Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 11033 ggr
rockygubben
0

Ont i knäna

Läkarna hittar inget fel,har varit på röntgen men inget syns.Det är sån hemsk värk,ibland tappar jag balansen och är nära att ramla.Nån som har liknande problem eller tips?

fibro
1

Mina knän värker ibland så det känns som att de ska gå av omedelbums!! Ibland känns det som de ska leda sig bakåt lixom…mycket svårt att gå då. De kan oxo kännas "stumma" och stela med diffus svullnad.

Jag har fibromyalgi och då har man ju äve ledvärk, men detta är något så hemsk vissa dagar så jag tror det är artros eller så. Har inte gjort röntgen…Och allt syns ju inte på röntgen heller….

Hopas du får snar hjälp att reda ut besvären….

Jennifersthlm
0

be (kräv) att göra magnet röntgen, då hittade de iallafall mina "fel", som de annars aldrig hade hittat…

Har du överrörliga leder?! Då kan man ha ökade besvär av detta!

Chestnut
0

Har jättestora knäbesvär, läkarna hittar ingenting på varken slätröntgen eller magnetröntgen.

Om du vill läsa om mina knäbesvär så finns det en tråd som heter "MRT visade inget, vad finns kvar?" där finns mina knäbesvär och funderingar.

Med vänliga hälsningar
Chess

rockygubben
0

Tack ska be min läkare skriva remiss till magnetröntgen.Har ni även så att ni helt plötsligt tappar balansen?Det får jag ibland,det är otäckt.

Chestnut
0

#4 Jag har alltid haft problem med balansen och ramlar en hel del på grund av det.

Med vänliga hälsningar
Chess

rockygubben
0

#5 vet du vad det beror på?

[SvenA]
0

Det kan även komma från ryggen jag har problem med ryggen och får samma symton att knäna vill vika sig i bland

mongu
0

Att komma till läkaren o bara kräva den eller den undersökningen är inte så bra. För finns det nåt som får läkarna att se rött så kan det va just att man kräver en sak.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jennifersthlm
0

nä men man har rätt att få vissa undersökningar, visst kan man fråga och be men till slut så kan man faktiskt kräva det!

Chestnut
0

#6 Medfödda besvär.

Med vänliga hälsningar
Chess

angelica75
0

Mamma beskrev för mig att hon tappar benet. Benet bara vek sig. Hon gjorde MRT och det visade sig att hon har Artros och systor i knät.

Jag har också gjort MRT där visade sig att jag har en gammal skada i knät. Och att knäskålen inte sitter där den ska sitta. Ska till ortopedtekniska idag för knäskydd.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

fibro
0

Men du…nu har jag vänligt önskat, bett, ansökt, påpekat att jag vill få en MR sen januari , men får inte det.

Hur gör man då?? När man inte vill bli otrevlig och börja kräva??

(Det gjordes MR på min rygg 2004, men nu har det kommit mer bsvär så även sjukgymnasten önskar en ny MR.)

Jennifersthlm
0

säg att sjukgymnasten vill ha en, annars, BYT LÄKARE…

fibro
0

Jupp, har påpekat det, men det hjälpte inte , näpp. Rynkar på näsan

Står på kölista till annan läkare sen februari….På den VC har de dispans från vårdgarantin på 3 mån…Låst läge *suck*

mongu
0

Ja tyvärr är det ju så att det är läkaren som bestämmer att det ska göras den eller den undersökning och på vilka grunder den görs.

Be din sjukgymnast att ta kontakt med din läkare. Det är oftast bättre att det går den vägen.

Eller byt läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jennifersthlm
0

byt vc annars!

fibro
0

Ja, och så blir det ju så omständigt då flera olika ska vara inblandade…man får inte bara ha EN fast läkare, nä man ska f*n bollas hitan o ditan. Jo min sjukgymnast sa han skulle ringa om det skiter sig igen….

Det är just det ja försöker göra nu…Men det är så lång kölista som sagt…

Få höra hur det blir imorron, vår fam.läkare ska då vara på plats, ska ha en tid till honom…

Andina
0

TS -
Ett tips kan vara att prova Glukosamin - finns på apoteket under namnet Glukosamin eller Artrox bl a.

Tidigare fanns det att köpa inom hälsokosten också - men för några år se'n "konfiskerade" medicinindustrin denna produkt och får nu alltså endast säljas (rent glukosamin, ej som en blandingrediens) via apotek och läkare.
(Receptfritt.)

Det kan vara så, att din kropp inte producerar tillräckligt med "smörjmedel" (ledvätska) vilket i så fall gör att lederna sliter för hårt mot varandra och därför skapar smärta. Detta är jättevanligt!!!
Vid ca 25-års ålder försämras vår produktion av ledvätska och broskbildning.

Provar du Glukosamin så bör du märka någon liten effekt inom 1-2 veckor om du tar tillräckligt stora doser (vet inte doseringarna just nu, sedan de blev "apoteksprodukter")

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

keja01
0

Ledsmörjningen har jag märkt förbättras genom att äta mera naturligt fett. För äldre personer har jag även märkt att zinktillskott hjälper vid ledproblem. Äldre personer får sämre upptagningsförmåga av mineraler nämligen. Brist på zink gör annars att sår läker långsammare vilket gör att till exempel liggsår läker dåligt på äldre.

angelica75
0

Ska prova detta. Bara det har kommit in pengar. Helt barskrapad.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Andina
0

Om du bestämmer dig för att prova Glukosamin och köper från apoteket välj då de produkter som heter just "Glukosamin". De är mycket billigare än "Artrox".

