Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 6310 ggr
Tina-A
0

Hur mycket motionerar du?

Hur, hur ofta och hur mycket motionerar du?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Jag dansar 3 timmar i veckan då jag jobbar som danslärare.

Förut dansade jag 9-11 gånger i veckan när jag gick dans på gymnasiet men det har jag slutat med nu.

Vill väldigt gärna börja dansa på "fritiden" och vara elev igen :) Tycker det är superskönt att få röra på dig och man mår väldigt bra efteråt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

sofie
0

Jag tränar aerobics med muskelträning 1 gång i veckan och spinning 1 gång i veckan och sen styrketräning+ konditon 1 gång i veckan.

ciss
0

Oj, jag vet faktist inte. Ingenting alls? Kan man säga så?

Jag rider ju, men har inte ridit så mycket nu då pållan gått på bete, har haft mycket annat, och så har jag inte samma tid och intresse som förr.

Sen så hoppar jag väl studsmatta ca 1 timma i veckan också. Går/cyklar till bussen varje dag, tar ca 10 minuter totalt. Oj, vad lite jag motionerar! Måste nog skärpa mig en aning. :-S

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Quellii]
0

Jag tar minst 2 promenader per dag med Nalle, Sen går jag till och från bussen till skolan, rider kanske 1 gång i veckan, ibland mer ibland mindre.. ^^ Och skolidrott 1 gång i veckan :)

Sen så försöker jag med allt möjligt, tex. Cykel istället för buss till stallet, trappor istället för hiss och så ^^

Taci
0

Jag är så SJUKT dålig på att motionera, jag e för lat :P Tränade på gym för nåt år sen, men jag la av för det va så tråkigt.. så nu tränar jag ingenting, sitter bara å kör bil hela dagarna på jobbet, himla hälsosamt ;///

lauraa
0

Måndag: Spinning, 2 timmar
Tisdag: Ridning
Onsdag: Ridning Gymnastik 1 timme
Torsdag: Klättring, 2½ timme
Fredag: Gymnastik 2 timmar
Lördag: Ridning
Söndag: Vilodag ;'P

Tränar väldigt mycket och det har jag alltid gjort. Började med gymnastik som 5 åring och har hållit på sen dess. Är nu snart 16 år och tycker fortfarande det är kul! Spinningen började jag med när jag skulle börja gymnasiet och få cykla till skolan (tar 1 timme). Rider tisdag, onsdag på ridskola och lördag på grannens polle. Klättring är så otroligt kul att jag var tvungen att börja. Har gjort det nu i 5 år.

Utöver detta har jag ju mina 8 hundar som kräver sin dagliga motion. Mamma, pappa & jag delar upp hundarna och springer en runda med dem 1 gång om dagen och går en långpromenad 1 gång om dagen.

Älskar att springa, motionera i allmänhet. :)

Martin
0

**Vardagsmotion
**Tar i princip alltid trapport istället för hiss (och bor på fjärde våningen). Malmö är en ganska liten stad så överlag fungerar det att gå eller cykla överallt, enbart om jag skall på fest som jag ibland tar buss eller taxi för att slippa komma fram svettig (på sommaren) eller blöt (på vintern, i Malmö har vi ju aldrig snö utan bara regn Skrattande).

Promenerar till och från jobb 4 ggr av 5 (ca 10 min).

Träning

• Innebandy med jobbet, ca 75 minuter i genomsnitt en gång i veckan.
  • Gym (på jobbet) ca 2 ggr / vecka
  • Löpning (5-10 km, oftast slätmark) 1-2 ggr/vecka
  • Försöker ta rena "motionspromenader" á minst 60 minuter 4-5 ggr / vecka.

Denna träningen har jag nyligen satt igång med, innan har det varit totalt ca 2 träningstillfällen, utöver innebandyn, per vecka.

