Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 9588 ggr
Mainebusters
2

Spikmattans för- och nackdelar?

Har aldrig provat en sådan, men efter ett inlägg på sajten om att den skulle ha lindrat astma så blev jag nyfiken och Googlade lite..

Hittade bland annat denna länk:

http://www.hela-dig.com/c/80/

Jag som har astma är väldigt skeptisk.. Det som hjälper mig vid besvär är luftrörsvidgande medicin. När det täpper till med slem så är nog inte mattan så bra..

Vad gäller ren avslappning så kanske den är okej. Själv föredrar jag en mjuk/hård madrass och en gosig kudde! Flört

Maria
1

Jag är alltid skeptiskt till "reklamsidor" som just saluför produkter men jag äger själv en spikmatta och jag ÄLSKAR den.

Eftersom det gör så (nu skulle jag behöva svära) ontFlört så kan jag tänka mig att välbefinnandet just kommer av att kroppen frigör sitt egna morfin, endorfin, så egentligen är det ganska logiskt att man nästan blir hög en stund.

Jag somnar alltid, varken jag vill eller inte och blir varm och väl till sinnes.

Men att sedan tillskriva det botande egenskaper ska man nog vara försiktig med, men visst mår man gottGlad

/Maria

mongu
0

# 1 Håller med dig om detta med försiktighet angående botande egenskaper med spikmatta.

Att man däremot uppnår ett välbefinnande är en sak som ju är lika viktig den.

Bara det är värt att testa för har man ont och kan hitta nåt som ger avkoppling m.m. så är det guld värt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
0

#1  Mot smärta så kan jag tänka mig att det fungerar på det sätt du beskriver.

siberlina
0

mainebuste , jag föredrar ochså en gosig kudde och skön madrass,men jag ligger på min spikmatta varje kväll ca 20 minuter,jag lägger den i sängen.jag har haft en lättare form av astma , och när jag hade legat på spikmattan varje kväll i en månad så upptäckte jag att jag inte hostade längre..jag kopplade det till spikmattan, när man legat på spikmattan 20 minuter så är den onda känslan borta och man känner sig varm och avslappnad,,ibland somnar jag på den,,och vaknar efter 2 timmar,,,man måste våga pröva på nya grejjer ,och jag är verkligen emot allt va medeciner heter….men jag har respekt för dom som äter det ,jag har haft många närstående som har haft svåra sjukdomar

Mainebusters
0

Men det är som jag skrev i andra tråden härligt att du känner dig hjälpt! Hur lindrig astma har du haft? Medicinerat?

siberlina
0

det började bli värre och värre och jag borde ha medicinerat,men så plötsligt så va hostan borta….men jag trodde verkligen inte att man kunde bli frisk av att ligga p¨å en spikmatta…anldeningen till att jag började ligga på den var för att jag inte kunde sova ibland .och nu sover jag som en stock

man blir helt avslappnad av att ligga på spikmattan

Mainebusters
0

Låter bra att det funkar för dig! Glad

Men att bli frisk från astman, det skulle jag nog inte tro förrän jag kollat det med läkare. Det är viktigt att ta sina mediciner om man har astma.. Obs, jag misstror dig intet på något vis, det får du inte tro!

siberlina
0

mainebuste , skälvklart är medeciner viktiga.man kan inte bara sluta med det ,för att någon kvacksalvare säger att man inte behöver det….

Mainebusters
0

Det hoppas jag verkligen att ingen sagt.. förresten, så är det Mainebusters.. namnet syns inte helt.. *ler*

[Tassy]
0

Jag tror kanske att det är en väldigt långsökt men inte orimlig tanke med spikmattan och dess läkande effekter. För får man bukt med stress och spänningar i kroppen kan allt möjligt börja bli bättre. Men mattan i sig botar ingenting, utan mildrar kanske stressrelaterade besvär eller nåt åt det hållet? Någon som är med på hur jag tänker?

siberlina
0

tassy ,jag förstår hur du tänker,men tänkte inte på det när jag köpte den,,,jag hade bara hört att man blir avslappnad av den och det blir man verkligen.

[Tassy]
0

Jo jag vet, använder en flitigt själv Glad Dom är verkligen effektiva. Sen utsöndrar man väl hormoner som hjälper kroppen att både slappna av och läka när man ligger på en spikmatta.

JILE
0

Hej, jag tror att många kan ha spänningar som ger astmatiska besvär. När man lägger sig på spikmattan och spänningarna släpper kanske det lättar även i astman…bara lite teorier ifrån mig som har en 14-årig dotter som har astma.

//Jile

Mainebusters
0

#13  Vad gäller min astma så är det inte spänningar som utlöser den, utan omgivningen, alltså dofter, pollen m.m.. är det för varmt och torr luft i ett rum också. Vad menar du med spänningar förresten, att man är nervös eller stressad?

Har din dotter provat mattan?

