Eviga ryggproblem
Jag känner för att gnälla lite.
Jag har haft problem med ryggen hela mitt vuxna liv. Ända sedan jag på skolgympan vid 18 års ålder, skulle springa efter / hoppa efter en frisbee och fick en sträckning. I efterhand har jag förstått att jag nog skadade disken då.
Fick ett diskbråck vid 30 år. Det läktes utan operation, men jag hade ont länge, i ca 5 år, innan det slutade smärta av och till och ge muskelkramper.
Men jag har inte så stor kapacitet för ansträngningar. Jag kan få rejält ont och bli stel av en eftermiddag i skogen, när man plockar svamp. Det ständiga böjandet ned efter de små kantarellerna frestar på. Jag står ut med det, för jag älskar svampplockning.
Det jag har svårast att stå ut med, är bristen på frihet och flexibilitet. Att jag inte kan göra grejer spontant. utan hela tiden måste tänka på: Vad händer imorgon när jag gjort detta, hur kommer det att påverka mig?
Och jag blir alltid sämre vintertid, pga kylan. Kan mota den en del genom en yllegördel jag kör med, den håller musklerna varma.
Igår gjorde jag en grej som måhända var lite dum. Fick ett ryck och började skotta bort snön från balkongen. Det är det där suget efter att städa bort vintern som infinner sig… Jag har ju ingen skyffel, så jag tog sopskyffel och skottade ner i en hink, som jag fyllde gång på gång och tömde i badkaret (!). Man tager vad man haver!
Idag, får jag sota för det. Ont ont ont i korsryggen.
Vad jag är less på detta.
Jag kan inte heller gå på som jag vill, när det gäller samlivet med särbon. Tar jag i för mycket, kan jag få ont av det också. Blä.
Detta gäller oavsett hur vältränad eller otränad jag är. Jag kan vara i superform, men efter en eftermiddag i skogen med svampplockning kan jag ha ont efteråt i alla fall.
Tröttsamt.
Har du röntgat ryggen så du vet att allt är ok med kotorna?
Jag gick i många år med ryggproblem som ofta resulterade i sjukskrivningar. Röntgades på alla möjliga sätt, men det var inga fel, bara att träna ryggen, sas det!
Men så fick jag tips om en kiropraktor, och när han hade tittat på mina röntgenundersökningar så såg han felet direkt, en kota var sned och lite vriden och det var den som orsakade mitt besvär.
Och efter en massa besök hos honom så är jag nu helt ok i ryggen!
Och hans tips när det gällde smärta i ryggen, som jag provade under tiden, var att kyla ner det smärtande stället. Kylklampar var lagom att stoppa innanför byxlinningen, 5-10 min.
Köpte även en "vetepåse" som man kan använda både till kyla och värme. Kylde den i frysen och vill man ha värme så stoppar man den i micron.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Har gjort en magnetröntgen 1995 där diskbråcket syntes tydligt. Ingen sa något om kotorna.
Min ortoped, som remitterade mig till MR, var nog den som kom närmast det hela, när han sa att Moder natur inte varit snäll mot mig. I min svank, där man ska ha en svag böj, där är jag rak. Lite längre upp på ryggraden där man ska vara rak, där hade jag en liten knix. Jag skulle få leva med detta. En sjukgymnast som jag träffade vintern 2007 när jag inte klarade av mitt dåvarande skogsröjarjobb längre, konstaterade också att ryggen var lätt sned just vid det gamla skadestället.
Ortopeden sa att det var god prognos, jag skulle slippa operation och jag skulle troligen vara helt arbetsför resten av mitt liv. Men jag skulle få lov att undvika tunga lyft, ensidig belastning och vridna arbetsställningar. Hur rätt har han inte fått. Så fort jag gjort något av detta - då har jag fått ont.
Långa perioder har jag varit helt besvärsfri. Såpass att jag nästan glömmer att jag haft ryggproblem. Så kommer en vända igen. Men jag har faktiskt aldrig varit sjukskriven för det, utom perioden med skogsjobbet. Det fick jag lämna till slut, hittade turligt nog det jobb jag har idag.
Tror det varit extra jävligt denna vinter eftersom den varit så kall.
Vi verkar ha samma stuk på ryggraden du och jag 
Och att jobba i skogen med dålig rygg, det vet jag hur det är, så jag förstår att du fick ge upp.
Pröva med kyla nån gång när du får ont så får du se om det hjälper!
Ryggont är ett elände!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!