Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 3059 ggr
Tequiero93
2010-02-14 18:47
0

Sockerberoende!

Hejsan allihopa :) Jag har ett problem som börjar gå mig på nerverna. Jag kan bara inte sluta småäta. Hela tiden går jag och äter kakor godis, allt som jag kan få tag på egentligen. Mår jättedåligt av de för jag vet att det inte är nyttigt, men bara inte sluta. De inte de att jag är hungrig utan jag är bara sugen 24/7. Någon som kan hjälpa mig!?

Maria
2010-02-14 20:42
0

Det fungerar säkert likadant som med andra beroenden som rökning, alkohol snus med mera.

Man får försöka bryta dåliga vanor och mönster. Göra något annat vid tillfällena när suget sätter in eller rentav ta en kopp te eller något nyttigt istället.

/Maria

tittili
2010-02-16 08:03
0

Fundera på varför du äter. Tröstäter du? Vill du inte se något problem?

Medvetandegör - dvs sätt ljuset på det du inte vill se.

Ditt inre apotek öppnas 
(trollen försvinner när man sätter ljuset på dem).

Fastna inte i problemen utan fokusera på det som är bra för dig.

Ha gärna nyttigare alternativ till hands, nötter, torkad frukt, solrosfrön…

Tro på dig själv! Lycka till! Kram

nyborjare08
2010-02-16 08:56
0

En del av problemet är beteendet/ovanan i sig. Men sockerberoende är faktiskt ett kemiskt beroende som är otroligt starkt och inte enbart kan brytas med beteenden. Väldigt många har blivit hjälpta genom att byta kost. Suget dämpas väldigt mycket och det blir lättare att bryta ovanan. Läs gärna om kosten på Kolhydrater i fokus (läs den nålade tråden vanliga frågor & svar) eller om Anna Jacobsson som bloggar om "vägen från 137 kg" (googla). Hon blev av med sitt sockerberoende genom att helt byta kost.

Jag vet att det är jobbigt, men det går att bli av med beroendet! Jag är själv på god väg! Glad

Bergspuman
2010-02-16 11:16
0

Sluta tvärt. Det ger abstinens upp till 1 vecka, kanskie 2-3 veckor, men sedan försvinner suget. Håll ut!