Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8274 ggr
Emelie-E
0

Ont när jag andas

Jag har problem att andas när det är riktigt kallt ute. Har problem annars också om jag anstränger mig.
Men igår så började det att göra ont en liten bit nedanför höger armhåla (kan även vara precis bredvid bröstet. lite svårt att avgöra) när jag andas. Trodde bara att det berodde på kylan och att det skulle gå över. Men det gör fortfarande ont idag och trycker jag på stället så gör det också ont.

Försökte googla lite och se om man kunde hitta något. Men jag hittade ingenting.
Så det jag undrar är om det kan bero på andningen eller om det kan vara något annat? Det är en riktigt jobbig känsla. Man vill bara trycka på det när det gör ont.

Maria
0

Eftersom det gör ont när du trycker på stället så låter det inte som om det skulle ha någonting med lungorna att göra.

Det kan vara en muskelinflammation eller "håll" som man kan få vid ansträngning.

/Maria

mongu
0

Tror som Bumbleboo att det inte är lungorna. Låter mer som muskelinflammation.

Tror att de flesta har svårt med andning när det är kallt ute. Det blir ju så otroligt mycket kyla som man andas in så det är inte så konstigt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Emelie-E
0

I och med att jag inte har gjort något, så vet jag inte om det kan vara muskelinflammation heller?

Sen har jag typ alltid problem med att andas. Värre blir det när det är kallt. Mamma har astma så jag borde väl gå och kolla upp det, men det är inget jag har fått tummen ur att göra. Har haft problem i ca ett år nu.

Lisa82
0

att kolla upp om du har astma kan vara en bra idé. astmatiker blir oftast värre när det är kallt ute

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Mainebusters
2

Ring din vårdcentral och fråga. Det kan vara skönt med ett lugnande besked.

Lite OT: jag trodde ett tag att jag hade fel på pumpen.. extraslag, det fladdrade till ofta. Särskilt vid sittande.

Det visade sig att det var tarmarna som fick jobba.. har ibs med. Men jag var verkligen orolig ett tag.

Emelie-E
1

Jo, jag vet att jag borde gå och kolla om det är astma jag har. Men jag tror jag är rädd för att få reda på att det är det jag har, så jag drar gärna på det. Sen vågar jag inte gå själv. Och jag vet inte vem som skulle kunna följa med mig. Förutom pojkvännen då, men han har alltid så mycket att göra.

mongu
1

# 6 Det är alltid bättre att veta vad man fajtas mot. Lättare att få hjälp.

Så du får nog försöka komma över denna rädsla och ge dig iväg till VC.

Det är inte farligt alls utan du kan istället få en mycket bättre livskvalitet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

#5 Åh, det där känner jag igen! Jag trodde jag höll på att dö ett tag innan jag fick veta att det var ibs:en som strulade i stället för pumpen. Är född med hjärtfel så jag blev ganska uppstressad.

Min första tanke var astma i och med den kalla luften, men smärtan kan ju vara något med musklerna som redan nämnts, eller om du är överrörlig så kan det räcka med att du har legat och sovit konstigt och fått en låsning på ett revben så det inte vidgar sig fullt ut när du andas. Fryser man/andas in kall luft blir det ju att man spänner sig och då gör det mer ont.

Men bäst är att du kollar upp det, är det astma kan du behöva medicin i förebyggande syfte eller direktverkande. Bättre att besöka VC än akuten med andningssvårigheter. Om du kan så ta med dig någon, och tala om ifall du är orolig så berättar de vad de ska göra för undersökningar.

Astma brukar man kolla med en PEF-mätare, en apparat som man blåser snabbt och kort i, och en spirometer som man ska blåsa i långsamt men längre. Sedan får man berätta om sina besvär. Vid ansträngningsastma kan man få röra lite på påkarna också Flört sen känner dom säkert igenom det ömmande området.

Emelie-E
0

Det har slutat att göra ont nu. Men det är helt sjukt vad tjock jag känner mig i hals och lungor. Hostar för att få ut luften och få bort det jobbiga i halsen. Andas små ytliga andetag för att det är jobbigt att andas djupa.

Har aldrig varit så här innan.. Snart blir det ett besök hos läkaren. :/

[Tassy]
0

Läkare bums! Rynkar på näsan det låter inte alls bra.

Mainebusters
0

Som Tassy säger, du ska inte gå till läkaren snart, utan BUMS! Låter som bronkit, eller astmaanfall.. Ring imorgon eller sök akut! Hör av dig igen så vi får veta hur du mår..

Emelie-E
0

#11 Bronkit/luftrörskatarr har jag redan haft, och det var inte så här.

Jag ska se om jag kan komma mig iväg till läkaren imorgon.

Mainebusters
0

När jag hade akut bronkit, så var det ett förstadium till lunginflammation. Och det var väldigt jobbigt att andas då. Inte alls som vanligt luftrörskatarr.

[Tassy]
0

begynnande lunginflammation fladdrade igenom mina tankar också, alternativt ett större astmaanfall som kan vara på intågande.

#12 Jättebra :) förstår att det är jobbigt för dig att ta dig iväg, jag är likadan.

hjartelyckanskaniner
0

Förlåt att jag snor tråden lite men har ungefär likadant som dig. Fast bara att det känns som om man lägger en 100kg stor sten mot bröstet och sen lyfter bort den efter ett tag. Sen får jag ''kramper'' i hjärtat eller vad man ska säga. Kan säga att det är riktigt läskigt och jobbigt då det känns som om hjärtat ska sluta slå..

Pappa säger bara att jag har dålig kondition, vilket jag kan hålla med om, men kan det verkligen vara det? Får man ''kramper'' då och det känns som om något läldigt tungt trycker mot bröstet? Blir man inte bara väldigt fort anfådd?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Tassy]
0

#15 Hur menar du med kramper? känns det som om något slag hamnar i toakt, missas eller att det kommer två på samma gång? Isåfall kan det vara dubbelslag, vilket är vanligt och ofarligt.

Dålig kondition leder ju till att pulsen går upp snabbare, absolut inte att man får kramp i hjärtat.

Hur blir din andning när detta händer? när händer det?

Jag vet inte vad du har drabbats av, men kolla upp det för säkrehets skull, om inte annat så slipper du oroa dig sen.

Mainebusters
0

#12  Hur går det för dig?

Emelie-E
0

#17 Jag har faktiskt inte varit hos läkaren. Jag vet att jag borde och nu vet även mina föräldrar om att jag har problem. Men det är så svårt..

Det där tjocka i lungorna har iaf försvunnit nu. Värker inte längre.
Just nu tycker jag att det är någorlunda lätt att andas, men det brukar pendla upp och ner..

Maria
0

Det här med andning, bröstsmärtor, kramp i bröstet, tyngdkänsla och så vidare ska man alltid ta på allvar.

En tröst däremot är att det oftast finns en förklaring som inte är så farlig. Det kan vara en infektion, det kan komma från magen och sedan så har vi det här med stress och oro som kan ge de mest skrämmande symtom.

Så det bästa är att söka vård om man är orolig för att utesluta att det verkligen kommer från hjärta eller lungor.

/Maria

hjartelyckanskaniner
0

#16 Nej inte dubbelslag. Det är som om någon kramar itu hjärtat. Det släpper efter ca 30 sek sen men kommer nästan varje dag.

Jag kan ju andas men det känns oerhört obehagligt. Det började när kylan kom och har inte slutat. Hände senast i fredags.

Mvh Emma

Maria
0

#20 Förstår att det är obehagligt men nu har det inte hänt på fem dagar i alla fall. Man får se det positivt.

Återkommer det regelbundet så ska du söka för det tycker jag. Det är bättre att vara på den säkra sidan.

/Maria

hjartelyckanskaniner
0

#21 Pappa har betställt tid nu=) Fick kramper igår och det höll i, i ca 10 min.

Mvh Emma

Morken
0

#22  Det var bra att han beställde tid åt dig! Det där måste ju kollas upp.

hjartelyckanskaniner
0

#23 Mamma tyckte det var lite obehagligt när vi gick och handlade mat och sen så kom kramperna. Hon tror dock inte det är något allvarligt. Kanske från jojobantningarna?

Mvh Emma

Morken
0

#24  Mycket möjligt, men det är bäst att kolla upp det, då slipper ni vara oroliga.