Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 16180 ggr
Linda3046
1

Börjat träna + lågt blodtryck

Hej hej!

Idag köpte jag ett träningskort på friskis & Svettis och gick på mitt första träningspass. Det fick bli Startgympa för jag sjukt otränad, har inte tränat sen jag var typ 12 år (är 19 nu) och sitter mycket framför datorn. Men nu har jag bestämt mig för att börja träna, vill bli lite starkare, känna mig mer rörlig, få bättre hållning, bli piggare och få bättre kondition :) Viktminskning är jag inte intresserad av då jag redan är på gränsen till undervikt :/

Hur mycket är lagom att börja med? 2 gånger i veckan? Någon som har något annat tips till en nybörjare?

Sen har jag en annan fråga ang lågt blodtryck. Jag tror jag fick ett blodtrycksfall under träningen idag, jag har haft det förut på morgonen vid några tilfällen. När jag hållt i gång i kanske 35 minuter kände jag mig alldeles yr och illamående och jag var tvungen att sätta mig på golvet för att det skulle gå över. Vad kan det bero på? Tog jag i för mycket, eller kan det bero på att jag inte ätit så mycket frukost?

Tyvärr blev det bara en actimel och två knäckemackor med makrill på då jag trodde träningen började en timme senare än vad den gjorde så kl. 9.00 kom jag på att träningen började om en halvtimme, det tar ca15 min att gå dit och jag hade inte ätit frukost och kunde inte hitta det mjuka brödet. Lyckat :P Fast annars brukar jag inte äta frukost över huvudtaget.

Maria
0

Det kan mycket väl vara ett blodtrycksfall.

Det kan bero på att du ätit för lite också. Du kan även få syrebrist vid för hård ansträngning.

Det är alltid bättre att börja försiktigt men 2 gånger i veckan låter ju ganska rimligt men du kanske kör för hårda pass?

/Maria

Linda3046
0

Jao, det kändes som att jag fick lite syrebrist när jag sprang och det lät lite skumt när jag andades :S Det var precis innan började känna mig yr och illamående.

Det där passet är det lättaste de hade, fast jag var kanske lite väl överambitiös för första gången och kanske pressade mig för hårt. Fast det känns lite pinsamt att jag blev så slut när det var ett sånt lätt pass :/

Får se till att äta en redigare frukost nästa gång och se om det blir bättre. Trots att jag hatar att äta frukost xD

Har en till fråga: Är det bäst att satsa på en form av träning eller kan det vara bättre att t ex köra ett gympa pass i veckan och styrketräna eller köra spinning en annan dag?

Maria
0

#2 Mig veterligen så är väl variation alltid bra. Då blir kroppen tränad på olika sätt.

/Maria

mongu
0

Det låter som blodtrycksfall och hade du dessutom inte ätit så mycket så är det inte konstigt. Du hade kanske inte druckit så mycket heller så kroppen var tömd på vätska.

Om du är väldigt otränad så är det inte konstigt att även det allra lättaste passet är för mycket så ta det i din takt. Vila när du känner att det blir för mycket.

Det viktigaste är att du inte ger upp. För som "lågtryckare" behöver du så väl träna. Det gör att du kan slippa ifrån blodtrycksfall framöver.

Men viktigast är att du inte tittar på grannen och hur mycket han eller hon tar i utan låt det va i din egen takt.

Sen är det aldrig fel med mångsidig träning så variation är bra.

Lycka till!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Nitro
1

Jag har lågt blodtryck & jag blir knäpp när jag tränar!
Vid ansträngning går ju trycket ner lite till, i alla fall antar jag att det är det som händer så jag blir så jäkla yr.

Men men, det är väl bara att bita ihop och träna på.

Betty
0

Det är viktigt att dricka mycket, både innan och efter passet. Samt äta. Man kan lättare få blodtrycksfall om man tar ut sig väldigt hårt eller har ngn infektion i kroppen.

Satsa på styrketräning oxå, det ger dig stabila muskler som gör att du får bättre hållning. Pass och spinning är ju främst konditionshöjande. Jag går på pass max tre ggr i veckan, sedan gör jag något annat. Får ont i benhinnorna annars.

Linda3046
0

Ja, idag gick jag upp i tid, åt gröt till frukost och joggade istället för att springa och då gick det bra :) Styrketräning har jag aldrig varit särskilt förtjust i, men jag ska väl ge det en chans för jag har verkligen noll muskler :/

Betty
0

Gå på skivstångspassen på friskis. de är faktiskt ganska roliga :)

NaimaG
0

Att du får blodtrycksfall på morgonen är inte ovanligt. De flesta människor får det av andledningen till att de reser sig för fort. En otränad person kan få blodtrycksfall i och med att kärlen tvingas arbeta i den takt de inte är vana vid men kan också bero på närigsbrist. Som otränad skall du inte ge järnet utan ta det i lugn tackt.

NaimaG
0

#2 Vill du få igång kroppen är en bra uppvärmning rodmaskinen, med den tränar du alla musklerna och blir snabbt varm i kroppen, tänk dock på att inte ta i för mycket. Du kan också använda löpbanden som uppvärmning. Du kan variera din träning men avsluta gärna din vecka med bodybalance eller yoga för att slappna av i musklerna och inte riskera att bli stel.