, 10 min senare smakar det och luktar äkckligt i munnen igen… Borstar tänerna på kvällen o när jag vaknar är det EXTREMT äckligt, finns inte ord! Kommer aldrig ifrån det om jag inte tuggar tuggummi 24/7. Det gör mig ju också illamående att vakna med den smaken i munnen… Nu har jag borstat tänderna för 30 min sen och inte ätit nåt, smakar ändå skit direkt! Hjälper inte om jag så borstar två gånger, skrapar tungan o sköljer med flour…

Kaninisen
0

#27 Nu är jag inte så jättebra på detta, men i mina öron låter det mycket väl som du skulle kunna vara lite "sur". Du kan ju testa att köpa små pH-papper test som man slickar & kissar på innan man ätit på morgonen. Jätteenkelt att ta reda på om det är pH-balansen som är ur balans!

[SarahOhrn]
0

#28 Det ska jag göra! Kan det ge sura uppstötningar också?

Kaninisen
0

#29 Jag vågar inte säga för mycket, men jag är nästan hundra på att det kan ge sura uppstötningar. Sura uppstötningar är väl att man har lite för mycket syra i magen om jag förstått det rätt?

Jag kan prata lite mer med min farmor när hon kommer hem från behandlingar i tyskland, jag vet att man ska äta mycket grönsaker och sådant för att det gör en basisk (de finns sidor mer tabeller på vad som är surt eller basiskt). Läsk och friterat gör en sur. Frukt är bra men jag personligen kan inte äta det på morgonen för då blir det för surt och jag mår illa.

[SarahOhrn]
0

#30 Oekj, tack :) Ska testa om det är så med dom där "stickorna" och sen i så fall äta något mot det.

[Tassy]
0

Här på iFokus finns verkligen precis allting. http://ph-balans.ifokus.se Flört

[SarahOhrn]
0

#32 Justja, den hade jag glömt! :D

MissGT
1

Precis så mår jag om jag har gått med spända axlar och spänd nacke för längew och sambon inte har kunnat massera mina axlar. KÄnner igen mig med feberkänslan, torra ögon, illamående, yrseln. Hur känns det om du får massage av axlarna…lättar yrseln då?

Kaninisen
0

#32 Internet är ju bara för underbart! Tack för tipset på forumet, ska genast kolla!

[SarahOhrn]
0

#34 Ja, lite ibland! Men får sällan det, hehe =P Har jämt ont i axlar o nacke dock…

[SarahOhrn]
0

Funderar ibland om det är hjärtsvikt jag har, eftersom jag blir orkeslös/hängig sådär och hjärtklappning ibland (nödvändigtvis inte samtidigt), dock har hjärtklappningen minskat drastiskt sen mina panikångestattacker lättat…. Men då undrar jag, är det möjligt att ha hjärtsvikt utan att det syns på EKG (gjort när jag INTE har hjärtklappning eller är dålig) eller blodprov? Verkar som att det ska synas på EKG på nåt sätt ändå eller bldoproven och allt är ju perfekt. Men då läkaren också sa att ALLT inet syns på EKG sådär när man mår bra men en hel del av hjärtproblem syns på ett vanligt snabbt EKG, borde jag kunna vara lugn för det eller?

Har inga blåsljud eller liknande på hjärtat heller!

[SarahOhrn]
0

Kan även känna mig andfådd utan anledning ibland… Inte så att jag flåsar av att sitta i soffan men kännas lite… Men åh andra sidan kan det också bero på oron kanske… Just nu när jag sitter här o läser om detta t ex får jag hjärtklappning, yrsel och illamående + andfådd! Vet ju att lite är psyksikt men vad gör man, när det är så många diffusa symptom och dom har tagit olika blodprov, kollat sköldkörteln, tagit EKG, lyssnar på hjärta och lungor osv. Känns ju lite onödigt att gå dit och inte ha något exakt… Det är ju så mycket!

Det som är jobbigt är väl att jag när jag t ex står upp länge och inte kan sätta mig eller så, kan känna mig hängig speciellt dom dagar jag har problem med illamående/magen så blir jag äjttehängig av att stå upp en längre stund. Svag liksom… Men det ka ju vara VAD som helst… Det sjuka är också att i stot sett alla dessa symptom av orkeslöshet osv kmmer i samband med illamående

Allt detta kan ju ev bero på min övervikt också, dåliga o bra dagar. Det i kombonation med illamåendet.. Att man blir hängig, andfådd när man inte gör nåt (att det trycker på lungorna) osv…. Men jag vet inte! Andra överviktiga verkar inte alls ha det här problemet att dom mrå dåligt fysiskt mer än smärtor. i leder o sånt..

