Atopiska eksem och husdjur?
Hej.
Jag fick nu i veckan reda på att jag har kroniska atopiska eksem.. och i papperna jag fick ang sjukdomen så står det att man inte ska ha pälshusdjur, då man annars löper stor risk att BLI allergisk mot dem, även om man inte är det innan.
Även läkaren sa att om man för tillfället inte har någon allergi mot ett födoämne eller djur, så kan man med stor risk utveckla det pga atopin.
Nu undrar jag ifall någon annan har denna hudsjukdom och hur NI gör med husdjur/vad ni har för husdjur?
Tacksam för svar!

Putt! :(
Nu är jag inte så duktig på det här med allergi men jag har för mig att det inte är just pälsen på pälsdjur som gör att man blir allergisk utan "stövet" i pälsen som djuret bildar.
En av mina vänner klarar bättre av min långhåriga katt medan hon reagerar mer på den med kort hår.
Det finns ju vissa hund och kattraser som ska vara bättre lämpade för allergiker och då handlar det inte bara om päls så du kanske kan hitta någon som passar dig.
/Maria

Ah jo, det har jag också hört och läst.
Även att rexade hårlag ska vara bättre, för vissa.
Får hoppas min kallelse till allergimottagningen kommer snarast, så jag kan få göra pricktestet och iaf veta vad jag kan få ha här hemma till sällskap.
#3 Jag lider med dig för jag vet hur mycket djur gör för att man ska må bra men du ska säkert hitta något.
Jag var inne på sajten om Igelkottar och dessa små trevliga kryp kanske kan vara något. De verkar vara hur charmiga som helst.
/Maria

Mjo :( man mår mycket bättre psykiskt när man får ha smådjur omkring sig.
Jo, läste lite också om dem, men min pojkvän sa tvärnej, likadant dock till råttor.. han är lite kräsen :P
Jag har atopiskt eksem. Dock håller jag eksem borta med hjälp av att smörja mig jämt och ständigt. Har alltid en krämtub i närheten.
Och har två katter. Men det tog allt några år innan jag faktiskt kom på att jag kunde ha dem. Det avgörande tror jag är boendet och hur man lever.
När jag bodde i lägenhet i stan, så mådde jag sämre, med astma och allergi. Ständiga eksem, ofta infekterade på händerna. (Man måste ju se till vilket jobb man har med) När jag flyttade ut på landet, så kunde jag minska på astmamediciner och eksemen blev bättre!
Visst, läkarna avråder alltid från djur, och det ska de ju göra, då det kan bli sämre med allergi/eksem.
Men A och O är att alltid hålla sig mjuk och fin, och inte använda produkter som gör en torr som fnöske!
Lycka till med djurletandet..! 
kanske kan du ha någon reptil…sköldpadda t ex?eller kanske kan du ha någon allergivänlig ras på prov?
visst är det viktigt med närhet till natur…håller med #6. jag bor i centrala stockholm men åker regelbundet till mina föräldrars sommarstuga…det behöver jag.närheten av djur har hjälpt mig mycket också…
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen