Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4503 ggr
emmaostlind
0

Har hamnat snett...

År 2009 handlade om väldigt mycket prestation på väldigt många områden. Jag skulle vara bäst på jobbet, rocka på stand up scenen, gå ner i vikt, laga bra mat från grunden, gå 15 000 steg per dag mm mm. Detta orsakade stora mängder stress och därför har jag bestämt mig för att fokusera på det som är viktigt nu under 2010. Vikten kommer alltid att vara viktig, men jag vill inte längre ställa mig på vågen varje dag och sätta sinnesstämningen för resten av dagen utefter vad den visar. Jag har nu varken vägt mig eller mätt buken på cirka tre veckor. Jag vill inte göra det heller förrän jag är säker på att resultatet kommer att göra mig nöjd.

Jag har varit vegetarian i snart tre veckor och vill fortsätta vara det, men jag känner nu en enorm trötthet. Kan det bero på proteinbrist? Vilka källor till protein kan jag få i mig? Nu känner jag mig nästan aldrig mätt och går därför och hetsäter av företagets bjudgodis hela dagarna. INTE BRA! Åtgärd måste vidtas och det är snabbt. Jag måste bli mätt och pigg. Vad göra? Hur göra?

Tacksam för svar!

Maria
0

Bönor är en bra proteinkälla och jag vet inte om du har uteslutit fisk och fågel eller om det bara är kött?

Vår familj har varit vegetarianer i en period och det kräver lite kunskap och variation för att det ska bli nyttigt och framför allt trevligt att äta.

Skickar med en länk om protein

Länk

/Maria

HannaM
0

Beroende på om du äter ägg och mjölk eller inte så finns det ju lite olika proteinkällor.

Först såklart bönor och linser. Sojaprotein i olika former, tofu och torkade sojaprodukter.

Äter du ägg så är det en bra proteinkälla och du kan äta fler av dom frysta färdiga saker som finns tillexempel quorn.

Mjölkprodukter innehåller en del protein också.

Får du i dig tillräckligt med järn? Det är en ganska vanlig brist när man äter vegetariskt om jag int eär ute och cyklar. Vilken typ av mat äter du? En del saker mättar ju en kort stund och sen kommer hungern medans man står sig bättre på annat. Jag står mig tillexempel längre på frukosten om jag äter gröt än om jag äter mackor.

[Tassy]
0

angående maten så finns vegetariskt iFokus att kika in på :)

mayolica
0

Jag tror att du kan behöva komplettera med ett kosttillskott,fråga gärna på hälsokostaffär vad som är lämpligast för dej.

När man äter vegetarisk kost är det lätt att man inte får i sej tillräckligt av alla näringsämnen,det handlar inte enbart om protein utan även sådant som viktiga aminosyror,mineraler,spårämnen och vitaminer mm.

#Nej du är inte ute och cyklar,järn är lätt att få för lite av,och vitamin B12 finns bara i animaliskt.

Det finns Vegan iFokus och Vegetariskt iFokus där du kan hitta bra recept mm

~ mayolica ~

Åsa S
0

Linser och bönor är billigt och bra protein för vegetarianer och det är gott ifall man hittar recept man gillar. En hel del kan man ex. hitta på Risentas hemsida

Kan även tipsa om denna linsgryta som just nu finns på vegetariskt i fokus

http://vegetariskt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9bcdb507-9424-4fe1-8dfd-352bb1b907da&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

(jag tillsatte även chili för jag gillar hetta + jag hade i mer kokosmjölk och mindre vatten för mina burkar var på 4dl och jag ville inte ha några skvättar kvar + jag hade gröna linser för de röda var slut det var gott det med men det fick ju såklart koka lite längre)

emmaostlind
0

Hej och tack för alla svar!

Vegetariskt i fokus har jag faktiskt letat efter men inte hittat. Tack för att ni lotsade mig rätt. Nu bör jag hitta dit.

Jag är inte någon stenhård vegetarian. Fisk kommer jag aldrig att sluta äta, även om jag inte äter det särskilt ofta. Jag tycker inte att det mättar alls. Det enda jag äter det i är nog sushi någon gång ibland. Jag kan till och med äta kyckling och kalkon. Jag vill bara inte vara någon storkonsument av kött i allmänhet och griskött går helt bort.

#4 Finns B12 i kyckling/kalkon?

Jag ska gå till hälsokostbutik och fråga dem vad de tycker. Faktiskt har tröttheten försvunnit till stor del, men hungern sitter kvar. Jag tycker att jag äter hela tiden och känner mig väldigt pluffsig.

#2 Jag äter en hel del av de vegetariska ersättningarna, som exempelvis quorn, soyaprodukter och tofu. Jag äter i övrigt vanliga basvaror, som potatis, bulgur, ris och ibland pasta. Försöker undvika det sistnämnda eftersom jag tycker det bidrar till stort sötsug. På morgonen äter jag ganska LCHF-inspirerat, eftersom det är det jag tycker jag står mig bäst på, så då blir det bröd gjort på ägg och philadelphia (så kallade "Oopsies") och till det blir det fet yoghurt och något som släcker törst, ex lättdryck.

Jag åt tidigare LCHF, vilket helt tog bort allt som hette sötsug, samt allt som hette aptit och bidrog till illamående och orkeslöshet, men jag har ändå lärt mig något om det här med att man blir mätt längre av viss mat osv. Dock tar jag gärna emot fler tips i ämnet.

Varma hälsningar från Emma