Onormal trötthet
Senaste veckorna har jag känt av en trötthet på fredagen och lördagen som tagit låååång tid att vila bort.
Jag jobbar heltid och pendlar 3 timmar om dagen. Visst är det jobbigt, men inte nog för att motivera att jag t ex förra helgen sovit totalt 14 timmar totalt från fredag natt till lördagen, och den här helgen 13 timmar!
För ca 1 år sedan blev jag diagnosticerad med järnbrist (värdet låg på 5 och det ska vara 12 eller något sånt där) och jag började äta Hemofer, tog maxdos - 3 tabletter om dagen. Har inte följt upp järnvärdet med återkontroll hos VC, så jag vet inte om det rättat upp sig.
Men senaste veckan har jag dragit ner dosen från 3 tabletter om dagen, som är max, till 2 tabletter om dagen. Kan det verkligen vara det som spökar?
För den här grymma tröttheten och överdrivna sömnbehovet - det är symtom jag känner igen från förra året, innan jag började käka Hemofer. Plus kraftlösheten. Nu är klockan kvart över 4, jag har ännu inte klätt på mig. Åt frukost halv ett. Har i stort sett bara legat i sängen idag.
Har ingen förkylning på gång.
Jag ska normalt sett behöva bara en 9-10 timmars sömn från fredagen när jag sover ut efter arbetsveckan.
Inte heller har jag behövt jobba mer än vanligt senaste veckorna, tvärtom kunnat gå lite tidigare 2 dagar den här veckan.
Den här tröttheten oroar mig.
Vad bör jag göra?
Precis som du säger så låter det väldigt märkligt att du skulle reagera så snabbt på minskningen av järntabletterna och du har ju dessutom inte slutat med dem.
Jag vet inte om det är någon tröst men jag upplever att alla runtomkring mig säger att de är sååå trötta. Min man har t.ex sovit mycket mer än vanligt de sista veckorna.
Kan det ha med den ovanligt långa vintern att göra? Brist på sol och dagsljus? Många blir ju väldigt trötta just på våren.
Annars är det väl kanske dags att följa upp ditt järnvärde och samtidigt ta lite andra prover. Har du gått upp eller ner i vikt? Jag tänker på att man kan bli väldigt trött om ämnesomsättningen rubbas också.
/Maria

Att vändningen skulle komma så fort när du minskade på tabletterna låter konstigt. För du har ju inte slutat helt med dom.
Vad kom det sig att du aldrig kollade upp ditt värde förra året? Ville inte din läkare att du skulle göra det? Låter konstigt tycker jag.
Tror också att vintern är en sån tid då vi blir trötta och i år har det varit och är en lång vinter som tar på oss alla.
Jag tycker du ska kolla med din läkare och få ta lite prover. Att själv greja med järntabletter är inte så jättebra.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kanske börjar allt strul som varit på ditt jobb(?) att komma ikapp?
Verkar vara något som går just nu. Både jag, mina kollegor och min man går runt som ett gäng zombier den senaste tiden. I mitt fall kan det vara den konstaterade B12 bristen som spökar lite- borde kanske ta min månadsdos av Behepan snart
Plus att jag sovit dåligt sen december på grund av värk.
Men inget kaffe i världen kan få mig och mina kollegor att gäspa mindre just nu! Så det kan nog mycket väl vara den långa vintern.
Jennie