Har funderingar på att byta ut något av ovanstående mot ett pass Yoga eller liknande (Bodybalance och allt vad fint det nu heter på träningsanläggningar) för att få lite smidighet i kroppen, samt kanske ett pass bodypump. Har tränat det för 5-6 år sedan och tyckte då det var rätt kul.

mvh Martin

[Anna-N]
0

Mycket. Både promenader med barnvagnen och stallarbete. Här behövs inga gymkort! Flört

[Zoie]
0

På måndagar och torsdagar tränar jag fotboll i 1 tim och 30 min :)

Mervi
0

Jag försöker motionera minst 3 gånger i veckan. Oftast blir det fler. Promenerar och cyklar för det mesta.

huldisen
0

Jag går till skolan nån gång i veckan och det är 4 km till skolan. Sen på måndagar brukar jag motion cykla 1 timme ungefär. Och så har jag idrott i skolan 2 gånger i veckan som är 60 minuter varje lektion.

KarolinaNowak
0

Alldeles för lite, tyvärr. Funderar på att börja med något, men vet inte riktigt med vad. Men ute med hunden är jag varje dag, springer dock sällan (utan det kan hon så bra själv).

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Martin
0

#12 Fast det gör mycket att vara ute och gå varje dag också, så det är ju bättre än ingenting :o)

mvh Martin

[Quellii]
0

Vad jag känner mig duktig..! Har gått längre promenader idag än jag brukar och så joggade jag, en liiiten bit iaf ^^ Och så gick jag  en extra promenix från bussen istället för att stanna utanför mig xD

Mandysan
0

Jag rider lektion 1 g/vecka, går eller cyklar till stallet varje dag (har 1.2-1.7 km dit, beror på vilken väg jag tar), skolidrott 2 ggr/vecka och sen när min egna pålla är frisk så rider jag henne 5 dgr/vecka :)

korseett
0

när jag började träna i våras och som fortsatte under sommaren, gick mitt blodtryck ner. Sedan blev jag sjuk och då gick det upp men nu har jag satt igång igen och förhoppningsvis är det på väg ner igen. Jag har som mål att motionera varje dag i 30 minuter. Det är promenader som tar mer än 30 min och så har jag en orbitrek som jag stampar på som omväxling. Stretchar noggrant gör jag alltid annars blir jag som en planka. Saknar ridningen men det får gå ändå

anki1
0

Jag går dagliga promenader

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

KajsaM
0

Varje dag till och från skolan. 30 min

Går med hunden. 10-30 min.

Ute med kompisar och hundar. 1h - 2h

Katter3
0

Rider minst två gånger i veckan.
Går på promenader med familjen.
Cyklar till hästarna i närheten när jag ska fota.

Tycker att jag är lite för lat. :P

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Eva_
0

Försöker träna 2-3 gånger i veckan. Gympa, roddmasking och löpning/skidor.

Turnado
0

Nu har de blivit mycket. cyckel till occh från stallet som fram och tillbaka blir 14 km. så denna vecka kommer jag cyckla 3 ggr. gympa 2 gånger i veckan med skolan. Så rör man på sig lite i stallet.

AnnaFreds
0

Inget alls tyvärr. Jag måste ta tag i det och börja. Men jag tycker att joggning är så tråkigt :/ Vad ska man göra annars?

[Quellii]
0

#22 Promenad ute i skog och mark är så härligt! :) Annars kan du ju träna på gym eller så :)

AnnaFreds
0

Har funderat på att börja på gym men jag har aldrig varit på gym så jag måste prova åka dit någon gång ;)

Martin
0

#22 Långa promenader i raskt tempo och träningsklädd - gärna ihop med någon annan gör att ni dels kan prata lite (svårt om man springer/joggar) och dels är det ofta lite skonsamare mot knän och fötter. Tycker absolut du skall prova det!