JILE
0

#14 Ja jag menar att när man får ett astmaanfall så blir det ju spänningar i bröstkorgen som lagras har jag hört.

Ja någon enstaka ggn, jag har sagt att hon ska pröva mer.

Hon går på symbicort varje dag och reagerar på djur, pollen, varma instängda rum..ja det är svårt att säga allt.

Just nu går vi på alternativbehandling hos en duktig person. Hon har två akupunkturgrejer som sitter i örat i två veckor sedan vi var dit sist.

Jag har hört att astma är innebunden sorg. Min dotter fick astman en stark björkpollen sommar när hon var 3-4 år ca. Läkaren visste inte om det var astma eller lunginflammation först. Hade nämligen två olika inom 24 tim. Vi var in två vändor på kort tid.

Jile

Mainebusters
0

#15  Astma innebunden sorg? Det kan jag aldrig tänka mig.. Det är en lungsjukdom.

Lisa82
0

att dem säger att astma är en innebunden sorg kanske kan bero på att endel får astma när dem upplever negativa känslor som t ex sorg, stress, m.m…stress o astma hänger ihop. stela muskler o astma likaså. tror att spikmattan kan lindra men tror inte att det går att bota astma. det är ju en kronisk sjukdom.

fick en spikmatta i julklapp…har bara hunnit prova den en gång hittills. provade den i 10 min på kvällen innan jag skulle sova…gjorde inte alls ont. eftersom att jag har känslig hud så hade jag en tunn tröja på mig.

dagen efter var jag jättetrött. orkade inte göra nånting…tog det lugnt hela dagen…dagen efter det fick jag mer energi än jag haft på länge…för tidigt för att veta om det har något samband med spikmattan men det är ju inte omöjligt.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Mainebusters
0

Det är nog individuellt då.. jag har haft astma sedan jag var 18, alltså i 26 år.. stela muskler har inte gjort saken sämre för min skull.

En del hyperventilerar när något händer, men visst, man ska ju inte stressa och flänga runt. Stress kan vara på många nivåer, även negativ stress.

Men innebunden sorg, det måste vara ett väldigt gammal talesätt, aldrig hört talas om. De gånger jag haft sorg och motgångar, har inte astman påverkats.

http://www.astmaoallergiforbundet.se/Page.aspx?catid=71&pageid=286

http://www.astmaoallergiforbundet.se/Page.aspx?catid=72&pageid=287

Lite OT, men jag länkar till några faktarutor om astman.

JILE
0

#18 Ja det är ju inte läkarna som sagt det utan alternativbehandlare som ser lite på annat vis. Det kan ju låta konstigt men jag tror att mycket inte kan förklaras heller. Fast jag kan ju inte säga att det är så, men jag är öppen för allt. Just rädsla och stress gör ju att man spänner sig och andas inte på riktigt sätt utan bara använder liten del av lungan. På sikt blir det ju spänningar som kan göra astman sämre.

Det finns ju idag saltrum som man kan få åka till i Stockholm tror jag det var. Där har många blivit bättre i sin astma. Det finns ju saltinhalator också.

Är det något ni testat?

Mainebusters
0

Nej, har inte hört talas om det. Jag är inte mycket för alternativbehandlare. När det gäller just astman så vet man ju hur det fungerar. Men alla har sin tro.. =)

Däremot så finns det naturligtvis andra sjukdomssymptom som beror bl.a på stress och rädsla. Fobier, panikångest m.m..

siberlina
0

jag har upplevt mycket sorger , så min astma kanske beror på det…men jag har som sagt haft en lättare astma ,men innan skikamattans intåg i mitt liv så verkade det som att det höll på att bli värre…

siberlina
0

jag har upplevt mycket sorger , så min astma kanske beror på det…men jag har som sagt haft en lättare astma ,men innan skikamattans intåg i mitt liv så verkade det som att det höll på att bli värre…

Lisa82
0

av egen erfarenhet så vet jag att negativ stress, oro, astma o allergi hänger ihop. stressar man utan att varva ner så blir man tillslut mer allergisk eller får förvärrad astma!

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Maria
0

Psykosomatiska tillstånd är bland det vanligaste eftersom kropp och själ hänger ihop. Hur det nu fungerar?Flört

Visst förvärras många sjukdomstillstånd av stress och att man inte mår bra eller känner sig tillfreds.

Eksem kan förvärras, spänningsvärk i kropp och huvud, magproblem, infektioner, blodtrycket kan öka ja listan kan nog göras hur lång som helst.

Däremot läste jag nyligen att  spikmattan inte är så bra för vissa med just högt blodtryck. Tyvärr hittar jag inte vart jag läste det.

/Maria

siberlina
0

man får bättre blodcirkulation , så att blodtrycket kan påverkas kan jag förstå

JILE
0

#24 Ja man ska nog ta det försiktigt då, vid högt blodtryck. Kan vara som siberlina säger.

Kram