Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 52038 ggr
Kaninisen
121

Kissnödig hela tiden

Hej, jag har alltid varit väldigt kissnödig av mig, det är inte ovanligt att jag måste gå och kissa redan en halvtimme efter senaste toabesök, det är dock oftast på landet så då blir det väl lite psysikt eftersom det inte är vanliga vattentoaletter där.

I alla fall, på sistonde har jag varit väldigt kissnödig. Det första jag gör på morgonen är att kissa (det är väl inte så konstigt) under dagen går jag på toa säkert 6 gånger, på kvällen är det sista jag gör att kissa men sedan när jag släcker för att sova är jag genast kissnödig igen vilket gör det svårt för mig att somna.
Jag har även fått det mycket svårare att hålla mig, jag kan typ sitta på golvet framför toaletter med bena i kors och kan knappt röra mig för då kissar jag på mig.
När jag simmar långa sträckor i skolan, säg 500 m då är det helt omöjligt för mig att hålla mig när jag går upp.

Handlar det om liten urinblåsa, överaktiv blåsa, dåliga muskler som inte kan hålla emot eller vad kan det vara? Det gör inte ont att kissa, så jag har i alla fall aldrig tänkt på urinvägsinfektion.

Branneli
0

Man behöver inte ha besvär, dvs värk/svider vid urinvägsinfektion. En del kissar ofta….

Är du orolig, ring sjukvårdsupplysningen Glad

SimsBrooke
2

Jag kan säga så här.. Att jag låg inne för urinvägsinfektion, och då va jag och mamma på Marieberg i Örebro och gick och shoppade, efter ett tag måste jag gå på toa eftersom jag är JÄTTE kissnödig (Trodde jag) Jag gjorde bara småskävttar och efter ca 15 min var jag kissnödig igen.
DU bör titta upp detta. Det kan vara en urinvägsinfektion som är påväg att utbryta. Om du åker in tidigt så kan detta förhindras och du kan få pencilin snabbare.
Jag själv åt pencilin och alvedon jag hade nämnligen både Infektion A och B när jag låg inne i tre veckor.
När jag och pappa åkte in till sjukhuset så hade jag 1 liter urin i min blåsa. Och jag mådde riktigt dåligt eftersom vi skulle åka till Gran Canaria på morgonen den 19 eftersom vi skulle fira min mammas 40 års dag där.. Så mådde riktigt skit, i flera dar. Och tyckte de va mitt fel att jag hade väntat så länge att berättat att jag inte kunde kissa.. :(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Kaninisen
2

#2 Oj, låter inte roligt. Alltså jag kissar som vanligt, kan det vara infektion ändå?

Branneli
2

yes….tyvärr

Kaninisen
1

Ojdå, jag som uteslutit det helt! Kollar man det hos vanliga läkaren eller gynekologen?

Chestnut
1

#5 Tror att en vanlig läkare på vårdcentralen kan kolla upp det.

Med vänliga hälsningar
Chess

fibro
0

Inkontinens, överaktiv blåsa kanske??

Jag har oxo besvär och har nyligen påbörjat utredning. Tyvärr kom semestrar emellan, så jag får gå och skvätta till sept Skäms.

Fick iallafall kostnadsfritt Tena-skydd, jäpp.

Är det inkontinens kan det tydligen väldigt enkelt opereras Flört

SaaraE
0

Jag har alltid varit så där. Det är inget fel på mig alls rent kroppsligt utan det sitter helt i mitt huvud. det är så irreterande men vart jag än åker planerar jag så att jagvetatt det finns en toalett i närheten. Rätt jobbigt är det i längden.

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

SimsBrooke
1

Gå till vårdcentralen kan göra ett kissprov, du kissar i en mugg och gör de ett Stickprov.. Så får du svar påengång tror jag

SaaraE
0

Ja exkat. kan ju vara skönt om du får reda på om det är något fel?

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Maria
0

Problemet är ganska stort hos unga kvinnor som dricker alldeles för mycket vatten. Visst är det nyttigt att dricka, framförallt i värmen men många dricker som sagt för mycket.

