Halsfluss
Haft lite ont i halsen sen igår. Idag är det något värre, och när jag tittade efter så nog skam hade jag vita fläckar på mandlarna
Låter det vara osagt om det är bakterie eller virus, men halsfluss är det med all sannolikhet! Var halsflussbarn så känner till det allt för väl. Men men, så länge det inte gör för ont så låter jag det vara. Går redan på starka antiinflammatoriska värktabletter för magen så de tar bort en del av halsontet också. Bara så irriterande att få halsfluss när jag precis börjat jobba igen efter en lång sjukskrivning, och jag jobbar bara 50% nu. Tänker inte låta halsen hålla mig hemma! 
Ska till en gynekolog för min mage imorgon och har telefonkontakt med min vanliga läkare på onsdag så ska nämna det här för min läkare på onsdag. Får se vad och om han gör något åt det.
Vet med mig att jag kan få öroninflammation i samband med virusbaserad halsfluss (har hänt båda gångerna jag haft virus halsfluss) så en kur antibiotika brukar det kunna bli oavsett typ av halsfluss
Snälla säg att jag slipper öroninflammation nu!
Jennie
Dessvärre smittar ju halsfluss så du bör tänka om och stanna hemma tills du slutat smitta. Förstår att det är frustrerande dock.
Smittar jag så har jag redan smittat folk eftersom jag var på jobbet idag. Men vi arbetar inte så nära varandra på jobbet så det går nog.
Jennie
Halsfluss smittar väl bara vid intima kontakter? Eller är jag ute och cyklar nu.. när jag haft det tidigare så har jag jobbat som vanligt, med penicillinkur. Ingen läkare har någonsin sagt att man ska vara hemma..
Men det verkar vara en mindre epidemi med halsfluss nu.. har två hemma med ont i halsen, så vi får se om det blir fluss här med. 

Man bör behandla halsfluss. Jag fick en kronisk njursjukdom av halsfluss. Och då har jag bara haft halsfluss en enda gång i mitt liv…
#4 Visst måste man behandla den! Tråkigt nog så får man alltid det billigaste alternativet först, kåvepenin. Kanske fungerar på många, men inte på mig.. då blir det alltid en annan kur efteråt, och magen pajar totalt.
Hej alle sammans. Jag har kronisk halsfluss. Mina mandlar är mega stora så jag märker oftast inte av det… Så fort ja får ont i halsen svulnar den upp. Men ja kan inte äta antibiotika för det, då skulle ja bli enmun mot dess hjälp på några månader. Jag tror jag har gått igenom alla pencelin och antibiotika sorter som finns, det hjälper för stunden men den kommer tillbaka någon vecka efter behandlingens slut. Dem vill inte häller ta bort mina mandlar, då ja redan haft lungeflamation 2-3 gånger som liten..
#6 Jag förstår inte riktigt logiken med att inte operera bort dina kroniskt dåliga halsmandlar på grund av tidigare lunginflammationer?
/Maria
Halsfluss kan väl vara farligt om man inte behandlar den? Eller har jag fel?
Min läkare ska ringa mig imorrn och jag tänker nämna min hals för honom och se vad han tror om det. Kåvepenin tål jag inte alls så blir det antibiotika för min del denna gången så finns nästan inget annat alternativ än Cipro då det är typ den enda antibiotikasorten av de jag testat som jag inte haft allergiska reaktioner emot.
Jag kan på sätt och vis förstå logiken i att inte ta bort halsmandlarna om man tidigare haft lunginflammation då halsmandlarna skyddar luftvägarna mot luftburna infektioner. Tar man bort halsmandlarna ökar risken för lunginflammationer en del och har man då redan haft lunginflammation tidigare så visar det ju att man är mottaglig för den typen av infektion.
Får se vad läkaren säger i alla fall. Jobbar gör jag ändå. Tar det bara något lugnare. Har ingen feber eller något sånt så det funkar.
Jennie
Menar inte att jag misstror dig eller något sånt, men är du helt hundra på att det är halsfluss då du ändå är såpass frisk? Kan det vara andra vita prickar? går de att pillra bort? tror det kallas tonsillit eller något sådant?
Tonsillit och halsfluss är samma sak.
/Maria
öhm, då är det inte det jag menar. Halsfluss i min värld är vita prickar i halsen, feber och man är rejält dålig, medan tonsillit är vita klumpar som sitter i gropar i mandlarna 
Det är smetiga vita prickar som vid halsfluss. Men jag tror anledningen till att jag är på benen som jag är, är för att jag tar Orudis Retard mot annan värk och det tar nog bort en hel del av det onda i halsen också, plus att det tar ner feber. Hade nog legat under täcket om jag inte tagit Orudis nu.
Jennie
Aha, då är jag med
#12 Jag har inte feber när jag har halsfluss, däremot väldigt ont när jag sväljer, och halsmandlarna är stora och röda. Kan vara vita prickar med. Jobbar med penicillinkur.
Jag har inte alltid feber heller vid halsfluss, men då jag redan har stora halsmadlar innan så brukar det bli riktigt jäkligt när jag har halsfluss! Men som sagt, inte lika illa nu som det brukar vara, säkert tack vare värktabletterna. Känner att jag förmodligen haft sjukt ont i halsen utan
Lutar lite åt att det här är en bakteriell halsfluss jag råkat ut för, om det är halsfluss jag har nu. Hade det vart virus hade jag redan haft öroninflammation haha
Jennie