Angående gym, så brukar det finnas 1-2 gratis provträningar med instruktör som visar maskiner osv, så det tycker jag att du skall testa!

mvh Martin

[Niike]
0

Mån-fre : Cykla till/hem från bussen ca 1,5 km. Idrott måndag, torsdag.
Lör: Oftast inget
Sön: Fotbollsträning

Soffe
0

Jag motionerar nästan varje dag :)

[Quellii]
0

#27 Vad gör du när du motionerar då? :)

Soffe
0

#28 Jag går härliga promenader i bl.a skogen :)

[Quellii]
0

#29 Låter härligt! :)

sputtnick_plexus
0

Jag rider, spelar fotboll och går till bussen på morgonen.
Ibland när det är jättefint väder & jättebra sparkföre så kan jag fara ut & sparka :)

Sehvrin
0

För tillfället tränar jag två gånger i veckan (har halvvila pga överansträngda ben), men ska förhoppningsvis snart öka till fyra igen. Alla fyra träningsgånger är det kendo som gäller (90 min måndag, onsdag, torsdag och 90-120 min lördag)

Utöver kendon tar jag väl nån prommenad ibland och jag cyklar oftast när jag ska nånstans (fast det räknar jag inte riktigt in i min motion eftersom alternativet oftast är att gå och jag cyklar av ren lathet…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Quellii]
0

Nu får jag väl uppdatera lite.. :)

Tar promenader (ibland med joggingturer) i stort sett varje dag, kanske mer sällan någon gång om jag är sjuk eller så. Mellan 30-60 minuters promenader.

Jag rider 1-2 ggr i veckan och har skolidrotten 1 gång i veckan.

Ellen95
0

Jag rider nästan varje dag. I cirka en timma. Sen är jag ute väldigt mycket i stallet och ute med kaninerna. Så jag kanske motionerar 2-4 timmar per dag.

Alexandra13
0

Nästan varje dag. Det har varit mkt i skolan.. så jag har inte hunnit. Men jag har börjat cykla till stallet lite oftare och rider lite oftare(har precis fått sköthäst) Jag motionerar typ mer än vad jag gjorde innan! :)

Wiizy
0

Går ju 1 km till skolan, sen 1 hem - men det räknas inte nu. :P
sen går jag väl 2 timmar iaf. på 1 dag, då i skog och uppförsbackar (berg/skog/ibland asfalt) :P

På helgerna blir det oftast 3 timmar :P

Tywysoges
0

Just nu har jag precis lagt mig i hårdträning men kan berätta om när jag "tränade" som mest. (inte riktigt träning eftersom det var jobb och nöje på samma gång, bättre kan man inte ha det!)

En vanlig dag snabbmockade jag 12 boxar 2ggr om dagen. Dessutom total rensade ca 2-3 boxar. Fodrade alla hästarna (dvs bar höbalar i mängder). Fodrade alla hundarna (25kg säckar). Ibland fodrade jag även fåren (kanske 5 säckar (25kg) 2ggr om dan). Det var styrketräningen det.

Kondition fick jag också. Hade som mest 4 föl som 2ggr om dagen skulle ha en 30 minuters promenad. Måste tilllägga att jag befann mig i Wales där det är väldigt backigt. Värsta dagen hade vi ett koliksto som skulle promenerad varje 15min varje timme.

Men gisses vad vältränad jag var när jag kom hem. Mina knän har aldrig mått bättre! Åker tillbaka i augusti (ifs bara 2-3veckor) och hoppas det kommer göra nån skillnad.

mammiz
0

Thaiboxning 2ggr i veckan.

Turfaren
0

Tyvärr är det ganska oregelbundet just nu pga att jag under våren delvis har veckopendlat, men det ska det snart vara slut med. Då ska jag förhoppningsvis kunna återgå till att jogga tre gånger i veckan och rida en gång. Dessutom tar jag gärna långa promenader.

Vardagsmotion är något som jag gärna tar vara på. Jag går i stället för att åka buss eller hiss. Ibland går jag runt kvarteret på kafferasten etc.

