Första hjälpen-låda?
Vad behöver man i en första hjälpen-låda som man ska ha till en sportlokal?

En sådan låda bör anpassas till de risker, som kan förekomma inom sporten ifråga och lokalen ni använder. Ge mer information.
Det är en dojo som delas av tre kampsporter: Kendo, iaido och karate.
Har numera rätt svårt att beskriva riskerna, då jag inte trodde det var möjligt att bryta tårna i kendo (men det hände på en träning och det var då vi upptäckte att innehållet i vår första hjälpen-låda var uselt). Men jag tror att man behöver samma saker som i en låda för tex fotboll, har svårt att tro att riskerna är mycket annorlunda (ok, vi använder inte skor, så fotskador kanske är vanligare)
finger och tåskador är väldigt vanligt inom kampsport, så tejp och bandage är bra att ha till hands.
Sen behövs ofta blodstopp eller liknande då man lätt får sig smällar på näsan.
Plåster i olika varianter
kompress
sårtvätt
och något som vi använde flitigt var en nagelsax, jag vet inte om iaido är en närkontaktssport? Brottas man behövs korta naglar. Kanske inte direkt första hjälpen, men ack så användbart.

Pincett
Bomull
Tops
Kylpåsar
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#3 Iaido är så långt ifrån närkontakt man kommer: det handlar om svärdskator (utan motståndare). Det är troligen en av de minst skadedrabbade kampsporterna. Tror inte det brottas i nån av stilarna (kendon och iaidon är jag säker på, inte lika säker på karaten (som är Kyokushin karate)).
#5 Nej då är det nog inte till så stor hjälp med en nagelsax 

Fast nagelsax kan vara användbart ändå
//Olle
#7 Sant, jag är trött och vimsig nu, borde gå och lägga mig hehe 

Ja, kylpåsar badage, tejp och plåster, sax, näsdukar och kanske kontaktlista med adress på vart ni är ifall ngt händer, många gånger om man är ngn stans och tränar så hittar man dit men man har ingen aning vilken adress som man är på, lite svårt om man är på olika ställen kanske..
Var är bäst att inhandla första hjälpen-saker?

Apoteket? Finns stora lådor där (kolla apoteket.se)
//Olle
Kylpåsar, ev. kylspray, kompresser, sårtvätt, bomull, tryckförband, bandage, sporttejp, plåster, fixeringstejp, mitella, ev. något att spjäla upp frakturer med. Det är det som jag kan komma på på rak arm i alla fall.
Jennie

#12 Glöm inte läkaren, sjuksköterskan, kirugen och undersköterskan… 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#13 Nja, räcker allt med någon som vet hur man använder utrustningen
Antar att jag är yrkesskadad av att jobba med sjukvårdsartiklar dagligen och av att ha gått första hjälpen kurs en hel dag i gymnasiet
Jennie

Sportaffärer brukar ha ett rätt bra sortiment av ispåsar och lindor, en dauerlinda är väl ett måste (helst fler) det är en sån där brun som man lägger det första jätteviktiga trycket med när man tillexempel stukar en fot. Bortsett från det så har #12 typ allt=p
Tack för hjälpen
Nu har jag lämnat in en lapp med förslag på vad jag tycker att lådan ska innehålla till en i styrelsen som har befogenheter att köpa in det.
Jag puttar den här gamla tråden lite. Vi har fortfarande inte lyckats fixa ihop en vettig förstahjälpen-låda, men nu sitter jag i styrelsen och har fått i uppdrag att fixa en ordentlig väska.
Nåt jag inte tänkte på innan är att det finns risk för skärsår, både små och riktigt rejäla.
Om jag sammanställer vad jag planerar att köpa än så länge:
- Bandage
- Bomull
- Dauerlinda
- Kompresser
- Kylpåsar
- Kylspray
- Pincett
- Plåster
- Sporttejp
- Sårtejp
- Sårtvätt
- Tops
- Tryckförband
Är det något mer som behövs?
Jag är också ansvarig för att sätta ihop en lista med nödnummer. Vilka nummer kan vara bra att ha? (behöver inte enbart vara hälsorelaterat)
Det första jag tänker på när det gäller nödnummer är ambulans och brandkår men också att alla känner till utrymningsvägar och i vilken ordning man ska göra saker och ting som larma, samla ihop gruppen, inte använda hissa och så vidare i den ordning man bestämt.
Suturtejp är bra för skärsår men det kanske är det du menar med sårtejp.
/Maria