* * * * * *

Här ser du några Glukosamin-produkter.

* * * * * *

Så här beskriver Livsmedelsverket Glukosamin:**"
**Fakta: GLUKOSAMIN

• Glukosamin är en kroppsegen substans som bildas från glukos. Glukosamin behövs för att kroppen ska kunna bilda större molekyler som finns i bland annat ledvätska och brosk.

Idag finns ett drygt tiotal glukosaminprodukter godkända i Sverige, exempelvis Artrox, Glucosine, Glukosamin Copyfarm och Glukosamin Pharma).

KÄLLA: Läkemedelsverket"

* * * * * *

Jag skulle rekommendera dig att be din läkare skriva ut recept på Glukosamin, för att se om det hjälper! Fråga/Be om det kan du alltid göra!
Både min man och min mor får Glukosamin på recept!

Lycka till! Du ska inte acceptera att må dåligt! Det finns alltid nå'n lösning men det gäller att leta!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

rockygubben
0

Nu har jag gjort magnetröntgen,väntar på svar.

Tixy
0

#22 Vad visade svaret?

På något sätt känner jag igen mig. För 5 år sedan (med andra ord i 12-årsåldern) så rasade jag bara ihop en dag. Högerknät var inte med för fem öre. Först var det spagetti, därefter låste det sig. Det ledde till röntgen och därefter magnetröntgen.
Fick veta att minisken är för stor för knät, hur man nu ska förklara det. Vid för hård ansträngning eller ovana rörelser så kommer detta upp, och nu även på vänsterknät sedan 2-3 år tillbaka.

rockygubben
0

Dom hittade inget fel på knäna,men nåt måste det vara för det är fortfarande likadant.Rynkar på näsan

Tixy
0

#24 Usch då. Rynkar på näsan Har du testat att massera knäna lite och se om det blir bättre?

rockygubben
0

Jo,men det hjälper inte.Jag kanske ska prova med sjukgymnastik.

Tixy
0

#26 Vad jobbigt. Ja, testa kan man ju alltid. Jag har dock inte testat sånt. Det läkarna sa var att jag skulle vara som vanligt och springa osv, vilket jag vägrar.

mongu
0

# 26 Har du inte testat sjukdymnstik? Det är nära på det första man bör göra vid knäbesvär. För att få hjälp med rätt träning.

Oavsett om man har artros eller inte så är träning A och O. Det hjälper till genom att stärka muskulatur runt lederna vilket kan ge effekt på värk.

Säger kan för det är inte alla som blir smärtfria men det kan göra en hel del.

Sen är sjukgymnaster duktiga på att se vad som är fel.

Ha en bra dag! Mongu.

[Thiah]
0

Jag vet inte vad det kan vara för fel på dig men jag har problem med knäna sedan jag växte massor under ett år samt spelade väldigt mycket avancerad basket. Detta har förstört mina knän och jag får lätt svullna knän och är det kallt eller fuktigt ute gör dom ont och blir stela. Jag kan ibland känna att knät ramlar ihop men jag har ännu inte snubblat.Läkarna hittar inga fel förutom att jag är överrörlig och kan kanske ha en gammal skada från mitt idrottande men det finns inget dom gör åt det nu.

Hoppas det löser sig för dig dock.

yogflame
0

Prova yoga det har fungerat för folk när inget annat har fungerat. 2 gånger i veckan räcker för ett gott resultat. Och  har du inte känt några förbättringar på 10 gånger , vilket du kommer att göra men som sagt 10 gånger utan förbättring då behöver du ej fortsätta med det men du har inget att FÖRLORA förutom 10 gånger av ditt liv och lite pengar förstås.

asthtanga är att rekommendera för snabbt resultat.

Får du ont av vissa rörelser gör dom INTE.

Fungerade det för dig/er pm:a mig och berätta Skrattande

asvensso
0

Om du har Fibromyalgi och en pagaende inflammation dvs en hog sanka sa kan det bildas vatska i lederna. Ofta siitter det som en liten mossa over knaskalen och leden blir stel och svar att boja. Om det blir rijtigt jobbigt kan du fa knat tomt i sa fall. Grov nal men det gar snabbt och du far omedelbar lattnad. Om det ar en inflammatorisk reaktion ar det inte sakert att sjukgymnatik har nagon effekt alls.

mongu
0

# 31 Hoppas du inte menar att man ska göra detta själv? Tömma knät på vätska.

Det är absolut inget att rekommendera. Det är en stor, stor infektionsrisk om man ger sig på detta själv.

Att gå in i en led är inte nåt som nån lekman ska ge sig på. Lämna det till experterna, Dvs läkarna.

Vill det sig illa kan man få riktigt fula infektioner. Så var försiktiga med era leder.

Ha en bra dag! Mongu.

asvensso
0

Sjalvklart INTE!!

Ar du inte klok, manniska! Nalen ar ju flera mm tjock och lags in under knaskalen. Daremot hoppas jag att folk med inflammationer inte koper detta standiga tjat om sjukgymnastik.

mongu
0

# 33 Det var bara så att det du skrev kunde tolkas som att man ska gå in i leden själv eller be nån i sin närhet om hjälp.

Det var därför jag ställde frågan till dig.

Ha en bra dag! Mongu.

rockygubben
0

#31 Jo jag har fibromyalgi.Det kanske är som du säger, vätska i leden.Ska ta upp det med läkaren.