[SarahOhrn]
0

Kan tillägga att jag har lite problem med nacke/rygg också… Ryggen nu pga övervikten (fått det dom sista 10 kg, aldrig haft det innan) och har "gamnacke" som värker och säkert hindrar nånting i kroppen men tvivlar på att det har nåt med detta att göra.. Dock har jga ju förstått att nåt med andningen även går genom nacken, kanske kan det göra nåt med andningsproblemen/andfåddheten? Nu har jag dock slutat googla och mår lite bättre! ;) Så nu ska jag lägga mig!

Galet vad mycket det psyksika kan göra så man mår dåligt fysiskt men vet ju att sånt här med att jag blir hängig/svag kommer bara jag går på stan liksom, utan att jag ens tänker så det har inte med det att göra men sen kanske det blir VÄRRE när jga mår illa o känner mig hängig när jag börja tänka på det! Kan inte skilja på vad som är fysiskt o psykiskt längre… :(

JohannaEkroth
0

TS: Jag halkade just in på tråden men orkar inte läsa hela. Kan du skriva i punktform dina besvär?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

mongu
0

Du nämner själv så bra vad dina besvär kommer av. Du är vad jag förstår så är du undersökt så försök att ta det lugnt.

Om du inte redan har en samtalskontakt så bör du se till att få en. Så du får sätta ord på dina tankar och känslor.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SarahOhrn]
0

#41 Jo, är ju det men dessvärre känns det alltid som att det finns saker man kan missa med dom undersökningar jag gjort… :/

Maria
0

#42 Du är mer undersökt och genomgången än vad många blir under sin livstidGlad

Jag tror däremot att du faktiskt kan lida av en sjukdom och det är Hypokondri. Det är inget man ska förringa eller skratta åt för det är ganska allvarligt i sig och innebär obehandlat ett livslångt lidande.

Hypokondri brukar behandlas med medicinering tillsammans med KBT som är kognitiv beteendeterapi och det brukar hjälpa i de flesta fall. Åtminstone blir de flesta bra mycket bättre.

Någonstans inom dig så tror jag du vet att dina problem sitter förmodligen mer "i huvudet" än i kroppen så att sägaFlört

Här kommer en bra länk om Hypokondri

/Maria

[SarahOhrn]
0

#43 Jo men om man mår 100% bra behöver man iofs inte göra undersökningar… Men det borde ju bli värre o värre symptom så man kommer fram till o det är något värre också! :)

Vet att jag lider av hypokondri eller nån lättare sort hypokondri dock… :/ Samtidigt som det är så jobbigt med detta att jag blir illamående/hängig så ofta, vaknar illamående osv. Just det tror jag är något men läkaren tycker ju inet att de är något att bry sig om, så jag får väl leva på receptfria tabletter för sura uppstötningar/magkatarr… För magsaft i munnen när mna sovit (händer som tur är sällan dock) är inte direkt något psykiskt ;) Så hoppas jag får bukt med det och slipper må illa och känna mig hängig så ofta…

Vad är det för sorts medicin man brukar få mot hypokondri då? :O Känns som att jag måste ta tag i det också ja för att slippa gå igenom livet och oroa mig ständigt. Och vara rädd och fundera… Kanske även det som gör att min mage blir som den blir, oron o ångesten hela tiden, stress påverkar ju magen. Så kanske är ett dominospel där om jag får ordning på det psykiska kanske det blir bättre också.

Tack för länken.

JohannaEkroth
0

Hmm, mår illa och taskig smak i munnen, hängig, feberkänsla.

Är du dålig i magen ofta och känner dig uppblåst eller är bubblig och har ont?

I så fall prickar duu mina symtom på IBS.

Min läkare har skrivit ut Omeprazol 20mg åt mig och jag äter en sådan kapsel 1 gång om dagen, jag försöker också dra mer på laktos och äter så mycket laktosfritt som möjligt, speciellt i lagade rätter som innehåller grädde. Vet också att mycket socker gör mig "dålig" Fast jag har blivit bra sedan jag började med medzen. Så bra så jag fuskar med laktosen borta.

Här kan du läsa om IBS:

http://www.netdoktor.se/mage-tarm/?_PageId=509

IBS är alltså irriterad tjocktarm. Och eftersom maten ska ta sig ända ner till tjocktarmen innan den ska spjälkas betyder att man inte reagerar på maten man åt nyss utan det man åt tidigare. Det beror på hur lång tid det tar för maten att nå till tjocktarmen, allt är individuellt.

