Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4090 ggr
Mainebusters
2010-02-22 04:36
0

Cp och efterbliven..

Jag irriterar mig otroligt på dem som använder orden cp och efterbliven hur som helst i texter.

Visst kan man bli arg och irriterad på folk ibland, men dessa ord används i onödan.

Maria
2010-02-22 08:27
0

Håller med dig. Det är helt oacceptabelt.

Det visar bara brist på kunskap, respekt och en stor dumhet hos den som skriver.

/Maria

Mainebusters
2010-02-22 12:01
0

Ja, precis. "Min tv är cp idag" hur tänker man då? Jag kanske överreagerar, men… Obestämd

[Tassy]
2010-02-22 17:59
0

Jag håller absolut med, om man promt måste säga något (som jag Oskyldig) så finns bättre ord att tillgå, tv:n till exempel får heta dumburk eller liknande. Sjukdomar/handikapp ska inte användas som skällsord.

[SvenA]
2010-02-22 18:12
0

Tyvärr har CP använts som skällsord väldigt länge och det verkar inte att gå att få bortheller

Jag skulle ta bort inlägg med det som skällsord om jag såg det

Det visar på icke respekt för de som är drabbade av det

Mainebusters
2010-02-22 18:26
0

#4  Ja, det vore bra, en markering om att det inte vore tillåtet, och redigering av inlägget. Men det är ju upp till sajtvärdarna..

[Tassy]
2010-02-22 18:29
0

Har dessa ord missbrukats någonstans häromkring? Tänkte bara ifall något har missats som bör korrigeras?

Maria
2010-02-22 18:34
0

Jag blev också fundersam om det har hänt här på Hälsa bland annat?

/Maria

[SvenA]
2010-02-22 21:19
0

Jag har inte sätt det här på i fokus men på andra forum tyvärr

Att annvända det som skällsordvisar på en stor okunskap om vad det verkligen är för något

Det är faktiskt väldigt vanligt att folk inte vet vad vissa funktionshinder är för något

Det finns alldeles för mycket fördommar om funktionshindrade personer i dagens samhälle

och då särskilt bland så kallade högutbildade personer

Branneli
2010-02-22 21:50
0

Det handlar om okunskap, tror jag.

Om folk i allmänhet visste vad de använder

för begrepp, så skulle de sluta.

Massmedia & vi kan dela med oss av kunskapen, för att förhindra.

Mainebusters
2010-02-22 21:51
0

#7  Jag har sett det på en sajt, men inte här.. tog upp det här eftersom det hör till hälsa på ett sätt..

[SvenA]
2010-02-23 09:15
0

Varje gång man hör att det används på ett medsättande sätt ska man verkligen tala om vad det igentligen är

Tyvärr är det alldeles för lite information om vad olika funktionshinder verkligen beror på

och hur man kan leva ett bra liv med ett funktionshinder bara man får den hjälpen som vissa behöver av praktisk art exempelvis ledsagare/ personlig assistans

Mainebusters
2010-02-23 09:18
0

Folk vet vad cp är, men det är ett behändigt ord att använda då något är käpprätt åt skogen.. Eller krånglar rättare sagt. Om datorn krånglar, ja, då är den cp.. men som sagt, folk vet vad cp är.

[SvenA]
2010-02-23 09:24
0

Allt för många vet inte vad det är igentligen

Mainebusters
2010-02-23 09:29
0

Nej, men man kan heller inte veta vad alla funktionshinder är. Cp vet nog de flesta vad det är, det är bland de första "skällsorden" barn lär sig. Damp används också som skällsord.

När min dotter var liten, så satte jag henne med mig och vi tittade på dokumentärer om olika funktionshinder. Jag ville att hon skulle veta hur olika sjukdomar påverkar folks liv. Det är en bra sak att göra faktiskt.. låta dem få se hur det är i verkligheten.

Sehvrin
2010-02-24 18:00
0

Cp kan jag förstå att man inte ska använda då det är ett medicinskttillstånd. Men är "efterbliven" så farligt att använda (så länge man inte använder det till en handikappad person)? För "efterbliven" är väl inget medicinskt tilllstånd? (om det är det tycker jag att det också är fel att använda)

Jag tycker visserligen inte att man ska använda skällsord på forum, oavsett var de härstammar ifrån.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Mainebusters
2010-02-24 19:13
0

Jag tycker att det är detsamma, man använder det inte i forum, eller till någon annan heller.

Efterbliven är för mig samma som utvecklingstörd, och det är ett medicinskt tillstånd. Fast efterbliven låter otroligt fult.

