Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sömn-vila-och-avslappning
Läst 8380 ggr
Cottonball
0

Zolpidem, bra eller dåliga?

Fick utskrivet insomningstabletter Zolpidem 10 mg (varav jagska ta 5 mg/½ tablett) i Måndags av min läkare pga sömnsvårigheter.

Vänt om dygnet och somnar rut 5-6 och går upp vid 14-15, så därför vad jag läkaren om hjälp/råd, efter att ha försökt på ege hand vända om dygnet. När man väl lade sig vid 22-tiden vaknar man runt 1 och är pigg och kan absolut inte somna om.

Jag själv tyckte första natten gick bra, somnade efter ett tag och sov hela natten.

Andra natten tog jag tabletten, lade mig i sängen och hade laptopen vid sidan om på nattduksbrdet.

Minns att jag pratade med en släkting på msn, men blev helt skum i huvudet efter ett tag. Såg dubbelt, såg/kunde knappt tänk eller se vad som skrev och orkade knappt trycka ner tangenterna.

Minns inte mycket utav vad jag skrev eller hur/när jag somnade.

Dagen efter fick jag reda på hur skumt jag betett mig på msn och jag förstod det var pga tabletterna.

Det var både en skön/avslappnande känsla, men ändå blev jag väldigt rädd för att se dubbelt/känna mig så fruktansvärt okoncentrerad av dem.

Det första jag tänkte i det tillståndet var; "Aldrig att jag ens hade lyckats ta mig in i en bil i detta tillstånd.."

Igårkväll var 3e dygnet med dem, låg vaken någon timme efter tablettintaget och hade rätt mycket panikångest/dödsrädslor m.m.

Inatt vet jag inte hur jag ska göra, känner mig osäker och faktiskt till och med rädd, efter att ha läst en artikel på Aftonbladet som jag uppfattade halvt om halvt bara.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article415225.ab

Tillägger även att jag tar Citalopram 20 mg för min panikångest sedan 1 ½ år sedan tillbaks nu. Läste på bipacksedeln att det kunde ge effekter på båda tabletterna och jag ska även höja min dostill 30 mg, men först när dessa nu tar slut om några dagar.

Vore jättesnällt för snabba råd/tips/erfarenheter så man kan lugna nerverna lite!

mongu
1

Du har fått en insomningstablett av din läkare. Det du bör göra, tycker jag, är att låta bli datorn när du har tagit tabletten.

Du ger din kropp dubbla budskap så det blir kaos i dig.

Dels så tar du en insomningstablett men samtidigt så håller du på med datorn.

Försök att ligga och slappna av när du har tagit tabletten. Så du kommer till ro annars så försöker kroppen att motarbeta sig själv.

Har du testat att ligga o lyssna på nåt avslappningsband? Eller nån lugn musik?

Testa det är mitt råd till dig.

Det tar ett tag att vända tillbaks dygnet när man hamnat snett men ge inte upp. Du kommer att lyckas.

Håller tummarna för att det ska gå bra för dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cottonball
0

#1 Det var EN natt som jag hade datorn vid sängen och använde efter att ha tagit tabletten, så inte andra dygnen.

Och jag låg vaken 1-2 tim tredje dygnet utav dem pga fruktansvärda ångestbilder/rädslor och det hade då inget med datorn eller att jag var uppe att göra, för jag låg ner i sängen och försökte somna hela tiden.

Inatt tog jag ingen tablett just för att klockan blev runt 3-tiden och jag inte vågade ta den, då just nattetid är jag som mest känslig för tankar/bilder. Kunde somna framåt 5-tiden och uppe nu igen men pga ställd klocka för jag ska iväg, men annars känner jag mig relativt pigg.

mongu
0

Ja det förstod jag att det var en kväll du hade med dig datorn. Men det jag menar är att när man tagit insomningstablett är det bra med lugn och ro.

Det får man inte om det är för många intryck t.ex. då datorn. Eller tv.

För att vända tillbaka dygnet måste man va envis för det krävs ofta tid,

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mayolica
0

Jag tycker att du ska prata med läkaren om problemet,får du ångest av dom så ska du nog inte ha den sorten. Den här insomningstablätten är snabbverkande och ska tas när man lagt sej för att sova, Ligger du vaken en timme efter att ha tagit den så verkar dom inte fungera,men jag förstår att du inte somnarde när du satt vid datorn. Tar du dom och fortsätter att vara uppe, så  är det vanligt  som du beskriver att man brukar bli som lite berusad av dom istället.

~ mayolica ~

Maria
0

Håller med övriga. Insomningstabletter är en hjälp men det största jobbet får man göra själv genom att strukturera upp sitt dygn.

Sedan är det ofta en viss tillvänjning på olika mediciner så biverkningarna kan vara värst i början.

Skulle det inte gå över ska du givetvis prata med din läkare om att byta sort eller något annat.

/Maria

Cottonball
0

Tack alla för råden!

Jag ska se om jag kan försöka mig på det ikväll igen, gäller som sagt att lyckas somna strax efter tabletten, vilket jag inte klarat av, hur stilla jag än legat i sängen och blundat.