Jag märkte att jag regerade dagen efter på det jag åt då. Ibland 2 dagar efter.

Mycket uppvärmda laktosprodukter och fet mat kunde göra mig illamåenda och uppblåst direkt för att gå över.

Vatten lärde jag mig var bästa medicinen när jag mådde illa. Numera mår jag aldrig illa. 

Jag kunde må så illa så jag trodde jag skulle spy rätt ut så fort jag bara öppnade munnen. Men jag har aldrig kräkts av detta illamående hur illa jag än mått.

Jag har varit så dålig sedan mellanstadiet och skolan har blivit så lidande. Idag är jag 29. I höstas fick jag medecinen och har inte varit dåliog sedan dess. Jag har kommit till himmelen.

mongu
0

# 44 Allt hör ihop kropp och själ så mår man dåligt och oroar sig så får man även fysiska besvär av olika slag.

Det att du får sura uppstötningar tyder på att du har reflux att magmunnen inte sluter riktigt tätt. Det i sig kan ge dig illamående osv osv i en evig spiral som bara snurrar på.

Sen har du en del kg att ta bort på sikt om jag inte har missförsått dig helt. Det gör också att man lättare får besvär av reflux.

Vet inte hur du har det med sängen men ett tips som är bra är att man höjer huvudändan av sängen så den är högre än fotändan. Då blir man inte så platt liggande på rygg och då brukar refluxbesvären lindras.

Så den stress du har ger dig mycket oro så börja med att söka för detta. Starta på VC och hör om dom har nån samtalskontakt där eller be dom om en remiss till en psykiatrisk öppenvårdsmott. Där kan du få bra hjälp. Både med medicinering och med KBT.

Sen försök att göra nåt roligt varje dag, nåt som får dig att skratta och få må bättre. Låter kanske löjligt men många gånger så tappar man detta när man är för orolig och det blir för mycket fokus på hur man mår eller var man har ont just nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

#44 Kan bara hålla medGlad

/Maria

[SarahOhrn]
0

#45 Mja, det stämmer rätt bra. Dålig i magen beror på hur man ser det, när jag äter onyttigt så ja, annars inte speciellt ofta. IBS känns som en rätt "hemsk" diagnos att få men jag kanske har fel uppfattning? Hur vet man om man har detta, hur kollar dom upp det?

Fruktnsvärt för mig att behöva leva laktosfritt, jag som har såå svårt för att skippa sånt. Försöker även äta mer fettsnålt då jag ju försöker gå ner i vikt men det är svårt att skippa jämt.

Men jag ska kolla upp detta, kanske man kan få medicin och försöka dra ner på laktos och fett och se om det blir bättre sen väljer man ju själv om man då vill fuska o må dåligt ibland men försöka hålla det på en lagom nivå i alla fall och se hur det blir. Ska absolut testa receptbelagda Omeprazol. Jag har ätit den receptfria nu och innan åt jag losec mups, dom funkade jättebra! Så ska se om det blir ännu bättre med receptbelagt. Får du äta det under längre tid eller är et bara en period? Kan det "läkas" eller måste man fortsätta äta sån mat och eller medicinen för livet liksom?  Men åh andra sidan bättre än att få veta någon "dödlig" sjukdom eller så.Det kunde ju vart värre! Låter faktiskt som att det skulle kunna stämma. Hoppas bli av med det här illamåendet alltså! Vare sig det är IBS, magkatarr eller vad det nu är.Klarar inte av att känna mig hängig/illamående jämt utan anledning.

#46 Dock är det inte dagligen det kommer med just mahsyran, det va första gången jag fick det i munnen riktigtn är jga sov, sist jag hade det när jag skrev här.Men kanske är någon lätt reflux som blivit värre! Så jag hoppas det lindras när jag går ner i vikt nu  Men som tur är behöver jag bara höja kudden den enstaka gång detta händer. Det jobbiga är illamåendet!

Det är väl just det också att jag hinner tänka så mycket, har ju inget jobb och så heller. Men samtidigt som det är nu blir jag orolig att jag inte ska klra av att gå upp till ettt jobb varje dag då jag mår så kasst vissa dagar. Ska se om det är IBS eller bara psykiskt. Och hoppas få ordning på det!

