Behöver tips vid nästäppa
Jag har en ordentlig förkylning som känns upp i bihålorna.Jag har testat att koka vatten och ha i Timjan och andas in det med en handuk över huvudet. Det hjälpte inte.Använder även apotekets näs skölj (en stor spruta som man spolar näsan med ljummet vatten och salt)
Men inget hjälper.
Vad kan man mer ha i vattnet om man gör så kallade ångbad att andas in?Timjan luktade inget vidare och hjälpte heller inte mer än att andas in vanlig vattenånga.
Ta hett vatten i en skål och droppa i Vademecum, ta en stor handduk över huvudet och skålen så det blir ganska tätt, och andas in ångorna.
Det brukar rensa "kanalerna"!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tack snälla för tipset!
mint, eucalyptus och sånt rensar bra. Det finns OleumBasileum droppar på apoteket som man droppar i ångbad. Mycket effektivt!

Fråga efter "Silicea" i hälsokostbutik. Det ska vara två små burkar med pyttesmå piller. Av den ena sorten lägger man en mängd piller under tungan, som får smälta långsamt. Det verkar avsvällande så att varet kommer ut från bihålorna.
Av den andra sorten tar man lite piller som uppföljare en kort tid. Hör med personalen, som kan ge tydligare instruktion.
#4 Om jag inte minns fel så börjar man med Silicea CM och avslutar med Silicea D30.
Det är ett homeopatpreparat och förr var det näst intill den enda homeopatmedicin som fick säljas i hälsokostbutik. Jag vet inte hur det fungerar idag.
Mamma köpte alltid Silicea när jag var liten och fick ont i bihålorna och vad jag minns så hjälpte det verkligen.
/Maria

Ok.Skall hra efter om det finns här på Gotland.Tack för tipset!

ingefära löser upp nästäppa så se till att få i dej en del :P
Homeopatmedel finns nuförtiden inte i så många hälsokostbutiker, möjligtvis på små orter, annars är det homeopatapotek som gäller.
När man behandlar någonting akut så börjar man med att ta D6 ofta, för att sen gå upp i potens och mer sällan.
Ta pepparmyntsolja på en tops och för upp i näsan, det öppnar upp ordentligt ända ut i öronen.
Jag får så träliga förkylningar.. det blir inte rinnigt direkt, utan riktig täppa i bihålorna. Så jag har alltid Rinexin hemma. (receptbelagt) Det används även mot bihåleinflammation. Kanonbra att ta till när nässpray inte fungerar. Det finns någon liknande receptfritt på Apoteket. Sinova och Sinova Forte. Om de fungerar, det vet jag inte.
Är inget fan av ångbad..