Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4659 ggr
miaa-80
0

Spänningshuvudvärk, tips??

Hej! Lider av kronisk spänningshuvudvärk sen ett flertal år tillbaka.. Kronisk innebär att den håller i sig i månader eller helt enkelt ligger där konstant. I mitt fall är det de sistnämnda. Ett ständigt tryck runt hela huvudet, ömmande punkter främst baktill på huvudet men även vid tinningarna. Jag är jämt spänd, stressad eller har ångest o antar att det är detta som gett upphov till huvudvärken. Har provat akupunktur nyligen men hjälpte inte nämnvärt, huvudvärkstabletter har jag skippat helt då det endast tar bort eller dämpar symptomen tillfälligt.. Varma bad hjälper ibland, frisk luft, avspänning men i de stora hela hjälper ingenting.. Gråter Tar gärna emot tips!

Maria
0

Spikmatta kan göra underverk för en del människorGlad

/Maria

Halvdansken
0

En kiropraktor kan göra underverk för en del människorGlad

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
0

Kolla tändernaGlad

Halice
0

Jag har ofta spänningshuvudvärk - dock inte kronisk som håller i sig så länge. Känner med dig.

Det som faktist hjälper mig är att träna. bland annat ryggmusklerna/nacken och sedan vara noga med att stretcha just nacken och ryggen men även att varva ned ordentligt efteråt.

Kan vara ett tips. kanske kan hjälpa.

miaa-80
0

Ja absolut träning hjälper mycket, känns helt underbart medan ja tränar, tänker ingenting på huvudet utan fokuserar helt på passet Glad Sedan är jag noga med stretching eftersom jag är så spänd. Däremot har jag kanske inte några bra övningar just för rygg/nacke måste jag erkänna. Det borde jag kanske kolla upp, tack!

Halice
0

Att ligga på mage och göra rygglyft är bra! Eller kissande hunden och sträcka armen.  kolla http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/583

miaa-80
0

Ja den vet ja ju förstås! Att ja inte tänkt på den, körde den ofta förr när ja tränade hemma men inte sen ja började på gym. Däremot kissande hunden måste ja kolla upp, ler. Lät ju riktigt spännande Flört

Halvdansken
0

Men gå först till en kiropraktor eller naprapat så att de får rätta upp på dig. Jag vet precis hur du har det eftersom jag hade huvudvärk i 15 år innan jag kom till rätt person.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

miaa-80
0

Ok tack, ska kolla upp kiropraktor. Försöka få tips på nån bra här i stan

Svartkatt
0

Jag simmar för att få bort min huvudvärk, jag är så spänd i axlar och nacke, men efter att jag har simmat så känns det helt underbart :)

miaa-80
0

Nu har jag fått ganska många tipsGlad men kom på att jag själv kanske kan dela med mig av det Jag testat och funnit bra:

¤ Ett långt varmt örtbad tex Melissa Valerian Herbal Bath från Dresdner Essenz som gör dig trött & avspänd. sen bara krypa ner under ett varmt täcke!

¤ Avspänning till skiva (vara här och nu)

¤ Frisk luft & positiva tankar

Men det är ju en sak att dämpa eller bli av med värken tillfälligt, en annan att få bort den för gott.. Det finns ju alltid en orsak till problemet och det är ju det man bör komma tillrätta med. Kan vara allt från stress, för höga krav, ångest, dålig sömn mm.

Shakti
0

Kanske har du magnesiumbrist?

"Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet."

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

HannaM
0

Bettskena om det är så att du ligger och biter ihop på natten, det gör jag och det får jag väldiga spänningar i nacke och käkmuskulatur av. Sen är massage underbart.