Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 7679 ggr
Maria
0

Vinterkräksjukan på gång...

Har ni några tips nu när media som vanligt skrämmer upp alla om vinterkräksjukan?

Vitpepparkorn och god handhygien är det enda jag vet.

Dessutom ska man INTE ta sig till sjukhus eller vårdcentral om det inte är absolut nödvändigt för att undvika att smitta andra.

Kräksjukan är obehaglig, kommer snabbt och försvinner tack och lov ganska snabbt också men däremot kan man bli väldigt trött och matt efter denna pärs.

/Maria

Morken
0

Jag ger inte mycket för tips om att äta vitpepparkorn. Nu läste jag inte artikeln i AB, men såg en rubrik om att någon inte haft sjukan pga att hon ätit dessa korn. Jag har aldrig haft denna sjuka och inte gjort något för att förebygga den. Tror att den kommer som ett brev på posten vilket som. Den sprids väl genom luften så det hjälper nog inte med den goda handhygienen heller. Tror jag.

Maria
0

Här kommer en länk med bra information.

Vinterkräksjukan

/Maria

Maria
0

#1 Vinterkräksjukan (calicivirus) är inte en luftburen smitta utan en "aerosolsmitta" vilket betyder att man smittas av mikroskopiska droppar från någon som är sjuk och kräks och dessa är oerhört smittsamma vilket gör att handhygien är främsta vapnet. Det sprids ofta i en rasande fart och kan slå ut hela skolor, arbetsplatser sjukhus med mera.

Jag minns när jag arbetade på avdelning på ett sjukhus en helg och patienterna var så sjuka och personalen droppade av också. Vi arbetade i plastförkläde och gummistövlar hela helgen. Det var fruktansvärt.

Sedan kom förstås kräkningarna som beställning på måndag och tacken för helgen blev en karensdagSkrikandes

/Maria

HannaM
0

Mitt största och bästa tips, var hemma tillräckligt länge!! Inte iväg till skola och dagis och arbetsplats förrän efter två kräkfria dagar. För min del får man gärna hålla syskon till smittade barn hemma också eftersom dom med största sannolikhet själva bär på skiten och kommer bli sjuka inom kort.

Annars, alltid tvätta händer ordentligt. Handsprit. Vara noga med att skölja grönsaker och liknande som ligger öppet i affär. I den mån det går så försöker jag undvika offentliga toaletter, dvs jag försöker planera besök i stan och så så att jag minskar risken att bli toanödig där genom att inte dricka precis innan jag åker och sådär.

Använda vantar när man åker i kollektivtrafiken och håller i sig och tar på massa ställen där andra varit. Behåller gärna vantarna på när jag öppnar ytterdörrar i butiker och sånt.

[Tassy]
0

Mitt bästa tips på just vinterkräksjukan är provivas nyponsoppa, hjälper snabbt som attan att få magen i form igen om man råkar bli sjuk. Man blir inte frisk som så på den, men för min (och min familjs) del har vi alltid slutat kräkas då vi fått i oss av soppan.

Annars är det god hygien som gäller.

#3 Hihihi, vardagsmat om man jobbar på smittskyddsavdelning, fast vi hade hårdare restriktioner. Inte så mysigt att känna sig som en plastkasse mitt i stekheta sommaren! Obestämd urk!

Maria
0

#5 Nä fy vad hemskt

/Maria

RuiXue
0

Har inte haft någon form av kräksjuka sen 1992 eller om det var 1993 trots att jag vart nära folk som haft vinterkräkan eller familjemedlemmar som ligger hemma många gånger under årenFörvånad

Har kräkts mindre än 20 gånger under åren sen min senaste kräksjuka, men då av andra orsaker (åksjuka tex.)

Ändå åker jag kollektivt till och från jobbet sen över 2 år tillbaka. Så det är nästan konstigt att jag inte haft fler virus eller andra infektionssjukdomar!

Jennie

Bergspuman
0

Har aldrig haft kräksjuka i hela mitt liv.

Börjar misstänka att det är någon slags immunitet.

Kräkts av andra anledningar - visst. T ex matförgiftning, eller en gång när jag hade grymma menssmärtor.

Men det där som beskrivs med kaskadliknande kräkningar - aldrig. Så det vet jag inte vad det är…

Maria
0

#8 Det ska du vara glad för. Det är som en "nära dödenupplevelse"Flört

/Maria

[SarahOhrn]
0

Vissa är ju typ immuna mot viruset och andra inte. Jag antar att jag inte är helt immun men jag har haft det två gånger på 8 år. För 8 år sen hade jag det två helger efter varann och sen hade jag det förra året efter jul. När jag åkt tåg och ätit på burger king (behövr jag säga att jag aldrig mer ätit, eller kommer äta burger king)… Jag vet i och för sig inte om det va vinterkräk men efter förra året är jag rätt säker, så kass som jag va då. Men det är konstigt att jag inte blivit sjuk fler år ändå då med tanke på att jag pluggat och så…

Annars blir jag SÄLLAN sjuk. Får magsjuka kanske precis vart 5-7:e år… Feber hade jag senast när jag var 12 tror jag… Är 23 nu!

Bergspuman
0

#9 Har förstått att det är bland det vidrigaste som finns att gå igenom. Och att den immunitet man får efter genomgången kräkis, är kortvarig, och att man kan få det flera gånger?

Men tipset som någon skrev, att inte hålla sig i ledstängerna på bussar och t-banan med bara händer, är bra!

Sedan måste man tvätta händerna ofta och undvika att peta sig i munnen ögonen och näsan med händerna.

Mormors gamla tips att lägga toapapper över ringen på en offentlig toalett, går nog också hem när det gäller magsjukor…

RuiXue
0

Har inte haft kräksjuka sen tidigt 90-tal så jag räknar mig som immun mot det. Dock hade jag ett par kaskadliknande kräkningar en natt i mars förra året, men sen blev det inget mer så det var nog snarare en reaktion på en uttröttande helg! Hade precis vart på turistmässan i Göteborg och sen rest 400km från mina föräldrar ner till till Köpenhamn dagen efter mässan, och det var natten efter hemkomsten som jag blev dålig.

Jennie

Kaninisen
0

#4 Jag läste på aftonbladet (om jag inte minns helt fel) att handsprit inte funkar på kräksjuke-bakteriena. Det var något med att svininfluense-bakterier/viruset har något skal som försörs av handsprit, men kräksjuke-bakterierna har inte det… Blev lite flum där, ska se om jag hittar artikeln!

[SarahOhrn]
0

#13 Har läst samma sak..

RuiXue
0

Flytande tvål och vatten är det som biter bäst på kräksjukeviruset vad gäller handtvätt, sen kan man avsluta med handsprit om man så önskar, men BARA handsprit fungerar inte så bra som tvål och vatten mot kräksjukan.

Jennie