/Maria

SimsBrooke
0

#11 vad har det med saken och göra? Om man dricker mkt eller inte? Det har ingenting med saken och göra. Man uppmanas att DRICKA mkt när man har urinvägsinfektion bara för att det inte ska finnas så mkt bakterier i kisset, Jag fick då surpla i mig massor med vatten/dricka och annat bara för att det skulle vara mer kontrast i det eller va man ska säga.
Det är när man blir kall som man får urinvägsifektion.

HannaM
1

#12 tja om man inte har urinvägsinfektion så kissar man mer när man dricker mycket… vilket i vissa fall kan förklara varför man kissar mycket, att man helt enkelt dricker massor.

SimsBrooke
0

#13 ja, men #11 påstår ju att många dricker ALLDELES för mkt, jag har då fått instruktioner då jag har haft urinvägsifektion att det är bra att dricka mkt vilken tid på året det är, oavsätt om man har urinvägsinfektion eller inte..

SimsBrooke
1

Till dig som startade tråden har jag letat fram en länk till dig där du kan läsa om detta.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25188&PreView=

HannaM
2

#24 ja man kan dricka för mycket. Dels så kan det förklara varför man kissar mycket och det kan även ge obalansen i salthalten i kroppen. Vet att det inför något sthlm marathn pratades om dom som laddade i värmen genom att dricka för mycket och dom blev bra mycket sämre än dom som druckit för lite.

Maria
1

#14 Lugna ner dig…

Du har rätt att du ska dricka mycket om du har en urinvägsinfektion.

Däremot har det visat sig. (Jag hittar tyvärr inte artiklarna) att unga kvinnor ibland dricker alldeles för mycket vilket påverkar bl.a kontinensen.

Det är faktiskt så att allting ska vara med måtta, även vattenintag.

Det här med att man kan få urinvägsinfektion genom att bli kall är också omtvistat. UVI är en bakterie  och den kan kanske få bättre fäste vid kyla men det är oftast andra orsaker bakom.

/Maria

SimsBrooke
0

Ja man ska dricka 2 liter vatten per dag

Maja
0

Ja, unga kvinnor dricker ofta "alldeles för mycket", precis som #17 påstår. Det är rätt så ofta man ser tjejer på stan som går omkring med en vattenflaska. De dricker inte för att de är törstiga, utan de dricker för att det är "häftigt" (fel ordval, jag vet).

Jag blir också kissnödig hela tiden, och även om det känns som att jag ska kissa på mig så kommer det bara någon matsked kiss när jag väl sätter mig på toaletten. Varför vet jag inte, men det kommer och går.. :P

SimsBrooke
0

Jag är precis tvärtom jag dricker typ inte nått.. Jag dricker alldeles för lite säkert

IaMiaMaria
0

Om det nu inte är en urinvägsinfektion så går det att träna upp blåsa, håll dig om det går och gör knip övningar så kanske problemen går tillbaka.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Betty
0

jag hade porblem med det där en sommar. var kissenödig hela tiden. detta som en bieffekt av många urinvägsinfektioner och njurproblem. Jag fick en medicin som gjorde att jag inte kände mig kissenödig hela tiden. Minns inte va den hette men den var dyr och pillerna var knallblå ;) Men de va jätte skönt, kolla med läkaren….

Kaninisen
1

För mycket vatten dricker jag inte, snarare för lite..
Och jag vet att det är mycket psysiskt för mig också, säg när jag går på bio. Jag går på toa innan jag åker och precis innan bion..

#21 Men kan det inte ge urinvägsinfektion om man håller sig?

IaMiaMaria
0

Normalt ska man gå på toa var fjärde timma ungefär, vissa tex skolungdommar vill inte gå på skoltoan, de kan hålla sig från morgonen tills de kommer hem, ca 6-8 timmar. Ja det kan ge urinvägsinfektion.

Men om man har en överaktiv blåsa och går och kissar varje halvtimma eller mer, så behöver man träna den genom att inte springa och kissa så fort man känner sig lite kissnödig och absolut inte ifall att. Till att börja med får man hålla sig i en timma och sen kanske sakta öka det. Det ska inte ge urinvägsinfektion.

#23 hoppas att det gav dig svar nog =)

//Maria

Zepp
1

Det är lätt att kolla om man dricker för lite/mycket.. om urinen är mörkt gul dricker du för lite.. 'är den ofärgad dricker du för mycket!

