Varför dessa magattacker?
Nu är jag så himla ledsen och trött på det här…
Dragit med det i över 2-3 år, dock blivit oftare magattacker senaste året.
Det kommer nästan alltid om kvällarna/nätterna, inte varit med om att få det mitt på dagen.
Upptäcker jag smärtorna och känslorna att en attack i magen är på väg, så försöker jag gå på toa och ja, magen är inte bra om man säger så.
Sedan kan det bli 2-4 besök inom 1-2 tim. Ibland lättar det, ibland tar det fler timmar att vänta ut…
Det är något som min kropp inte mår bra utav, eftersom den stöter ifrån sig det jag har i magsäcken och något så fruktansvärt… med smärtor som jag svimmat av, kallsvettats och knappt kunnat andats utav.
Alltså riktigt intensiv magsmärta som även påverkar mitt psyke rejält.
Smärtan är PRECIS ovanför naveln och ofta är jag svullen där när jag får ont.
Trodde det berodde på ev gluten, laktos eller mjölkprotein/komjölk, men verkar komma lite då och då nu och inte alltid bero på det.
Läkaren jag nämnt det hos misstänkte att smärtorna och symptomerna är liknande gallutlösta smärtor, men jag tvekar på det.
Det är inte i buken jag har ont, utan ovanför själva naveln, i magen.
Behöver verkligen råd och hjälp nu!
Förhoppningsvis någon som är erfaren av det härinne och kan snabbt ge mig svar, då jag just nu kom ut från toan efter en magattack och lugnat sig lite, men långt ifrån "normal" och lugn igen.
Blir att dricka blåbärssoppa nu, ända som hjälper att lugna magen när den blir så trött och slö efter smärtorna.

Verkar ju helt galet. jag har ingen aning om vad det är. Mitt tips är dock att du skriver en dagbok över vad du har ätit, när attacken kommer, hur intensiv den är samt hur länge den sitter i. Sedan går du till läkaren så de får göra en ordentlig utredning.
Jag ringde sjukvårdsupplysningen inatt för att höra mig för lite.
Hon misstänkte ev IBS eller Chrons sjukdom, så skulle beställa tid hos min läkare och kolla upp det.
Det kan vara annan födoämnesallergi också. Jag är själv mycket svår äggallergiker, har kronisk magkatarr och IBS, och vad jag kan relatera till är just allergi med tanke på hur du beskriver smärtorna.
Det trodde jag ocksdå så uteslöt även laktosfri mjölk som jag druckit i över 3 år.. till havredryck, men ändå kommer magsmärtorna av andra varot jag äter.
Ena dagen kan jag äta maträtterna.. andra dagen inte…
Och attackerna kommer ALLTID om nätterna, konstigt nog.. har jag tur så känner jag av dem redan innan jag hunnit somna och kan vara uppe och slippa den jävulska magknip jag annars får om jag vaknar mitt i natten, då man legat och sovit så hårt med smärtorna att man vaknar tillsist svimfärdig pga smärtan och ska ut på toan.
Jag trodde också att det var något liknande med laktos eller så i mitt fall först, men sen insåg jag sent om sider att det var ägg. Jag fick inte heller symptom direkt i samband med maten i början, inte förren allergin blossade upp med full kraft och jag började kräkas, yra och nästan svimma. Då först insåg jag att det inte var min IBS, som jag i åratal skyllde på. Idag kan jag inte gå i närheten av ägg som hanteras, och adrenalinsprutan finns alltid med vart jag än går.
En jobbig men effektiv lösning är att du skriver ner precis allt du äter, går igenom innehållsförteckningarna noga och uppmärksammar det som verkar återkomma. Det kan ju även vara konserveringsmedel eller vad som helst i princip. Skriv även ner klockslag när du börjar äta och när smärtorna kommer.
Det som är så dumt med födoämnesallergi är att man inte kan lita på proverna man tar för att kolla, det kan vara missvisande. Min äggallergi syns inte på prover, men skulle jag äta ett ägg så skulle jag förmodligen dö om jag inte fick akutvård.
Det är bättre att utesluta allergier än att eventuellt ignorera dem och en dag behöva ta ambulansen.
Det som inte riktigt stämmer bara är just att magattackerna kommer alltid på kvällarna och mitt i nätterna, oftast mitt i natten och då jag vaknar av fruktansvärd smärta så jag är halvt avsvimmad och kan inte ens sätta mig på toan.
Har testat mig för komjölk iaf och det är det inte, ägg tål jag också¨, annars borde jag reagerat mycket annorlunda vid vaccinationen i höstas.
Får väl se vad läkaren kan tro om det. Måste göras en större utredning om det då det kan bli illa annars i längden.
Jag tycker att du snarast ska bli ordentligt utredd för så här kan du ju inte ha det. Har du någon möjlighet att söka akut på natten när det kommer? Ibland kan det gå snabbare den vägen än via remiss från vårdcentral.
/Maria
#7 Jo det har ju blivit rätt oroväckande och jag är rädd för vad det kan vara nu :(
Får se hur magen är inatt, just nu är den sisådär, dock inte jätteont men behöver nog gå på toa snart känns det som.
Och ja… ätit allt möjligt idag…
Har ju blodprovs och sjukhusfobi, så därför jag inte åkt in till akuten när jag väl fått mina attacker… för rädd :(
Har du tittat in på mag-tarmsjukdomar ifokus? Kanske de kan identifiera dina problem lite mer?
Jag har haft Colon Irritable under många år. Men sedan jag ändrade på min kost och uteslöt
vitt mjöl och socker
från min diet så blev magen också bra. jag har aldrig besvär numera. Jag kan äta en typ "kanelbulle" en dag utan att det händer något, men skulle jag äta två dagar i rad, då börjar genast magen att krångla.
Inget vitt bröd alltså utan fullkornsbröd.
Försök med detta!
När det är nattetid kan det helt enkelt vara oro för det var det för mig! Men det är bra om de kollar upp dig nu då!
Tack!
Ringde 8.07 till vårdcentralen här idag, men INGA telefontider fanns kvar! Så får pröva i morgon igen…
Låter som jag. IBS och jag har fått Omeprazol 20mg utskrivet och så håller jag mig till så laktosfri kost och fiberfattig kost som möjligt, tar det också lugnt med socker. Min mage är suverän nu mera.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else