Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 5608 ggr
Zabbio
0

P-piller+klåda=tips?

Ok..lite genant fråga men jag är väl inte ensam om detta… :)

Jag började med P-piller för 9 dagar sen och de senaste 6-8 dagarna har det kliat  ''där nere''… Det känns väl naturligt att kroppen har blivit lite förvirrad av allt östrogen och gestagen som plötslit hoppade in och inte fungerar helt normalt.

Jag ska ju helst vänta 3 månader så att kroppen hinner vänja sig innan jag dömer biverkningar osv, det är ju ganska troligt att det släpper snart när kroppen justerat sig till de nya hormonerna.

Men har någon något tips på lindring? För det är minst sagt jobbigt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tassy]
0

När man börjar äta hormonbaserade piller förändrar sig lätt bakteriefloran i underlivet vilket kan ge problem. Det finns salvor och sånt på apoteket för att neutralisera och återställa.

Eller om du haft otur kan du ha fått svamp helt enkelt. Det ser du lätt genom att kolla efter vita gryniga flytningar. Då finns också medel receptfritt på apoteket. Vanligen är det Pevaryl eller Canesten man letar efter i hyllorna Glad

Zabbio
0

#1 Tack, ska kolla efter det :)

Tror inte att det är svamp, snarare att det blivit ''torrt'' eller så:3

[Tassy]
0

#2 Ja det är mycket möjligt. Det kan hända lite vad som när man börjar med p-piller. Det finns mjukgörande och oljor för underlivet också.

Får du inte bukt med besvären så kontakta den som skrev ut p-pillrena till dig så får du säkert hjälp Glad

Zabbio
0

#3 Ja det ska jag göra i så fall, tänkte bara fråga litehär först. Jag gissar ju att det går över när kroppen vant sig :)

lilla-tussan
0

Jag har haft en sjuk klåda "down there". Bytte p-piller sort. Så jag har använt Biwelen Derma Optima o badda med och sedan smort med Biwelen e-vitaminsalva. Gick bort på ca 10 dgr. HELT.

Zabbio
0

#5 Tack för tipset :)

Jag använde olivolja för att smörja (har varit rek. till kvinnor i klimakteriet som blir lite torra, har jag hört) och lät kroppen vänja sig vid de nya pillerna. Är helt borta nu :)

Svartkatt
0

När det börjar klia där nere så tvättar jag alltid med filmjölk och det fungerar faktiskt, sen istället för att köpa massa dyra oljor för underlivet, så går det minst lika bra med olivolja