Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 6161 ggr
ulraxe
0

Sund och nyttig livsstil

Hej hopp!Jag har börjat träna 6 dagar i veckan….3 dagar styrketräning,2 dagar en timmes promenader och en dags bollspel..och tycker att det är skitroligt.. Jag som alltid varit anti-motion:)

Nu vill jag även ändra min kost till att bli sundare…Vill absolut inte äta diet mat och banta..bara äta sunt,nyttigt och gott..Jag har ett antal ärftliga sjukdomar i min närmaste släktings krets…som hjärtproblem(hjärtflimmer,hjärtinfarkt,blåsljud m.m.)Stroke på båda sidorna och diabetes.

Så jag vill leva så bra som möjligt för att undvika dessa sjukdomar så mkt som möjligt. Jag är rätt normal i kroppsformen..några kilon i övervikt dock.

Har ni något råd så vore jag super tacksam..ska starta mitt nya liv i Januari..som så många andra=D

Salladshataren
0

Du ska nog inte träna sex dagar i veckan börja med. Det är lätt att man tar sig vatten över huvudet och blir less på att träna…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Åsa S
0

Japp låter som lite mycket träning om man är ovan.

När det gäller kost behöver den ju inte vara tråkig eller ickegod för att vara nyttig och man kan ju börja med att äta riktig mat ex. fisk, rotsaker, grönsaker, fullkornsprodukter mm. Fisk är ju bra ifall man ska förebygga hjärtproblem (Omega-3) och sedan är det väl det vanliga som man bör undvika eller nyttja med måtta: rökning, sötsaker, vetebröd, friterat, alkohol, kaffe

+Undvik så mycket halvfabrikat som möjligt, lightprodukter, fusksmör (ex. margarin) mm. alla de där ej nödvändiga tillsatser som finns i dem är nog inte speciellt bra i längden.

+Var mycket uppmärksam på om produkter innehåller glukossirap en sockerart som är billigare än socker som numera tillsätts i många produkter. Denna sockerart ökar dock risken för fetma, diabetes typ 2 och hjärtproblem, så har man problem med hjärtat i släkten kan det vara bra att undvika denna sockerart i störtsta möjliga mån, men med tanke på alla produkter den finns i kan det nog vara svårt att undvika den helt.

ulraxe
0

Tack för era svarGlad Träningen är inte så hård än..Jag motionerar tillsammans med min syster..och eftersom hon är väldigt överviktig så går vi inte så fort som jag kanske önskar tex.I bollspelet kör jag slut på mig själv totalt..bara av den anledningen att det är så j-kla roligt…GladStyrketräningen har jag börjat med lätta vikter och ökat sakta efter hand som styrkan ökat…och jag har ju En hel vilodag.

Jag varken röker,snusar lr dricker alkohol så den lasten är jag utan iaf..det svåraste för mig är att äta regelbundet och att få tillräckligt med grönt till maten..

Använder inte lightprodukter alls.Har börjat använda mera fullkornsprodukter..de svåraste för mig är att äta regelbundet.. och det är inte ofta jag lagar mat från grunden..blir mkt snabbgjord halvfabrikats mat pga mitt heltids jobb..som dessutom innefattar vissa helger och kvällar..

Dessutom krånglar det till det pga styrketräningen och mat..eftersom man ska äta en viss mat för att bygga mest muskler..

Men jag känner att det verkligen är dax nu att ta tag i det rejält…Jag är 36 år och min mamma fick hjärtflimmer och stroke när hon var 45 år…min morfar dog i hjärtinfarkt vi 50 års ålder.min farbror har fått 2 st stroke anfall han är ca 50 år…mammas kusin dog 45 år gammal pga hjärtat..m.m. så ni förstår att detta är en superviktig del som bara måste göras…

det är alltså mera regelbundna mattider,mera hemlagat,mer grönt och fullkornsprodukter,mera fisk,mindre socker/glukos produkter som gäller,lr???

Åsa S
0

Citat:det är alltså mera regelbundna mattider,mera hemlagat,mer grönt och fullkornsprodukter,mera fisk,mindre socker/glukos produkter som gäller,lr???

Ja.

Kan även tillägga att viltkött också brukar vara bra det innehåller mera omega-3 och annat, än "fabriksköttet" det är dyrare ja men minskar man på köttätandet kan man ju köpa något som är lite dyrare när man väl köper kött. +Att öva sig i planering underlättar ex. göra matsedlar, +ser man att man måste jobba en hel del vissa dagar kan man göra extra mycket mat dagarna innan så man kan göra matlådor så man slipper köpa halvfabrikat (man kan göra matlådorna redan innan man äter ifall man vet att det blir risk för att maten annars tar slut), det finns många maträtter som passar att frysa och det tar ju oftast inte längre tid att göra 4port istället för 1-2port och liknande.

ulraxe
0

BraGlad Håller med om att det behövs en hel del planering framöver…Tycker dock att matlagning tar för stor del av mitt liv..men det måste få göra det har jag förstått om jag/vi ska må bra..

Tack för alla dina råd och tips…

asvensso
0

Minska inte pa kott - det ar en myt att kott skulle vara ohalsosamt. Det ar naturligt for manniskor att ata sitt protein i form av kott.

mollycrimson
0

själv mådde jag bäst och var piggast när jag knappt åt kolhydrater. jag åt ungefär 20 gram om dagen högst och sen åt jag mycket mycket proteiner!

Primulan
0

Om du inte har gjort det innan så kolla ditt blodtryck hos distriktssöterskan. Inte bra om det är för högt.

Stroke kan ju bero på högt blodtryck, jag har en del sånt i släkten, (både högt blodtryck och stroke) men jag fick en hjärtinfarkt i stället, fast jag ätit tabletter mot högt blodtryck i 20 år, sen jag var 30 ungefär.

Sköt om dig.Glad

ulraxe
0

Tack för alla svar:) #8 jag har lågt blodtryck,så jag blir yr i stället:) Även bra kolestrolvärden sist jag kollade….som tur är…

GladSköt om dig med..Kram!