Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpaus
Läst 2622 ggr
Maria
2010-03-17 13:45
0

Internet och Hälsa

Vad har ni för funderingar kring Internet och Hälsa?

Det finns ju en väldigt massa för och nackdelar.

/Maria

mongu
2010-03-17 16:19
0

Ja det är både för och nackdelar med allt vi kan läsa och få reda på via internet.

Visst det är jättebra att läsa men man måste va lite försiktig med vad man läser in i olika saker. Det är alldeles för lätt att helt plötsligt tro att man har både den ena och den andra farliga sjukdomen.

Samma så tror jag att man som patient ska va lite ödmjuk med hur man lägger fram det man läser sig till inför sin läkare. Vissa läkare får verkligen rött skynke framför ögonen om patienten kommer och säger att jag har detta eller detta för allt stämmer enl. vad det nu är för sida man varit inne på.

Men samtidigt så menar jag inte att vi bara ska tacka och ta emot allt som läkarna säger heller utan en bra balans mellan patient och läkare och det man läser på internet.

Sen kan man få många tips om hur man ska göra i olika situationer och det är värdefullt.

Men jag tror ändå att vi ska lyssna på våra kroppar. Känns nåt helfel så sök läkare istället för att leta efter liknande symptom på internet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2010-03-17 17:04
0

Jag håller med digGlad Har man minsta tendens till hypokondri så kan det ställa till mer än vad det gör nytta.

Sedan finns det en annan aspekt på datoranvändande och Hälsa och det är att man sitter alldeles för stilla istället för att röra på sig.

Däremot så tror jag att Internet hjälper många sjuka, både fysiskt och psykiskt, att få kontakter med omvärlden och ett större nätverk av vänner.

Så visst finns det mängder med för och nackdelar när det gäller Internet.

/Maria

mongu
2010-03-17 17:55
0

Visst är det så att det är många både för och nackdelar. Jag har fått många fina vänner just genom att va ute på olika forum.

Just det att känna att man är trots allt inte ensam i sitt elände utan det finns kamrater där med. Det är bra.

Sen stillasittande är en stor nackdel. För det gäller att ha sån pli på sig själv att man gör även andra saker. Man måste komma ihåg att ha de fysiska kontakten med människor också.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2010-03-17 20:10
0

För min del innebar internet/hälsa minskad hypokondri. Numera vet jag mycket mer, och jag vet hur lätt man trissar upp sig, så jag har gått från jättedrabbad hypokondriker till att rycka på axlarna åt det mesta. Stresser knappt ens när jag väl är sjuk nu.

Innan höll jag mig mer till läkarböcker, och en bok är en bok, den kan man inte disskutera med.

mongu
2010-03-17 20:21
0

Nej det kan man förstås inte men många sitter o lusläser om olika sjukdomar eller symptom på internet utan att ha nån att diskutera med. Där ökar tron på att man har alla hemskaste sjukdomarna som finns.

Ha en bra dag! Mongu.

[Tassy]
2010-03-17 20:58
0

#5 Absolut. Ville bara vinkla lite från den ljusa sidan också. Glad

[Jeremina]
2010-03-22 17:30
0

Läser man för mycket om sjukdomar och hälsa på internet då kan man tro att man har alla möjliga fel!