Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2181 ggr
fiffiluren
0

Muntorrhet bland annat

Jag har det ständiga problemet att jag vankar med extremt torr mun, ofta måste jag andas genom munnen också då jag har så trångt i näsan att jag får svårt att andas. Sen blir mina läppar så torra på en gång att de flagnar och ömmar.

Överlag verkar jag ha väldigt torr hud, och samtidigt en väldigt oren hud då jag har problem med akne som aldrig försvinner.

Tror ni det kan vara så att jag är väldigt uttorkad? Jag dricker i princip ingenting, inte vatten iaf. Så jag är inte i närheten av dom liter man ska dricka varje dag.

Har aldrig huvudvärk (eller väldigt sällan, bara ett par gånger om året) så på det sättet är väl kroppen van vätskebristen som jag borde ha.

Men har ni nå tips på vad man kan göra? Ligger det på att bara dricka mer vatten? Böörjar vara lite trött på den torra kakan man har i munnen när man vaknar varje morgon…

Så tack på förhand

Maria
0

Även om du dricker mycket vätska så kan du ha en torr hy. Det hänger liksom inte ihop. Hur många liter man ska dricka dagligen tvistas det om och kroppen brukar vara bra på att tala om när man är törstig. Det är främst när det är varmt och man svettas mycket som man kan bli uttorkad ganska snabbt.

Däremot så kanske du har trånga gångar i näsan som gör att du måste andas med öppen mun. Försök att få en remiss till någon öron/näs/halsmottagning som säkert kan hjälpa dig.

/Maria