Orolig för min kompis som tar bantningspiller!
Det är så här att min kompis som är lika gammal som jag (14 år) har börjat ta bantningspiller. Hon är lite överviktig och skulle nog må bra av att gå ner lite i vikt. Men jag försöker säga att hon inte behöver några piller, att hon ska gå till en nutritionist (stavning?) istället, eller helt enkelt sluta äta godis och sånt och träna mer. Hon säger att det inte är några farliga piller, och att de är från 12 år och receptfria. Hon köpte dem på apoteket. Någon som vet vad det kan vara för några piller? Jag får inte ut det ur henne, hon säger bara att "det är några, men de är inte farliga". Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig. Ge mig gärna tips om hur jag ska övertala henne om att hon ska sluta med pillerna. Eller hur ser du på saken? Ellen
Du har alldeles rätt tycker jag men att övertyga din kompis kan vara svårt förstår jag.
Det finns ett piller på Apoteket som heter Alli och är receptfritt och mig veterligen har ingen åldersgräns. Det är en mildare form av det receptbelagda medlet Xenical. Det verkar på det sättet att fettet går igenom kroppen lättare utan att tas upp helt vilket kan leda till oljiga diaréér vilket är mindre trevligt. Nu är det ju inte bara fett man blir tjock av utan du har rätt att din kompis bör snarare sluta med godis och träna mer. Att prata med skolsköterskan eller en dietist är också bra.
Vet hennes föräldrar om att hon köpt dessa piller eller smyger hon med det?
/Maria
Kan även vara Liposinol vilket är en typ av naturläkemedel som kan hjälpa för viktnedgång.
Jennie