En del har fått för sig att det är nyttigt att gå ocj zippa vatten hela tiden.. om man är ung o frisk har kroppen en förmåga att tala om för dig när du skall dricka.. kallas för att bli törstig!

När man blir äldre kan denna förmåga nersättas.. då kan man klämma lite på huden på handryggen.. återgår huden då i sitt ursprungliga läge är du inte uttorkad!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaninisen
0

Okej, tack för alla tips! Jag var nog inne mer på överaktiv blåsa än urinvägsinfektion med tanke på att min mormor och jag verkar ha lite samma problem. ;)
Men nu blir det att hålla sig lite extra!

Maria
0

#25 Man kan faktiskt ganska snabbt drabbas av vätskebrist som leder till saltbrist som kan leda till kramper om man svettas mycket i värmen, vid arbete t.ex.

Då hinner varken urin eller handryggstestet med.

/Maria

Branneli
0

Angående färgen på urinen. Om du äter medicin/tillskott kan detta färga. En bieffekt med andra ord.

Är själv "drabbad" Obestämd…eller hur jag ska uttrycka det. Trodde att jag fuskat med vatten-intag. Men efter ett par månader läste jag lappen som följer med min medicin. En bieffekt, som sagt…..mycket stark gul färg, lite åt neon-hållet…ser skumt ut !!

Kaninisen
0

#28 Äter ingen medicin, förutom en ipren som slank ner idag då jag hade ont i huvudet. Men har klunkat i mig en massa vatten idag, vet att jag har för lite vätska + lågtryck.

Men jag tänkte på om det är överaktiv blåsa, vad gör man åt det ?

Zepp
0

Ioförsej så finns det något som kallas för Eldarsjukan men då får man nog anstränga sig rätt rejält i hög värme!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eldaresjuka

Finns det något som kan kallas för överaktiv blåsa.. hur fungerar det.. nu menar jag inte att man kissar ofta altså??

Dricker man för mycket vatten så passerar det rätt igenom beroende på vätskan salthalt bland annat.. kroppen regelerar vätskebalansen och blodvolym, blodtryck o lite annat som är kopplat till detta via njurar och hormoner.. bland annat Vasopressin och tar då upp natrium varvid vatten följer med genom Osmos!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasopressin

Betty
2

jo det finns ngt som helter överaktiv blåsa. det var det jag fick medicin mot….så den skulle lugna ner sig lite….

Kaninisen
0

#31 Funkade det? Vad hade du för symptom? Var det "bara" att du kissade ofta, isf hur ofta? (Många frågor!) ;D

Zepp
0

Okej.. jag köper det.. men min fråga var nog lite felformulerad.. är det verkligen blåsan som är problemet eller är det vätskebalansen som regleras fel.. dvs att kroppen släpper ifrånsig mycket vatten o du dricker oså går det runt som ett ekkorhjul??

Ja du behöver inte svara.. om du inte vet.. funderade bara på mekanismen bakom begreppet.. käns ju lite tokigt att det skulle vara blåsan.. för vattnet måste ju komma någonstans ifrån!

Kaninisen
0

#33 Ärligt talat så vet jag inte, i min lilla skalle så är det urinblåsan som kör på, dvs. arbetar snabbare än vad den ska vilket borde innebära att man får vätskebrist?

[SvenA]
0

För att kontrolera om det fungerar ordentligt är att näta hur mycket man intar och mäta hur mycket man kissar ut det ska vara lika mycket

Det kan vara så att du inte tömmer blåsan ordentligt när du kissar och det alltså finns lite kvar i blåsan och då behöver man kissa oftare eftersom blåsan fylls på fortare än om man tömmer en ordentligt varje gång

Betty
0

#31 Jo jag var kissenödig hela tiden men det kom ju bara ut fem droppar åt gången..men de där tabletterna hjälpte.

#32 Jo jag tror det var blåsan som var problemet, för jag hade ju inte mycket att kissa ut. Det gick signaler till hjärnan att jag var kissenödig hela tiden. Medicinen jag fick trubbade väl av detta. Har inte känt av ngt sedan dess och nu äter jag ju ingen medicin längre. Troligen berodde det på någon obalans, har/haft ganska stora problem med njurar och övriga urinvägar.

Zepp
0

Jo då förstår jag problemet.. kissreflexen som var överaktiv på något sätt då altså.. för det var det jag tänkte.. att om man kissar hela tiden så borde det inte komma något slutligen.. även om nödigheten finns där!

