Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: motion-och-rörelse
Läst 6850 ggr
Cawolina
0

Har jag lågt eller högt blodtryck?

Jag är orolig att jag har antingen för högt eller lågt blodtryck. Vet ni symptomen på de olika?

Jag har både lågt och högt blodtryck i släkten. Men jag blir snurrig när jag ställer mig upp och när jag tränar blir jag helt plötsligt kallsvettig och tror jag kommer spy/svimma och det känns ungefär som panikångest.

Vet någon vad detta kan vara? Jag kanske äter för lite innan träning?

Maria
0

Blodtrycksfall är inte ovanligt när man ställer sig snabbt upp.

För att veta hur ditt blodtryck är så kan du söka dig till en vårdcentral och kolla upp det.

Det bör tas efter en stunds vila.

/Maria

Cawolina
0

Jag vet det, men jag bor i USA just nu och kan inte riktigt gå till läkare på samma sätt…

Men jag ska ta blodtryck när jag flyttar hem igen om två månader… Det har varit såhär ett tag nu och varje gång det händer är det så himla läskigt!

[Tassy]
0

Det låter som om du är lågtryckare.

Hur känns din puls? Känns det som om du är stressad inombords? Då an det vara högt.

Cawolina
0

#3 hm jag vet inte riktigt - men idag ska jag träna så jag ska verkligen känna efter…
Jag vet itne om jag känner mig stressad inombords - jag tror det är mer så att jag blir stressad av att jag tror att jag ska svimma :P

mongu
0

# 4 Det är viktigt att du har både ätit och druckit ordentligt. Tränar du och inte "matat" kroppen ordentligt så får du mera symptom.

men det låter som du har lågt blodtryck och därför blir du snurrig om du reser dig för fort.

Har du inte några andra tecken ¨på att må dåligt så behöver du inte iväg och kolla dig. Utan testa att dels äta och dricka ordentligt, inte bara om och när du tränar utan alltid. Va noga med att inte bara rusa upp utan låt kroppen hinna med i svängarna.

Vet inte om du är en lång och smal tjej men jag är inte förvånad om du är det.

Så för mig låter det inte alarmerande utan mera som att du dels bör tänka på din kost att du får i dig det du ska. Men också att du inte rusar iväg utan låter kroppen hinna med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cawolina
0

#5 Jag är 170 cm och jag har gått ner från 90 till 74 kilo. Jag antar att det är för att jag bantar som jag fått lågt blodtryck. Jag har aldrig haft högt blodtryck och nu tänker jag på att inte få i mig för mycket salt eller fett så det hade förvånat mig om jag hade för högt.

När jag flyttar hem till sverige igen ska jag kolla mitt blodtryck - även fast det inte är akut så är det viktigt att veta så att jag kan göra något åt det.:)

Jag ska nog börja dricka proteindryck eller något liknande innan träning…

Betty
0

#6 du ska väl äta ngt med kolhydrater innan träning. Proteindryck ska du ta direkt efter träning för att hindra att musklerna bryts ner.

Cawolina
0

#7 Ja just det ja! Okej :)

[Tassy]
0

#6 Oj, din kropp är nog helt enkelt väldigt utmattad efter en sådan pers. Det kan ta lång tid för kroppen att vänja sig vid sin nya vikt. Nyttig mat med bra energi är väldigt viktigt för dig nu så du inte får väldigt kraftiga sug efter snabb energi - socker. Då ä rdet risk för jojobantning. Så ät gott och nyttigt och drick mycket så kroppen orkar med. Glöm heller inte att vila ordentligt emellanåt.

Oroa dig inte för blodtrycket, det är inte det som spökar, du har med all säkerhet lågt tryck som är bra.

[Tassy]
0

Inne på viktminskning iFokus har de förresten en del recept på smoothies och liknande. Jag tror det skulle passa dig pra med en sådan innan då tränar, och som nämnts få i dig proteiner efteråt. Glad

Cawolina
0

#9 Jag antog det, att min kropp har ju helt ställt om sig nu efter att varit överviktig största delen av mitt liv. Jag försöker verkligen få i mig det jag behöver t.ex tillräckligt med protein och inte för mycket salt…

#10 Jag ska kolla in olika recept, det är en väldigt bra idé! Jag vill ju inte äta ett mål innan träning så en smoothie hade ju varit perfekt! :D
Det är så irriterande att jag får avbryta träningen jämt för att jag blir snurrig! Men det ska nog ordna sig :)

[Tassy]
0

#11 Jag har själv gjort en liknande viktresa för ett år sedan, nu först är min kropp på topp igen fullt ut så jag orkar med.

Nej mat i magen precis innan träning är inte så kul, då får man lätt  massa magknip och är ju slö när kroppen spjälkar maten, så ett mål någon timme innan, sen en smoothie innan du kör igång, och proteiner efteråt.

[Jeremina]
0

Låter som lågt hellre än högt.