Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 4569 ggr
VimseVira
2009-12-02 22:34
0

Astma

Jag har haft atopisk eksem sedan jag var mkt liten, och som kombination till det har jag även haft astma. Anledningen till att jag skriver haft är att jag efter ett läkarbesök förra året fick beskedet att jag inte längre led av det, enligt de tester jag gjorde (det blåstestet när man ska blåsa sakta så länge man orkar, och det när man ska blåsa så hårt man kan en gång). Trots detta fick jag ändå utskrivet två astmamediciner… Obestämd En vanlig inhaler och en akutverkande.

Den akutverkande har jag inte behövt använda, medan jag använde inhalern ett tag men inte tyckte det gav något resultat. Saken är den att jag känner besvär av astman (som jag påstås inte ha längre), och efter jag gjorde ett test på astma.com så fick jag beskedet att min astma inte är välbehandlad och att jag borde boka tid på läkarmottagningen för en ordentlig utvärdering av min astma och undersökning av mina luftvägar. Men jag känner ju mig knappast värst motiverad till att göra det när jag inte har så stort förtroende för vår vårdcentral av flera skäl!

Borde jag inte kunna ta läkaren på ordet (som dock verkade allmänt ointresserad när jag var där), eller ska jag följa rådet som jag fick på hemsidan jag var inne på?

Maria
2009-12-02 22:44
0

Det du främst ska göra oavsett vad läkare eller internet säger är att känna efter hur du mår. Endast du kan avgöra om du har besvär av din astma och har du det och inte tycker att din medicinering hjälper så skulle jag rekommendera att söka läkare igen och eventuellt byta läkare om du inte har förtroende för denne.

/Maria

VimseVira
2009-12-02 23:03
0

Saken är ju den att jag känner inte det som ett gigantiskt bekymmer eg. Jag märker ju mest av det när det blir för stora väderleksändringar, då blir det mkt hosta och jobbig andning. Sen om jag skulle få för mig att skratta mkt så får jag hosta direkt efter… ja, egentligen har jag kanske svaret jag söker och det är väl att jag borde byta läkare och kolla det grundligt igen. Men läkarna på vårdcentralen är tyvärr riktigt nonchalanta… Kan man gå till en annan vårdcentral är just den man har i kommunen mån tro?

Mainebusters
2009-12-28 22:36
0

Men om du känner av det vissa perioder, så är det nog bra om du kollar upp det med någon läkare som du har förtroende för. Det finns ju privata landstingsfinansierade läkare med. Eller ring till lungkliniken om du har ett sjukhus i närheten. Eller kanske det finns en astmamottagning på din vårdcentral?

Det är jättebra att använda förebyggande mediciner. Jag hade jättejobbiga förkylningar förr, innan jag började medicinera. Nu är jag minst förkyld i familjen.. Använder Symbicort, samt Bricanyl vid astmakänning.

Lycka till!

siberlina
2010-01-01 23:54
0

jag har haft en lättere form av astma och det har nästan försvunnit sen jag började ligga på spikmattan..

Mainebusters
2010-01-02 01:20
0

Nu blir ju jag nyfiken, hur kan en spikmatta påverka lungorna?

Maria
2010-01-02 09:26
0

Det blir jag också lite nyfiken på faktiskt.

/Maria

mongu
2010-01-02 18:45
0

Jag med för den kopplingen har jag svårt att förstå.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

siberlina
2010-01-02 20:22
0

jag hade inte en tanke på att spikmattan kunde få bort min astma .men plötsligt märkte jag att jag inte hostade längre ..när jag hade legat på den varje kväll i ca 1 månad..

siberlina
2010-01-02 20:29
0

jag villverkligen inte lura någon här,och jag har som sagt nog haft en lindrigare form av astma …menjag fick ialla fall känslan av att det va spikmattans förtjänst att jag slutade hosta..,även om man äter medecin så kan man väl pröva andra metoder ibland ,eller….men man behöver ju inte sluta med medecinen

Mainebusters
2010-01-02 20:33
0

Nej, har man astma så ska man nog inte sluta med de förebyggande medicinerna. Det är ingen sjukdom som bara försvinner så där, den måste behandlas för att hållas i schack. Men det låter härligt att du känner dig hjälpt av den..

