Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 4992 ggr
Meddo
0

Obalans i mage - visar sig speciellt vid löpning ?

Hej.
Har haft någon form av obalans i min mage, eller har, till och från. Det hela började i våras någon gång, jag var hos läkaren men de hittade inget fel. Därefter började min avföring vara lös, och det var den ett bra tag. I dags läget är det väl upp & ner, blandat kompott.
Men mitt största problem är att jag är intresserad av att springa, förra året tänkte jag delta i tjejmilen men vågade inte göra detta då problemet är att varje gång jag springer en bit, så blir jag nödig. Och det går nästan inte hålla emot, så antingen får jag börja gå eller fortsätta springa fast saktare och ha grymt ont i magen. Detta är verkligen ett problem för mig, och jag vet inte vad jag ska göra åt det? Jag vill kunna springa längre sträckor utan att uppleva detta, och bara fokusera på löpningen, men i dagsläget går inte det. Vad ska jag göra? Och varför blir det såhär?
Tacksam för alla svar !

Maria
0

Hittade en länk med lite tips

Läs

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Meddo
0

Tack så mycket! Kan vara att tänka på innan man ger sig ut på löprunda då:)

HannaM
0

I samband med att mian magproblem började (troligen ibs) så hade jag jätteproblem med att jag fick fruktansvärt magknip just när jag sprang, att träna annat fungerade men sprang jag fick jag verklgien jätteont. Märkligt var det.

JohannaEkroth
0

IBS (stressmage)? Jag äter omeprazol kapslar mot det, sedan dess är min mage helt normal. Att du undermedvetet stressar upp magen när du ska springa. Jag stressade omedvetet upp magen när jag var barn o´ch bortbjuden till någon, det slutade i att jag spenderade mesta delen av tiden på toan hos dem och skämdes givetvis massor.

Kan även nämna att till omeprazolen på morgonen tar jag 1-2dl ProViva och försöker äta så mycket laktosfritt jag kan. Jag är inte allergisk, men det gör min mage lugn. Valios laktosfria saker är bra. Smakar som vanlig mjölk.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else