RuiXue
2010-02-25 20:58
0

Jag kan väl ibland säga att jag får damp på något, speciellt försenade tåg (blir otroligt stressad och rastlös ibland när jag bara står fast på en station, speciellt om det är på väg till jobbet). Men har slutat använda ordet nästan helt. Sen flera år tillbaka säger jag inte ens negerboll om chokladbollar.

Men samtigt som det är tråkigt att olika tillstånd används som skällsord så behöver det inte alltid vara ett skällsord utan helt enkelt ett enkelt sätt att beskriva något.

Det som finns på t-shirts på marknader tåls också att tänka på "Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök"

Jennie

Maria
2010-02-25 21:10
0

Jag har också sett dessa T-shirts och tycker det är en urfånig jämförelse. Varför vi inte använder ordet neger är för att de uppfattas som ett skällsord och är nedvärderande.

Färgerna svart och vit är det väl ingen som höjer på ögonbrynet över.

Även om man inte använder vissa ord som just skällsord så kan det vara lika illa att andvända olika funktioneshinder till att beskriva andra saker.

Var neger kommer in i sammanhanget förstår jag inte riktigt.

/Maria

Mainebusters
2010-02-25 21:12
0

Negerboll är en negerboll.. den rullar jag själv hemma. Chokladbollar köper man på affären. Enligt mig alltså! Flört

Och om man säger att man själv får damp då är det ju ett tillstånd som man själv befinner sig i, så det anser jag inte är lika illa.

RuiXue
2010-02-25 21:16
0

Men det är just det som är poängen. Ordet neger är nedvärderande så folk använder det inte som regel. Men många säger ändå negerboll om just chokladbollar. På sätt och vis är det lite samma sak som att säga att ens dator cpar sig istället för att säga att datorn inte fungerar som den ska. Själv säger jag att datorn har problem, en mörkhyad person och chokladboll, men känner många som använder både neger och andra skällsord regelbundetSkrikandes

Jennie

Mainebusters
2010-02-25 21:23
0

Nja där håller jag inte med dig.. Negerbollar har det alltid hetat tills någon fått för sig att det är rasistiskt. Då kan man döpa om svartpeppar till mörkpeppar istället också. Glad

Maria
2010-02-25 21:28
0

Fast svart är inget skällsordFlört

Jag kan hålla med om att vissa saker går till överdrift men det är ändå den som blir utsatt som kan bedöma om det känns nedvärderande eller inte.

/Maria

Mainebusters
2010-02-25 21:39
0

Jag tycker då inte att svart/svarting låter fint.. Han eller hon är svart. Är en svarting. Nej usch, mörkhyad låter bättre då.

Ja jag tycker finska pinnar är nedvärderande. Men det kanske jag är ensam om.

RuiXue
2010-02-25 22:00
0

Svart låter helt klart inte fint när man pratar om en person, för pratar man om personer så blir svart väldigt lätt ett skällsord både i sig självt och "svartskalle". Däremot annat som rent faktiskt är svart, går ju inte att säga att det är annat än svart. Men mig veterligen så finns inga svarta människor. Även de allra mest mörkhyade personer ifrån Afrika är ändå bara mörkt brunhyade och således är även de bara mörkhyade.

Men tillbaka till ämnet så brukar jag inte ens vilja använda ordet CP ens om en person som rent faktiskt har den skadan. Visst, när man var ung och dum så använde man ju ordet CP rätt så frekvent, men på senare tid så faller alla handikapp varesig det är CP skada eller en utvecklingsstörning under kategorin Funktionshinder i mina ögon.

Skulle aldrig falla mig in att göra narr av någon eller använda ett funktionshinder som skällsord, och så har det vart för mig sen tonåren någongång. Faktum är att jag har en kusin som har schitzofreni (eller hur skam det nu stavas) och det är allt annat än kul för hans föräldrar, bror och alla andra i släkten. Även schitzofreni faller in under funktionshinder i mina ögon då det förhindrar personen i fråga att leva ett fullt normalt liv. Min kusin har helt gått in i sin egen lilla värld och vill knappt ens träffa sina föräldrar längre.

Jennie

siberlina
2010-02-25 22:07
0

ja   det  är  tarvligt   att använda  cp   som skälllsord…jag  har  känt endel    människor    som har  cp  skador    och  dom    är     så  gulliga och  fina.

RuiXue
2010-02-25 22:54
0

Det är som de säger på TV4 Fakta i en program trailer: En bra hjärna, det är kroppen som inte riktigt gör som man vill.

Jennie