Kaninisen
0

#35 Skulle mycket väl kunna vara något jag har, men hur tömmer man hela då? Genom att hålla sig tills det gått ett par timmar?

IaMiaMaria
0

Ja bland annat och se tilla att du sitter i lugn och ro på toa och inte har bråttom och halv står som vissa gör för de vill inte sitta på ringen. Likaså killar ska sitta och kissa om de inte vill få prostata problem.

Är man kissnöd ska det komma av sig själv, man ska inte behöva sitta och krysta ut kissdropparna.

//Maria

SimsBrooke
0

#38 dä jag fick lära mig va att kissa det man har i, sen torkar sig och så och ställer sig upp och går i några sekunder sen sätter man sig igen..

[HeartQueen]
0

jag har haft/har samma problem. har haft urinvägsinfektioner från och till och det var väll så allt började och nu vill inte problemen ge sig av :S detta har ställt till rejäla problem i mitt liv och det har liksom växt sig fast i mitt huvud och min kropp.. jag började undvika saker och idag kan jag inte leva ett normalt liv :( men jag kämpar på! försöker göra blåsträning och ta mig orken att ta kontakt med läkare på allvar, vara bestämd och säga att nu fan får ni ge mig en lösning! men det är svårt.. har även samtalskontakt.. ibland känns allting hopplöst och jag är så rädd att jag alldrig kommer att bli bra igen :( men jag förösker kämpa på och hålla hoppet till liv..

jag hoppas verkligen att du lyckas lösa dina problem och inte hamnar i min situation. det är ett rent helvete…

Kaninisen
1

#41 Så otroligt jobbigt, det finns inte många bra läkare tycker jag som vill lyssna. Hoppas det löser sig!

Kaninisen
0

Urinet är genomskinligt och jag VET att jag inte dricker för mycket, snarare för lite.  Kanske min urinblåsa tar för mycket vätska från kroppen än vad den borde? Går det ens?

fibro
0

Gå till läkare så får du besked och kan sluta oroa dig Flört

Mysisch
0

jag vet exakt va du menar…. Har haft samma problem i 6 månader :( de e skitjobbigt och har varit på 3 olika sjukhus, 2 gynmottagningar och 1 ungdomsmottagning… och har testat mig för allt även om de inte har visat nått så har ja fått medicin men de hjälper inget så vet hur de känns… :(

Kaninisen
0

Idag var det nog rekord, var på toa säkert 5-6 gånger bara i skolan. Två gånger på morgonen innan också. Sen när man kommer hem. Finns det ingen som vet något om överaktiv blåsa?

fibro
0

Jag har nu gått igenom utredning om blåsbesvären jag haft. Resultatet blev blandinkontinens. Jag har alltså både ansträngningsinkontinens och överaktiv blåsa. Jag får nu medicin mot överaktiv blåsa och det funkar sååå bra!! När det besväret avhjälpts ska jag operera ansträngningsinkontinensen.

Min resa började hos gyn, där gjordes några tester..gynläkaren skickade sen remiss till kvinnokliniken. Där har jag träffat en urolog som oxo gjorde en del tester och kom fram till vilka besvär jag har.

Så jag tycker du ska försöka få en remiss till en urolog, för hjälp finns ju att få. Nu är ju du mycket yngre än mig som jag förstår, men du ska ju inte behöva gå och ha det så här.

Kram och lycka till.

Kaninisen
0

#47 Härligt att det blir bättre! Man ska inte gå till gynekolog först då?

fibro
0

# 48 Jo, jag var hos gynekolog först, därifrån remiss till urologen på kvinnokliniken.Så börja hos gynekologen du.

Medicinen jag får nu är fantastisk, det känns sååå skönt att slippa springa på toa hela tiden!

Kaninisen
0

#49 Jag förstår verkligen det! Det är jobbigare än vad man tror att behöva ha en toa i närheten (och en 5a i plånboken!)

BaraLisa
0

Icke att förglömma att det kan bli så här om man är överviktig, även bara några kilon. Det kan vara en anledning i vissa fall. Jag tror dock att det ena hänger ihop med det andra, sällan man bara har en isolerad krämpa. Av egen erfarenhet.

Med vänliga hälsningar Lisa