Mockout är en annan idrott. ;) Jag har många gånger ställt upp åt vänner och lastat hö, skottat dynga, fixat staket eller vad som nu har behövt göras.

sputtnick_plexus
0

Nu har jag träning 2 ggr i veckan. (fotboll) och så har vi match typ 1 gång i veckan :)

wanna-be-thin
0

jag är inte så aktiv som jag önskar att jag vore, och äter ofta för mycket och för onyttigt.. men såhär ser mitt träningsschema ut:

Mån: -

Tis: Idrott i skolan (50min), ev. gym (1h)

Ons: -

Tors: Idrott i skolan (50min), ev. gym (1h)

Fre: Ridning (1h)

Lör & Sön: -

Thorsson
0

Går fram och tillbaka tillskolan, bara det blir 10min varje dag sammanlagt, 50min på promenad till och från skolan på

Måndag - Idrott på evp 80min?  ridningd 40-50min + cykling till och från 1-1½km

Tisdag - Innebandy träning 90min & ridningd 40-50min + cykling till och från 1-1½km

onsdag - idrott 60min & ridningd 40-50min + cykling till och från 1-1½km

torsdag- idrott 60min & innebandy träning 60 min & ridningd 40-50min + cykling till och från 1-1½km

fredag lördag söndag - ridningd 40-50min + cykling till och från 1-1½km

rätt mycket =)

Moonstrike
0

gymmar, ev springer 3 x 30 minuter i veckan
rider 1 timme
skolgympa och lite hundpromenader

ladonna
0

Ingen riktigt motion som får upp pulsen under minst 30 minuter åt gången, tyvärr.

Nu när jag inte har hund längre så blir det ingen motion alls förutom vardags livet, men det räknas inte.

Skulle verkligen vilja motionera, men det blir aldrig av.

L1ll4n
0

Jag motionerar knappt aldrig. Till och från bussen, när jag är ute med hunden, i skolan, idrottslektioner endast typ. Det måste jag verkligen ändra på. Letar efter en sport som är kul just nu (; Annars spelar jag fotboll & rider men har uppehåll med fotbollen och jag har ingen medryttarhäst ><

izvenite
0

just nu motionerar jag ingenting, har varit inne i en skitperiod men annars bruka jag göra det varje dag.

stepupen eller gymma. jag gillar verkligen att känna mig vältränad. det är nice :)

xandor
0

jag gav som nyårslöfte förra nyår att satsa på 10 000 steg/dag - det har funkat över förväntan. Jag är ute ett par timmar varje morgon - fördelen med sjukskrivning - tid! Jag mår otroligt bra av luften och ljuset. Jag har missat kanske högst 20 dagar under det här året. nöjd med mig självTungan ute

Chestnut
0

#47 Låter härligt! :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Eazyy
0

Från bussen (2,3 km) varje dag, promenerar varje dag 3 km också skolidrotten 2 ggr i veckan som är en timma var :)

begin
0

Jag tränar 5-6 dgr i veckan. Powerwalks på morgonen, löpträning plus styrka 3 dgr/v, spinning 2-3 ggr/v.

Brukar även köra lite aerobic..men alltid styrka vid löpträning!

Thorsson
0

tränar ca 6½h i veckan. + sedan ridningen, och promenader.

Rubiinen
0

Har börjat motionera mycket mer nu för att gå ner i vikt. på morgonen innan skolan går jag 50-60min rask takt sen vid 15.30-16.15 går jag en rask promenad sen tränar jag innebandy/basket eller liknannde tre dagar i veckan.

TerriZue
0

Jag motionerar cirka 40 minuter i stort sett varje dag. Enda undantaget är om jag har väldigt mycket att göra så att jag absolut inte hinner (då blir det bara vardagsmotionen, cykla eller gå till jobbet) och de dagar jag styrketränar blir det bara 20 minuters motion. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

siddelina
0

Jag springer 3 gånger i veckan och vardagsmotionerar, dvs. tar cykeln till tåget 1.6 km från där jag bor.

Branneli
0

Stavgång 30 min 5dagar i veckan, just nu…. Nautilus 1gång/vecka. Har/är i en svacka pga sjukdom..därav delvis sjukskriven..hoppas kunna öka på under semestern. Inför hösten !!

