Hortons
Hortons är en svår huvudvärk, som liknas vid migrän. Huvudvärken beskrevs redan i mitten på 1800-talet, dock var det inte förrän 100 år senare som forskning kring sjukdomen började.
Sjukdomen har fått sitt namn efter den amerikanske läkaren Bayard Taylor Horton. B.T. Horton gjorde den första moderna beskrivningen av sjukdomen 1939 och forskade om den fram till sin död 1980.
Den kallas även för självmordshuvudvärk, då smärtan är så intensiv att det inte är ovanligt att man får självmordstankar. Det är alltså inte ovanligt med självmord bland Hortonspatienter.
85% av de drabbade är män.
Värken drabbar ena sidan av huvudet. Värken är koncentrerad till ögat. När ett anfall inträffar stannar alla tarmfunktioner av, ögonlocket börjar hänga, pupillen blir mindre, ögat rodnar, börjar rinna tårar, näsan blir täppt eller droppar, svettning i panna och ansikte.
Alla symtom uppträder på samma sida varje gång. Det är individuellt hur och vilka symtom som uppträder. Dock är det vanligt att sjukdomen accelererar med tiden.
Huvudvärken inträffar i perioder. Dessa perioder kan pågå i flera veckor. Flera gånger per dygn. Gärna på nattetid, samma tid.
Vid konstaterande av Hortons uppsöks neuorolog och en magnetröntgen görs av hjärnan.
Medicin som sätts in är Imigran (nässpray, injektion), förebyggande mm.
Källor: läkare, egen erfarenhet och infosidor på nätet.
Vet man vad det beror på vilken är orsaken till detta
Oj jisses! Jag är glad för att jag "bara" har migrän!
Väldigt intressant att få veta mer om Hortons. Jag har bara läst lite om det i FASS tidigare när jag slagit upp Imigran vilket jag tar för min migrän.
Jennie
#1 Jag har än inte hittat några vetenskapliga fakta som med säkerhet kan fastställa orsaken, tyvärr.
Det mest intressanta jag hittat är magnesiumbrist. Annars skall det drabba mest rökare.
Tack för informationen den är alltid värdefull att¨få
Rökningen kan ställa till en massa besvär
Det märkliga med denna huvudvärk är att det är mestadels män som drabbas till skillnad från migrän där det är övervägande kvinnor.
Fortfarande vet man inte varför.
/Maria
#4 Jo. Fast även om du slutar röka så slutar inte Hortons att drabba dig.
#5 Jag har Hortons o är en (manhaftig?) kvinna… hehe
Kanske är Hortons straffet man får när man har för lite östrogen? 
En sak jag läste bara i all hast när jag slumpade runt på några sidor för att leta efter mer vetenskaplig fakta är att Hortonsdrabbade skall ha en störning i Hypotalamus… Kan vara värt att kolla närmare på…
Det är ju konstigt om inte något går sönder där inne när det gör så inni helsikke ont… *fniss*
Har en bekant med Hortons och han fick Lithium mot detta.
Grodan, äter du några mediciner?
#7 jupp, Lamictal (epilepsimedicin)
#8 Bläeh, Lamictal känner jag till för väl 
jasså? berätta… känner ingen som äter det… har gått upp ofantligt i vikt och undrar om det är en biverkning av lamictal
Oj, jag vet inte vad jag ska säga faktiskt. Jag har fått den utskriven som antidepressiv i kombination med annan ångestmedicin. Den är vanlig att ge till människor som är manodepressiva vilket jag inte var. Men har man det i sig, så kan den plocka fram det. Vilket är oerhört jobbigt. Så jag har mina ups and downs och jag avskyr Lamictalen just för att den påverkar mig så mkt. Men jag ätit den i så många år nu att jag faktiskt inte kan sluta.
Jag har inte gått upp ngt i vikt, men i övrigt så brukar jag få alla biverkningar som finns på varje medicin som jag äter.
Jag tror inte att viktökning är en biverkning. Men blir man sjukskriven så brukar det i sig leda till att man ständigt äter ngt hemma. Tyvärr, så på ett vis kanske det kan ses som biverkning.
Hur länge har du ätit? och är du nöjd?
Jasså, min neurolog sa att det var en medicin mot epilepsi… hm…
Ätit i två år kanske. Mkt nöjd.
Det finns massor med mediciner som skrivs ut för ganska skilda åkommor och påverkar då personen på olika sätt.
Jag ätit Lyrica en period som bl.a används som medicin för epilepsi och även som ångestdämpande.
Jag åt dessa för neurologisk smärta.
Jag var däremot tvingen att sluta på grund av biverkningar.
Viktökning precis som viktminskning kan vara en bibverkan från en medicin.
Man får prova sig fram och väga fördelar mot nackdelar och att allting inte passar alla.
/Maria
#12 Det är en epilepsimedicin, men användningsområdet är brett :)
#13 märkligt det där…
#12 det funkar mkt bra mot hortons i a f - bättre än något annat jag testat… nu får jag bara små korta anfall (vid stress) som inte plågar mig så mkt som veckolånga anfall
#15 Vad skönt att hitta något som hjälper lite i alla fall.
/Maria
hmm det låter som mina migrän anfall ju… skumt… fattar inte varför inga läkare vill hjälpa mig..
#17 men läkare är ju sådana… i a f i Stockholm… snart har jag erfarenheter av hur de är i Malmö…
Tog ju jättelång tid för mig att få rätt vård och det var väl i huvudsak MITT EGET FEL!!! Att jag inte kunde exakt förmedla vad jag led av. Första anfallet jag fick så blev jag så rädd av smärtan att jag sprang till akuten och skrek att jag hade en hjärntumör… jag fick lite alvedon…
#18 ja visst e det så. Det tog läkarna ca 8 år att konstatera att mina magproblem med svåra kolikanfall var Laktosintolerans, tråts att min mamma har både det och glutenintolerans. Lusstigt va?.
Nä men jag har så grova anfall ibland och oftare har det blivit. det varigerar sida,men främst konsentrerat till tinningarna och bakom öronen. Det är tex omöjligt för mig attanvända diadem, får sådannan anfall av det att ja tror mitt huvud ska explodera. Självmordstankar har funnits länge, har även skurit mig under anfall, för att bryta mönstren och "lätta" på ångesten, att se blodet triggar andra delar av härnan enstund. Men et handlar oftast om bara upp till 5 minuter, men dom är guld värda under ett lågt pågående anfall. Det roligaste med det hela är att om någon annan ska ge mig en spruta eller ja typ skära m.m. nägot på mig så får jag nästan panik…