Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allergier
Läst 3412 ggr
Maria
0

Bot mot jordnötsallergi

Här kommer lite positiv läsning för alla er med jordnötsallergi.

Läs

/Maria

[Tassy]
0

Det verkar bygga på samma princip som björkvaccinationen?

Mainebusters
0

När man läser kan man ju tro att jordnöten är en nöt.. Min dotter har nötallergi, men tål jordnötter, då det är en baljväxt. Så man ska inte blanda ihop nötallergi med jordnötsallergi.

Mainebusters
0

Och sedan skulle jag aldrig ge henne nötter i någon som helst dos, då hon har svår allergi. Att utsätta någon som är väldigt allergisk för det, tycker jag är urbota dumt. Men det är ju upp till var och en..

[Tassy]
0

Det kräver ju förstås enorma säkerhetsregler för en sådan grej, då just nötter/jordnötter är bland de farligaste allergierna med tanke på hur lite som kan krävas för en chock.

Maria
0

Fast nu står det ju klart och tydligt i artikeln att detta är inget man ska testa hemma utan man ska vara under medicins bevakning.

/Maria

Mainebusters
0

Nej, självklart ska det inte testas hemma, men jag skulle ändå inte göra det. Varför riskera att barnet blir dåligt, även om mediciner finns i närheten? Jag vet hur dåligt hon kan bli, och jag skulle ändå inte göra det i läkares närvaro. Man kan leva gott utan nötter!

Men jag dömer absolut inte de som testar detta, det är ju som sagt upp till var och en.

Maria
0

Jag hade nog testat om man nu ska väga fördelar mot nackdelar.

Visst kan man leva gott utan nötter men den rädslan att få i sig det av misstag av olika anledningar som oriktigt deklarerade matvaror på exempelvis restauranger med mera skulle ju göra att jag skulle vara livrädd varje dag hela livet.

/Maria

[Tassy]
0

#7 Absolut, jag är helt enig med dig. Har själv svår äggallergi och får oroa mig ständigt över maten. Kunde jag bli kvitt den skulle jag inte ens blika för att prova, även om jag säkerligen hade varit rädd.

Mainebusters
0

Ja, som vuxen kan man ju bestämma själv! Men jag skulle inte riskera barns hälsa, de kan bestämma själva när de är myndiga och tar eget ansvar. Så länge jag har ansvaret för henne, så utsätter jag inte henne för några risker.

Vad gäller andra allergier som pollen, det ger ju inte alls samma reaktion, så där skulle jag kunna tänka mig att testa bot. Både på mig själv och dottern, om hon skulle gå med på det.

[Tassy]
0

#9 Ja absolut, det låter klokt. Jag skulle ha gjort likadant som förälder troligen.

Mainebusters
0

Ja, när de får andnöd och nässelutslag över hela kroppen med klåda och kräkningar, lider man med dem. Och ska man sedan ge det de är allergiska mot, som framkallar detta? Nee.. För även om det finns medicin tillgängligt så är det ändå en otäck upplevelse för den allergiske..

[Tassy]
0

#11 Usha ja! Jag förstår så väl vad du menar.