JohannaEkroth
0

#48 Mm, den är ganska handikappande, men det verkar ju ditt mående vara också tyvärr. Jag tror inte det är IBS du har, man är typ dålig i magen jämt.

Med att jag äter laktosfritt menar jag att jag använder laktosfria produkter. Ost innehåller ganska lite laktos, så det äter jag ändå.

Diagnosen ställs denom koloskopi. Mina tarmar var irriterade när de gjorde den.

IBS har man jämt, tyvärr. Omeprazolen läker tarmslemhinnan och man kan bli bra - ett tag, men den kommer tillbaka vid stress och dålig kost och är svår att få bukt med utan medicinering. Mig gör det ingenting att äta en tablett om dagen brar jag slipper skiten. Men alltså, jag lever som normala folk och äter en massa skit, godis, söta flingor med valios laktosfria röda mjölk till, har laktosfri creme friase (stavas?) i matlagningen, använder vanlig ost, vegetabiliskt smör, youghurt funkar bra vanligt. Tja… man får prova sig fram liksom. jag har liksom växt in i det automatiskt.

Kan tillexempel inte dricka te med socker i, då säger magen ifrån. Te med honung i går bra, fast inte på morgonen.

Man får lära sig vad som är mat och vad som är oro.

Då har jag ett knep. Börjar jag må illa och bli kallsvettigt orolig försöker jag tänka på något annat en stund, lyssna på någon musik med bra text man kan följa med i, eller ringa någon ( mamma är bra) och prata bort en stund. Mår man bättre sedan, då är det bara oro och det vet man går över om man slutar tänka på det.

Det värsta är att magproblem lätt blir en ond cirkel för det är så obehagligt att få så man oroar sig. Jag hade problem när jag var 12 år. Då hade jag hypokondri. Jag mådde illa jämt, utom när jag vaknade. Jag hatade att kräkas och var så rädd, så denna rädsla framkallade illamåendet. Jag behövde bara känna efter så mådde jag illa och började skaka av oro. Jag kräktes heller aldrig av detta illamående.

mongu
0

# 48 Just detta att du hela tiden tänker på ditt mående och oroar dig för om du ska kunna klara av att gå upp regelbundna tider osv. Du gör allt så stort innan du ens är där.

Detta gör att jag tycker du ska söka och försöka få en samtalskontakt. Det skulle reda ut massor för dig.

Det liv du har nu är inte med så bra livskvalitet så du behöver få bättre.

Vad aktiverar du dig med på dagarna? Har du nån kontakt med arbetsförmedlingen? Nån form av grupp där som gör att du kan gå vidare?

Annars måste du försöka ta dig ut och bli aktiverad, få nåt i tankarna så inte din hälsa får vara där hela tiden och snurra. För det ställer nog bara till det för dig.

Sök på VC i första hand och be om remiss till psyk.mott. Där kan du få hjälp.

Ha en bra dag! Mongu.

[SarahOhrn]
0

#49 Ja, jag tänkte ändå försöka få något mot magakatarr (samma medicin) nu och kanske ska testa dra ner på laktosen och äta mindre fett och se om det blir nån skillnad.

#50 Ja, det är ju det. Aktiverar mig inte med nåt mer än att söka jobb och gå ut med hunden typ. Har inget på arbetsförmedlingen än, börjar i ungdomsgarantin nu i maj eller juni om jag inte fått jobb, ska dock på jobbintervju nästa fredag… Så då hoppas jag få jobb och klara av det, så att jag slipper oroa mig över ekonomi och slipper bara sitta hemma och tänka. Men då för det i stället med sig andra problem som att sambon har jobb där vi bor nu o detta jobb är där jga kommer ifrån (60 mil bort) så han och hunden kan inte bara flytta med så.Och jobbigt att behöva bo hemma igen även om det bara är ett kort tag.

Tack för tipset!

mongu
0

Gör du inget annat ¨på dagarna? Träffar nån kompis eller så?

Det behöver ju så väl den stimulans det ger att träffa andra människor. Då får man mindre tid till att fokusera på sin egen jobbiga situation.

Ha en bra dag! Mongu.

[SarahOhrn]
0

#52 Jo lite, men har inte så mycket här eftersom jag inte har nåt jobb och är nyinflyttad typ (60 mil från vänner o familj). Umgås ju en del med sambon men han jobbar natt o sover på dagarna rätt ofta.

MissGT
0

Har du provat att äta endast Raw Food? Det enda sättet vi är skapta för att äta

[SarahOhrn]
0

#54 Vad innebär det egentligen? Att bara äta råa grönsaker eller? :S