Maria
2010-01-02 20:36
0

Jag tycker också att all alternativ medicin är fantastisk om den hjälper men som sagt det fungerar väldigt individuellt så man får prova sig fram.

För i slutändan så betyder det ju inte ett skvatt bara det hjälper.Glad

/Maria

Mainebusters
2010-01-02 20:40
0

Ja, alla är vi olika och reagerar på olika saker och vis. Men har man hittat sin "grej" så är väl det Hälsa? *ler*

siberlina
2010-01-02 20:50
0

jag tycker om att prova saker som jag mår bra av,,,mycket har bara varit bra i början, nyhetens behag.men spikmattan har jag använt varje kväll sen april, förutom några av brott då och då, nu ska jag börja använda ett par skor som tydligen ska va bra för hela kroppen , dom kallas mbt skor,,,man ska bli starkare i hela kroppen av dom,,,ochså har jag gått på yoga och varit på hälsohem,,,

Mainebusters
2010-01-02 21:23
0

Hälsohem skulle jag vilja  prova.. skulle behöva komma igång med träning, men vägrar att åka iväg själv.. Att gymma är pest, och att göra det ensam är ännu mer pest! Ha ha.. Något jag skulle vilja prova är linedance.. dansade mycket jazz och disco i min ungdom, och har alltid gillat musik och rörelse!

siberlina
2010-01-02 21:35
0

det hälsohemmet jag var på heter masesgården'

och ligger i dalarna , det kan jag verkligen rekomendera…jag jillar inte heller att gymma ,men snabba promenader är minst lika bra

[Tassy]
2010-01-05 01:19
0

#13 Åh, mbt-skor kan jag varmt rekommendera!

siberlina
2010-01-05 19:50
0

tassy ,har du mbt skor..

Lisa82
2010-01-05 19:54
0

astma är en kronisk lungsjukdom…det kan bli bättre i perioder men även om du inte har besvär så finns ju astman kvar i lungorna. vet inte hur gammal du är. men när jag gick på gymnasiet var jag symtomfri..så är det inte idag

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Mainebusters
2010-01-05 20:00
0

Mitt började på gymnasiet. Men jag fick bara akutverkade inhalator på den tiden. Då var det Bricanyl i sprayform, smakade apa! När jag började med förebyggande, Pulmicort, så fick jag upp så mycket slem så jag ringde till doktorn och sa, att jag kan inte fortsätta, detta går bara inte!

Men hon övertalade mig att fortsätta, det var bra att det kom upp. Sedan blev det bara bättre.. Och nu är det som sagt Symbicort varje dag.

Min dotter hade ansträngningssastma som liten, när hon sprang och när det var kallt så pep det. Det försvann.

Något som man kan tänka på som astmatiker är hur man bor.. Jag mådde mycket bättre när jag flyttade ut på landet. Eller ja, en liten by, villaområde. Stor skillnad mot att bo i stan, på fjärde våningen.

Och detta med möbler, skinn/skaimöbler är ju att föredra framför tyg osv.. oj, nu låter det som om jag håller på med en examensuppsats! Skäms

siberlina
2010-01-05 20:24
0

jag mår mycket bättre på landet , så jag får väl flytta dit

[Tassy]
2010-01-05 23:10
0

#17 Japp, har haft dem i över 2 år nu, och de verkligen en räddare i nöden för mig. Till en början fick jag väldigt ont, hade gått som en vriden hösäck i alla år. Men med långsam tillvänjning så gjorde dem susen! Värt varenda krona.

siberlina
2010-01-06 00:39
0

tassy , synd att dom är så dyra…

[Tassy]
2010-01-06 02:02
0

Jo, de är hutlöst dyra Rynkar på näsan