Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 7538 ggr
Zabbio
0

Armar och fötter ''somnar''...

Senaste dagarna har mina händer/armar och fötter somnat hela tiden..det är riktigt jobbigt. Störs på dagarna oh vaknar av det på nätterna, och inte för att jag lyckats lägga mig på armen eller sp utan kan a den helt avspänt rak och ändå sticker det i den och vill knappt sluta ens när jag försöker massera och röra den så den ''vaknar'' igen.. Sen jag började skriva har jag hållt en penna i vänsterhanden och lutat mig på armbågen och nu har den också börjat somna igen..suck!

Gissar att det är blodcirkulationen som knasar? Vad kan jag göra åt det? Det är värst i vänsterhanden där ett 3 år gammalt benbrott börjat krångla igen (inte pga kylan, nåt annat - ska in på röntgen).

Senaste veckan eller så har jag rört mig mer  än vanligt, ridit ett par gånger per dag, mockat, skottat snö m.m…man tycker väl att cirkulationen borde bli bättre då..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tassy]
0

Kan du har överansträngt dig så du är svullen i kroppen av till exempel inflammation? Det kan klämma nerver och domningar uppstår. Det har hänt mig nu i dagarna efter skottning och massa annat ovant Tungan ute

Zabbio
0

Möjligt men jag borde ha mer ont då tycker jag..

NaimaG
1

Det kan bero på mycket. Det kan vara diskbråk som vid vissa ställningar klämmer till spinalnerverna på ryggmärgen. Ryggen kan man enkelt skada i ridning om man inte håller den tränad eller lyfter fel. Skulle det vara fallet så bör du uppsöka Neurolog.

Ett annat allternativ kan vara blodtillförseln och då rekommenderar jag att du tränar rotatorcuffarna, har du det tränat så förebygger det skador.

Zabbio
0

och vad är rotatorcuffar och hur tränar man dem?

Säkert diskbråck, men läkarna tar ju inte mina ryggsmärtor på alvar. ''du är fur ung för att vara skadad, du är bara otränad så gå till sjukgymnast''..att jag sen lätt orkar mer vikt på maskinerna än jag ''borde'', att träningen inte hjälper efter flera månader och att jag fortfarande vaknar varje morron och knappt kan resa mig ur sängen spelar ingen roll.

NaimaG
0

Rotatorcuffarna sitter mellan axelns led och skulderbladen. Stärker du dem så stärker du också din rygg. Har du tillgång till gym kan du be en tränare att hjälpa dig komma igång, berätta för denne vilka problem du har och på vilket sätt du behöver få igång kroppen så får du hjälp.

Eftersom du rider är det mycket viktigt att ryggen hålls stark då det blir en bellastning i ryggraden när du sitter på en sadel, ryggen tvingas töjas ut och in varje gång du rör dig upp och ner i sadeln, något som tär på lederna.

http://www.exrx.net/Muscles/Infraspinatus.html

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Infraspinatus/DBExternalRotation.gif

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.gif