Problem med illamående!
Jag har haft problem med illamående länge, jag är även emetofob (har extrem fobi mot kräkningar osv…)
Det kan helt plötsligt komma illamående utan att jag vet varför och då får jag panik och blir alldeles svimfärdig, skakar och jag vet inte vad. Sen kan illamåendet bara försvinna, för att sedan komma tillbaka efter 40 min.
Hjälp mig, vad är fel!?

Lider också av emetofobi. I mitt fall kommer oftast illamående ihop med ångest. Jag är helt enkelt så rädd för att må illa att jag gör det. Luddigt förklarat men jag kan i situationer när jag blir nervös eller åf ångest börja känna mig illamående och då spårar allt ur totalt. Lite jobbig situation när ångest ger mig illamående och illamående ger mig ångest.
Vad som hjälpt mig är frisk luft, att försöka andas ordentligt, fokusera på andningen och andas långsamt och med magen, inte bara ytligt. Jag är även hjälpt av tuggummi med stark mintsmak men vet at tandra har precis motsatt effekt av det.
Det ligger säkerligen mycket i din rädsla mot just kräkningar i detta och det bästa är ju i så fall att försöka bemästra rädslan på olika sätt.
HAnnaM ger goda råd. Även Ingefära sägs lindra illamående.
/Maria

Finns det hjälp att få mot din fobi? Kanske en idé att prova.
När jag hade fobi mot spindlar, såg jag spindlar överallt. Lyckades träna bort mycket av den fobin och ser nästan inga spindlar längre.

#1 jo precis, är likadan….
#2 ja jag har tänkt på det innan och har alltid det i åtanke, men den här gången kom allt liksom i vågor till och från, helt ologiskt :S har också hört att ingefära är bra mot illamående. det är skönt att höra för jag gillar ingefära :)
#3 jag har även stark spindelfobi själv och det är för mig inte samma sak iaf… jag har tänkt på att få hjälp med det här, men det leder till att jag ska framkalla kräkningar - alltså inte så lockande…

Min erfarenhet är att när jag inte lyssnar på kroppen, slutar det med illamående.

#5 låter klokt det, låter klokt… jag har ju så många problem med kroppen :(

Jag har i perioder haft riktigt jobbigt med dagligt illamående. En läkare gick så långt att han skrev ut en svindyr ny medicin som de brukar ge till cancerpatienter som får cellgiftsbehandling. Men, den funkade inte mot mitt illamående.
Det som otippat hjälpte var ett homeopatmedel - trots att jag verkligen ogillade just den homeopaten, så fungerade hennes piller från första dagen och så försvann mitt illamående!
Om man har fobi mot kräkningar är det förstås ett snäpp svårare. En teknik som jag testat med 100% gott resultat mot rädsla för tandutdragning är EFT - Emotional Freedom Techinque.

Trevligt…. eller inte, men här har vi en emetofob till!
Har precis som du/ni illamåendeattacker som kommer, har provat div receptfria illamåendetabletter men de hjälper inte.
Har genom ett konstaterande kommit fram till att för mig måste det sitta psykiskt och därför hjälper inte tabletter heller.
Har börjat få panikångest och svårt att andas och trodde efter ett tag att det måste vara allergi, men läkarn hittade inget fel men för säkerhets skull skrev ut bricanyl och bad mig prova allergitabletter.
Samma sak där, det hjälper inte, jag har svårt att andas iallafall.
Är lite anti läkemedel egentligen, men för allergin….panikångestens skull hann jag inte vänta på att homeopaten hade tid.
Har gått hos homeopat innan för magens skull, och tänkte ta upp detta med henne nästa gång eftersom detta med illamående är ganska påtagligt just nu när man vet att barnen är på dagis och man vet att magsjuka kan dyka upp när som helst.
Vet inte vad man ska göra, men det är svårt när man inte vet i vilken ände man ska börja.

#8 Det är ju verkligen mycket psykiskt och tyvärr är ju kräkfobi någon av de allra värsta fobier (tro det eller ej), eftersom det styr mycket vad vi äter, åker, gör osv…
har också problem med panikångest, får minst 2 om dagen. när jag får det tror jag alltid att jag är sjuk först, vilket gör att paniken blir ännu större och samma sak händer när jag får klaustrofobi…
det är skönt att veta att det finns fler därute som har samma problem, tyvärr hjälper det inte mig personligen mer än att det faktiskt finns andra som förstår. det här hindrar ju oss, vi lider så oerhört av det. jag har grym spindelfobi, höjdskräck - men inte på den här nivån för det är så lätt att undvika.
det är svårt att veta var man ska börja, det känns inte som att jag någonsin kommer bli frisk från den här fobin…
Jag känner igen mig en del där.. Funderar själv på samma sak, mår illa rätt ofta, alltså oftast någon gång varje dag och vissa dagar (som idag) är det ett ständigt illamående hela dagen. Egentligen inte spyillamående men illamående, trött, seg o lite yr o konstig. Det beror säkert en hel del på att jag är överviktig och äter dålig kost (försöker förbättra den nu) men även en del på att jag har kräkfobi och panikångest. Dock sitter knappast panikångest i hela dagar men när jag mår illa en hel dag så har jag ångesten sittande och det ger dom andra symptomen att jag blir yr, hängig o tungt o andas hela dagen. Men när jag har annat att göra, som att umgås med folk, då släpper det oftast vilket tyder på att det är en del psykiskt. Men dagar som idag (är också hypokondriker) känns allt hopplöst, som att det är nåt stort fel på mig, jag är sjuk i någon allvarlig sjukdom och allt… Men jag tror inte det, har ju kollat hos läkare och inte fått fram något konstigt i blodsockret, pulsen, blodprov o EKG men allt syns ju inte där så ändå kan jag inte släppa det.. SJUKT jobbigt! Men hoppas ha en bättre dag imorgon för idag mår jag illa heeela tiden och vill dö! :P Ungefär iaf.. Om vi överdriver lite men!

#10 jomen precis är likadan, emetofob, hypokondriker och panikångest…. ibland vill jag ta livet av mig för att jag lider så jävla mycket pga allt.
Här har ni en till… Jag kallar det kroniskt illamående, eftersom att jag nu mått illa varje dag (mer eller mindre) i över ett år. Har också emetofobi och en jävlans massa ångest…
Onda cirklar, hallelujah :(

hej hej på dig :)
jo precis, samma här… har det jämt, det stoppar allt. hindrar en från att göra det mesta, iaf mig… fyfan :(

absolut bra läsning, har själv läst just den och visat den för min pojkvän :) jättebra tips för de som inte förstår hur begränsad man är som människa av emetofoi..