Buffaomini
0

tränar 3-4 ggr i veckan. endast kondition. spinning och jogging

MaalinF
0

Cyklar nästan 1 timme varje dag om inte mer. Fäktas 2 gånger i veckan á 2 timmar per träning. Simmar 1km 1 gång i veckan. promenerar ibland :)

fnut
0

Jag går alltid till och från skolan, tar ca 15 minuter att gå dit. Idrott i skolan 2 gånger i veckan och rider gör jag ofta då jag har egen häst. Efter nyår ska jag börja gå ner i vikt och jogga 4-5 gånger i veckan. Ett nyårslöfte liksom. Måste verkligen gå ner i vikt nu!

Branneli
0

Just nu är kroppen inne i ett skov = liggandes i soffan…..orkar vara ur soffan ca 20 minuter….

Annars ; vattengympa 1 pass/vecka

Stavgång 40 min 5  pass/vecka

styrketräning 2-3 ggr/vecka

& så blir det massor av promenader via jobbet…

Maria
0

Jag motionerar nästan inget alls och det borde väl bli ett bra Nyårslöfte. Jag rör mig en del i jobbet men på fritiden så blir det knappast något.

När vi bodde i lägenhet så promenerade vi varje kväll för att komma ut i naturen och det var underbart.

Sedan fyra år tillbaka har vi numera ett litet hus med en liten trädgård och  det är ljuvligt att tillbringa tiden hemma men tyvärr blir det ju inte att man rör sig på samma sätt då.

/Maria

HannaM
0

Just nu tränar jag inte alls, lite promenader då och då. Har ingen ork på grund av blodbrist. Men i vanliga fall tränar jag handboll två gånger i veckan, match en gång och en till två gånger i veckan på gymmet.

marinelady
0

Oj varje dag runt 1½h promenad med hunden, sen går vi (jag och hunden) ut till stallet och medryttarhästen ca 2-3 dagar i veckan och varje runda tur och retur är 5 km, så det kan bli mellan 1-1.5 mil promenad extra i veckan..

Sen rider jag självklart dom gångerna också, har också ett pass på ridskolan varje söndag, sen cyklas det till skolan kanske tre gånger i veckan, har inte fler lektioner än så nämligen..

Så jag inbillar mig att min träning duger för att hålla kroppen igång, så fort snön börjar minska ska det komma in lite mindre löprundor, nu är det blankhalt överallt så det går inte och springa utan att göra sig illa. Men sen väger jag mellan 87-90 kg och är 178cm lång, mina mått är byst 100, midja 88 och höft 102, så vikten är ganska bra fördelad, jag ser inte så fet ut som jag är ;).

wanna-be-thin
0

nu tränar jag gym/friskispass på måndagar, afrikansk dans på tisdagar, gym/friskispass på onsdagar och försöker klämma in ett pass till på söndagen eller annat. cyklar också minst 5km om dagen :)

[Jeremina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min man och vovven går ca 1-2 timmar varje dag och ibland mer. Vi promenerar bara då det är det enda vi klarar av på grund av problem med rörelseapparaten.

Det är mycket bra för min man och hans blodsocker som ligger bra då, han har åldersdiabetes!

lallemum
0

Jag tränar styrketräning 3-4ggr i veckan och simmar en. Detta är rätt heligt, men utöver det kan det variera. Promenader blir det en del, men det är inget jag räknar till träning i den bemärkelsen. Klart det är jättebra att promenera, inte annat med det. Men det gör man liksom hela tiden, så jag drar ingen gräns för när det är vardagsmotion eller just promenad. Det är bara min vardag helt enkelt.

Ibland blir det boxersice, ibland combat, ibland kör jag ett pass på flowing mattan och någongång testar jag annat. Men det är inget jag kör regelbundet.

/Madde

Kaninisen
0

1 timme tennis, 1 timme friskis & svettispass 2 ggr i veckan.
Sedan går jag samanlagt ca 40 min till och från buss & skola varje dag. Så det blir ju lite iaf!