Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 13319 ggr
[iurochskur]
2010-02-22 17:07
4

blåmärken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kommer sig det att man helt plötsligt får blåmärken hur lätt som helst när man tidigare varit blåmärks fri?

Ja, jag tycker det är skumt…men sista tiden har jag fått blåmärken bara efter att ha slagit i lite lätt…

Så här ser det ut efter att ha råkat dragit armen mot en stol.

Branneli
2010-02-22 21:55
0

Vi är alla olika individer & regerar olika.

Sen kan det bero på medicinering.

Jag har en kompis som får blåmärken, bara man tittar på henne. Hrmmm, lätt överdrivet. Hon har passerat +40 Flört

[iurochskur]
2010-02-23 08:02
0

Jag är bara 30…

Jag medicinerar inte heller.

[Angel88]
2010-02-23 15:58
0

Vill inte skrämmas, men kolla upp leukemi. Min bästis när ja va liten började få blåmärken för ingenthing bara så där. Innan kunde hon nästan slå ihjäl sig innan hon ens fick el ljus lila blåmärks rodnad. Det tog 2 år innan leukemin slog ut henne, hon blev bara ca 12år…

Man ska kolla upp sådant, blåmärken är en inre blödning i huden, där blodkärlen brustigt. Det är inte bra att få blåmärken för lätt.

[iurochskur]
2010-02-23 16:35
0

#3 Ingen fara…

Jag har även haft upprepade infektioner i kroppen, prickar i halsen och förhöjd sänka (98 och det ska ligga på 8). Får detta ca 1-2 ggr i månaden. Sen får jag ofta en influensa känsla i kroppen. Jag känner mig lat, orkar inte sköta mina dagliga ting som jag brukade för ca 2 år sedan. Men jag ska inte spekulera, ska till läkaren nästa vecka och kan då passa på och fråga henne.

Men detta med blåmärkena skrämmer mig.

Mainebusters
2010-02-23 18:05
0

Jag får blåmärken lätt. Slår jag i knät i bordet, då är det bara att konstatera att jag snart får ett märke. Är otroligt klantig av mig, slår emot dörrhandtag och snubblar och far.. Är nog aldrig blåmärkeslös på knäna! Flört

[Tassy]
2010-02-23 18:16
0

Leukemi var en tanke som for förbi här med. Min vänninna drabbades också, och hon hade liknande symptom. Först trodde de att hon hade barnreumatism, leukemin ville inte visa sig på prover först.

Hon fick dock även intensiv smärta i ena benet, viktras och humörsvägningar.

[iurochskur]
2010-02-23 18:41
0

#6 Jag har kollat reumatism, har ledvärk och kan inte längre knåda deg längre utan smärta. Men som sagt…doktorn jag har är suverän och kan nog kolla mig nogrant nästa vecka.

Maria
2010-02-23 19:06
0

#7 Blåmärken kan bero på en massa olika orsaker och har du en bra läkare så kommer han säkert koll upp dig noggrant.

Här kommer en länk från Fass

Hematom

/Maria